کد خبر 8945
۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

مرکز پژوهش های مجلس:

تبیین نقش پارلمان ها در مدیریت منافع مشترک جهان اسلام موجب همگرایی در اتحادیه بین المجالس می شود

اتحادیه بین المجالس اسلامی و الزامات دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی
تبیین نقش پارلمان ها در مدیریت منافع مشترک جهان اسلام موجب همگرایی در اتحادیه بین المجالس می شود

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی اتحادیه بین المجالس اسلامی و الزامات دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی یک گزارش پژوهشی به ضرورت دفاع و حمایت همه جانبه از جنبش ها و نهضت های اسلامی پرداخت.

در این گزارش پژوهشی تحت عنوان "دیپلماسی پارلمانی ۷ اتحادیه بین المجالس اسلامی و الزامات دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی" دفاع و حمایت همه جانبه از جنبش ها و نهضت های اسلامی و همچنین حقوق مسلمانان به ویژه حقوق ملت مظلوم فلسطین است از اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خوانده شد.

در این گزارش آمده است، دفاع راهبردی در هر دو عرصه میدان و دیپلماسی همواره مورد توجه نهادهای ذی ربط و متولیان امر قرار داشته است. در همین راستا یکی از ظرفیت های مهم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین و انزوای سیاست های جنگ طلبانه رژیم منحوس اشغالگر قدس، حضور مقتدرانه و منسجم هیئت دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی در اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی است.

در ادامه این گزارش به اهمیت راهبردی این اجلاس به ویژه در شرایطی که جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در نوار غزه افزایش یافته، اشاره شد و این چنین تاکید گردید که یکی دیگر از دلایل اهمیت اتحادیه بین المجالس اسلامی در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اهمیت اتحادیه مذکور در توسعه دیپلماسی پارلمانی سران و رایزنی های دیپلماتیک ریاست محترم مجلس با همتایان خود در سایر کشورهای اسلامی است.

بنابر این گزارش، این اقدام می تواند به همسویی و انسجام راهبردی مواضع دیپلماتیک مجالس جهان اسلام در قبال دغدغه های مشترک کمک کند. به ویژه اینکه اغلب کشورهای اسلامی از اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک برخوردارند و افزایش همگرایی بین کشورهای اسلامی، جایگاه جهان اسلام را در معادلات منطقه ای و جهانی افزایش می دهد.

پژوهشگران دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این گزارش یکی دیگر از مزیت های دیپلماتیک حضور مجلس شورای اسلامی در اتحادیه بین المجالس اسلامی، رایزنی و مذاکرات دوجانبه و چندجانبه بین رؤسای مجالس اسلامی برای اتخاذ مواضع همسو در سایر نهادها و مجامع بین المللی ازجمله اتحادیه بین المجالس جهانی معرفی کردند و تاکید کردند این اقدام می تواند جهان اسلام را به عنوان یک قطب سیاسی اثرگذار در مجامع بین المللی معرفی کند. ازطرفی اتحادیه بین المجالس اسلامی یکی از ظرفیت های مهم سیاسی برای تنش زدایی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف ها و سوء تفاهم ها بین کشورهای اسلامی است. تبیین و شناسایی دقیق نقش پارلمان ها در مدیریت منافع مشترک جهان اسلام، می تواند نقطه آغازی برای ایجاد همگرایی در اتحادیه بین المجالس اسلامی تلقی شود.

در پایان این گزارش اهمیت نقش آفرینی کشورهای مهم و اثرگذار جهان اسلام همچون جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، پاکستان، مالزی و... ضرورتی انکارناپذیر خوانده شد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 8945

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =