کد خبر 9004
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

عموئی در دیدار با مدیرکل منطقه‌ای وزات خارجه هند:

تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و هند یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه روابط است

تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و هند یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه روابط است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: همکاری‌های پارلمانی می‌تواند یکی از دستور کارهای مهم توسعه روابط فیمابین باشد. یکی از راه‌های مهم توسعه روابط پارلمانی تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی است.

به گزارش نمایندگان ما، ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز شنبه نهم مهرماه با  جی پی سینک مدیرکل منطقه ای وزارت خارجه هند دیدار و گفتگو کرد.

عموئی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تحکیم روابط خود با کشورهای منطقه، بین الملل و بویژه کشورهای دوست و همسایه است، گفت: روابط با کشور همسایه، دوست و برادر هندوستان برای ما اهمیت دارد و باید در تمامی زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی توسعه یابد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات پارلمانی فیمابین گفت: همکاری‌های پارلمانی می‌تواند یکی از دستور کارهای مهم توسعه روابط فیمابین باشد. یکی از راه‌های مهم توسعه روابط پارلمانی تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی است و ما از اینکه این گروه در مجلس هند تشکیل شود، خوشحال خواهیم شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تشریح برخی تحولات منطقه از جمله وضعیت  موجود در اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از برقراری ثبات سیاسی در تمامی کشورهای منطقه و جهان، استقبال می کند. ما موافق جنگ و درگیری در اوکراین نیستیم هرچند که معتقدیم توسعه طلبی ناتو مسبب این وضعیت بوده است. با این وجود امیدواریم این بحران هرچه سریع تر حل و فصل گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با توافقات پیرامون موضوع هسته ای گفت: ما بعنوان کلیت جمهوری اسلامی ایران با جدیت وارد مذاکره با ۱+۴ شدیم و فکر می‌کنیم توافق نیز در دسترس بود اما آنچه به اعتقاد بنده موجب تاخیر در توافق شده است سیاست‌های داخلی آمریکا است. آمریکا فرایند کمپین‌های انتخاباتی خود را بهانه کرد تا این موضوع را به تاخیر بیندازد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در تلاش هستیم که به توافق پایدار و منصفانه‌ای دست یابیم تا از این طریق فرصت مناسب و بلندمدت توسعه روابط با کشورهایی مثل هندوستان که به توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تمایل دارند فراهم گردد.

وی افزود: انتظار ما از کشور دوست هند این است که به این روند کمک کند تا سریع تر توافق بر مبنای انصاف شکل بگیرد و بدین طریق مشکلات اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و هندوستان نیز برطرف شود. هرچند که ما معتقدیم برای همکاری نباید متوقف به نتیجه مذاکرات بود بلکه تاریخ روابط ایران و هند در حدی است که در همین زمان نیز می توان روابط خوبی شکل داد.

عموئی در پایان این دیدار نسبت به لزوم همکاری های هرچه بیشتر در راستای توسعه و ارتقاء مناسبات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند تاکید کرد.

پی‌سینک: برخورداری ایران و هندوستان از ظرفیت‌های بسیار برای همکاری‌های مشترک

 جی پی سینک مدیرکل منطقه ای وزارت خارجه هند نیز در این دیدار با اشاره به اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و هند ریشه در تمدن دو کشور دارد خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و هندوستان از ظرفیت های زیادی برای تحکیم و تعمیق روابط و همکاری های مشترک برخوردار است که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وی دیپلماسی پارلمانی را مولفه مهمی در توسعه روابط دو کشور دانست و گفت: روابط صمیمانه و علاقه مندی دو کشور به گسترش روابط فیمابین، سرمایه ارزشمندی است که می توان از آن برای تحکیم هرچه بیشتر روابط و مناسبات دو کشور در عرصه های مختلف بهره برد.

وی در همین زمینه از تشکیل گروه دوستی پارلمانی در مجلس هند استقبال کرد.

مدیرکل منطقه ای وزارت خارجه هند همچنین در این دیدار نسبت به تحولات اوکراین گفت: ما نیز این تحولات را رصد می کنیم و باعث تاسف است که پس از چندین ماه همچنان این درگیری ها ادامه دارد.

وی افزود: از زمان استقلال هند سیاست خارجی ما بر مبنای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دیگر کشورها بوده است. این جنگ نه تنها بر اوکراین و روسیه بلکه بر سایر جهان تاثیرگذار است. ما معتقدیم که جنگ باید تمام شود و تنها راه برون یافت از جنگ نیز دیپلماسی و گفتگو است.

 جی پی سینک مدیرکل منطقه ای وزارت خارجه هند در  پایان در رابطه با موضوع هسته ای خاطر نشان کرد: ما مذاکرات هسته‌ای را هم با دقت دنبال می کنیم. صرف‌نظر از اینکه توافق حاصل شده باشد یا نه ارتباطات و رفت و آمدهای سیاسی خوبی میان دو کشور برقرار بوده است. در حوزه چابهار، کریدور شمال و جنوب، مقابله با ویروس کرونا، حوزه های بشردوستانه و همچنین موضوع افغانستان دو کشور همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند.   همچنین هند یکی از واردکنندگان نفت خام از جمهوری اسلامی ایران بود. ما در مسیر درست توسعه و ارتقاء روابط قرار داریم اما اگر توافق اتفاق بیافتد پرش رو به جلو در توسعه مناسبات اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

کد خبر 9004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =