کد خبر 9246
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

قالیباف:

مجلس در راستای قانونگذاری کارآمد بررسی طرح شفافیت را به پایان رساند/ اجرایی شدن شفافیت با روشن شدن چند بند آن در مجمع تشخیص

مجلس در راستای قانونگذاری کارآمد بررسی طرح شفافیت را به پایان رساند/ اجرایی شدن شفافیت با روشن شدن چند بند آن در مجمع تشخیص

رئیس مجلس با اشاره به پایان کار بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه در مجلس، گفت: این طرح برای چند نکته باقیمانده جهت نهایی شدن به مجمع تشخیص فرستاده شده که انتظار می‌رود مجمع، در فاصله کوتاهی تکلیف چند بند نهایی را روشن کند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۴ مهرماه) و در نطق پیش از دستور، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هوشمندانه بر سه قوه تاکید کردند که از کارهای اصلی بازنمانند و بر این اساس از مجلس «قانون گذاری‌های کارآمد» را مطالبه فرمودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: بر این اساس به استحضار مردم شریف ایران می‌رسانم در راستای همین فرمایش، نمایندگان مجلس در جلسه گذشته، کار طرح بسیار مهم شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها را در مجلس به پایان رساندند و برای چند نکته باقیمانده جهت نهایی شدن به مجمع تشخیص فرستادند که انتظار می‌رود مجمع محترم تشخیص مصلحت نیز به دلیل اهمیت و تاثیرگذاری این قانون، در فاصله کوتاهی تکلیف چند بند نهایی را روشن کند تا این قانون هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد.

وی همچنین افزود: بر اساس این طرح، علاوه بر انتشار عمومی آرا نمایندگان مجلس، هیئت وزیران و سایر نهادها و دستگاه‌هایی که در این طرح ذکر شده، باید صورت‌ها، اطلاعات مالی سازمان‌ها و موسسات دولتی نیز منتشر شود و همچنین همه فرصت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در قوای سه گانه و نیز قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ و متوسط کشور باید به صورت شفاف در دسترس مردم قرار گیرد تا هیچکس نتواند از آن به عنوان یک رانت، سوء استفاده کند.

قالیباف تصریح کرد: همچنین از موارد پایه‌ای در بسته تحول قوانین اقتصادی کشور، قانون گذاری برای اصلاح ساختار نظام بانکی است. مجلس جلسه گذشته تعدادی از موارد باقیمانده از طرح «مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی» ‌را تصویب کرد و پیش بینی می‌شود بقیه موارد این هفته نهایی و به شورای نگهبان ارسال شود.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: این قانون در صورت نهایی شدن با اصلاح ساختار بانک مرکزی، امکان اعمال اقتدار این نهاد حاکمیتی مهم بر شبکه بانکی و مهار موتور خلق نقدینگی و تورم را فراهم می‌کند. در ادامه همین روند، طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تکمیل کننده اصلاح ساختار نظام بانکی به زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت تا فرایندها و الزامات لازم برای بانک‌ها تبدیل به قانون شده و ضابطه مندی و شفافیت، جایگزین امضاهای طلایی و کاغذبازی شود و قانون لازم برای احقاق حقوق مردم در برابر بانک‌ها تصویب شود تا مردم در مقابل اعمال سلیقه‌ها و منفعت محوری بانک‌ها در تنظیم یک طرفه قراردادها در دادن وام به سرمایه گذاران و کارآفرینان، پشت و پناه قانونی پیدا کنند.

وی تاکید کرد: مجلس با تصویب این قوانین گام بزرگ اصلاح ساختار نظام بانکی را خواهد برداشت، اقدامی که سالهای سال به عقب افتاده و تقریبا به آرزویی غیرقابل دستیابی تبدیل شده بود.

قالیباف در ادامه گفت: همین جا ضروری است به تمامی نمایندگان و همکاران خود یادآوری کنم، پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب، وظیفه داریم به نوبه خود از حاشیه‌ها دوری کنیم و با پرداختن به کار و اولویت‌های اصلی، برای کارآمدی تلاش کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 9246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =