کد خبر 9398
۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

مرکز پژوهش های مجلس:

عملکرد مناطق آزاد ایران نامطلوب است/ سهم مناطق آزاد از صادرات غیرنفتی ۱ درصد و از اشتغالزایی ۴ درصد است

بررسی لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران
عملکرد مناطق آزاد ایران نامطلوب است/ سهم مناطق آزاد از صادرات غیرنفتی ۱ درصد و از اشتغالزایی ۴ درصد است

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران پرداخت.

پژوهشگران دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با اشاره به آمار مناطق آزاد در چند دهه اخیر نوشتند که در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مصوب در کشور وجود دارد که در ۲۹ سال اخیر (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۰) به تصویب رسیده اند؛ مشتمل بر ۱۶ منطقه آزاد تجاری صنعتی و حدود ۸۱ منطقه ویژه اقتصادی. مطابق بند «۱۱» سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی ابلاغی ۱۳۹۲/۱۱/۳۰، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف هستند حوزه عمل خود را در راستای چهار هدف اصلی این مناطق، توسعه دهند که عبارتند از: ۱. انتقال فناوری های پیشرفته، ۲. گسترش و تسهیل تولید، ۳. صادرات کالا و خدمات و ۴. تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج. در ماده (۱) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی نیز اهداف زیر برای مناطق آزاد تصویر شده است: ۱. تسریع در انجام امور زیربنایی، ۲. عمران و آبادانی، ۳. رشد و توسعه اقتصادی، ۴. سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ۵. ایجاد اشتغال سالم و مولد، ۶. تنظیم بازار کار و کالا، ۷. حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، ۸. تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ۹. ارائه خدمات عمومی.

در ادامه این گزارش آمده است که آمارها نشان می دهد عملکرد مناطق آزاد ایران در مقایسه با سایر مناطق آزاد موفق جهان و همچنین در مقایسه با شاخص های عملکردی سرزمین اصلی، از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و فاصله زیادی با اهداف تعیین شده دارند؛ سهم این مناطق از صادرات غیرنفتی کشور (با لحاظ صادرات خدمات) حدود ۱ درصد، از میزان تولید حدود ۱ درصد، از تعداد واحدهای تولیدی فعال کمتر از ۳ درصد، از جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود ۱۰ درصد و از اشتغالزایی کل کشور حدود ۴ درصد است. میزان واردات کالا از طریق مناطق آزاد نیز حدود ۲ برابر صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور است. شایان ذکر است وسعت مناطق آزاد بیش از سه برابر وسعت شهرک ها و نواحی صنعتی کشور بوده، اما میزان اشتغال در شهرک های صنعتی بیش از سه برابر اشتغال در مناطق آزاد کشور است.

کارشناسان این گزارش دلایل عدم تحقق اهداف در مناطق آزاد را ریشه در عوامل متعددی خواندند که مهم ترین آنها شامل اعطای غیرهدفمند معافیت ها و امتیازات، وابستگی منابع درآمدی مناطق آزاد به واردات و فروش زمین، نبود زیرساخت های متناسب با اهداف مولد، تعیین نامناسب وسعت و مکان یابی غیردقیق مناطق آزاد و عدم تمرکز مناطق آزاد بر وظایف تخصصی، هستند.

در پایان این گزارش، پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آسیب شناسی و توجه به نقاط قوت و ضعف عملکرد ۲۹ ساله مناطق آزاد را برای افزایش تعداد این مناطق ضروری خواندند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 9398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =