کد خبر 9867
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

نشست فراکسیون دانشگاهیان؛

مصوبه ترمیم حقوق اساتید موجب تداوم فعالیت نخبگان در کشور می‌شود

مصوبه ترمیم حقوق اساتید موجب تداوم فعالیت نخبگان در کشور می‌شود

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به برگزاری نشست این فراکسیون با حضور وزیر علوم، گفت: وزیر علوم در این نشست مصوبه اخیر مجلس در جهت ترمیم حقوق اساتید را موجب تکریم جایگاه اساتید و نخبگان در کشور دانست.

به گزارش نمایندگان ما، روح اله متفکرآزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این فراکسیون که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، عنوان کرد: در این نشست موارد مهمی در خصوص اتفاقات اخیر و نحوه مدیریت فضا مطرح و در خصوص وضعیت آموزش، دانشجویان و اساتید بحث شد.

وی با بیان اینکه در این نشست در خصوص ریشه و علل حوادث اخیر بحث‌هایی مطرح شد، افزود: همچنین وضعیت دانشگاه‌ها در زمان کرونا و بازگشایی دانشگاه‌ها مورد بحث قرار گرفت.

نماینده مردم تبریز در مجلس موضوع مهاجرت نخبگان، وضعیت بودجه دانشگاه‌ها، ضرورت ارتقای هویت ملی، تقویت حوزه تربیت در کنار مسائل علمی و آموزشی، جلوگیری از افت علمی و پژوهشی و استفاده از دانشجویان برای مدیریت برخی از بخش‌های دانشگاه از جمله موارد دیگری برشمرد که در این نشست مطرح شد.

متفکرآزاد با اشاره به اینکه در مجلس یازدهم تعداد دانشگاهیان بیشتر از مجالس گذشته است، افزود: یکی از مواردی که در این نشست مطرح شد، ضرورت استفاده از ظرفیت فراکسیون دانشگاهیان بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: نحوه چگونگی الگو شدن نخبگان، تنظیم آیین نامه‌های ارتقا اساتید، کرامت اساتید، ضرورت برپایی کرسی‌های آزاداندیشی، جلوگیری از حرمت شکنی و هتاکی، تبیین عملکرد علمی کشور، ضرورت توجه دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور و نقش دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

فراکسیون دانشگاهیان

آموزش صرفا مجازی به فضای دانشگاه‌ها ضربه زد

وی اضافه کرد: در این نشست همچنین عنوان شد که آموزش‌ مجازی به فضای دانشگاه‌ها ضربه زد و موجب بسته شدن فضای نقد در دانشگاه‌ها شده و فضای تربیتی و فرهنگی در دانشگاه‌ها را کمرنگ کرده و سطح کیفی آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها را پایین آورده است.

متفکرآزاد تصریح کرد: در این نشست وزیر علوم بابت تصویب لایحه ترمیم حقوق و افزایش ۱۵ درصدی حقوق و همچنین برداشتن سقف حقوق اساتید تشکر کرد و این اقدام را گامی مهم در جهت ترغیب فعالیت اساتید و نخبگان برای تداوم فعالیت خود به کشور و حتی مهاجرت معکوس برشمرد و این مصوبه مجلس را اقدامی در جهت تکریم اساتید دانست.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس یادآور شد: وزیر علوم همچنین از اینکه مجلس فهم نخبگانی دقیقی در جهت حمایت از دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها داشته تقدیر و درخواست کرد که در بودجه ۱۴۰۲ حمایت‌های بیشتری از وزارت علوم و دانشگاه‌ها صورت گیرد چراکه پس از دوران کرونا هزینه‌های زیادی به وزارت علوم و دانشگاه‌ها به واسطه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها اضافه شد.

وزیر علوم: در حوادث اخیر وزارت علوم در کف میدان بوده و منفعل عمل نکرده است

متفکر آزاد افزود: همچنین لازم است که بودجه فرهنگی و پژوهشی به صورت تفکیک شده در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد تا در جایی دیگر هزینه نشود. وزیر علوم در این نشست یادآور شد که وزارت علوم در حوادث اخیر در میدان حاضر بوده و در دانشگاه‌ها منفعل عمل نکرده است.

وی تأکید کرد: مقرر شد این جلسات به صورت منظم با دستور کارهای مشخص و با حضور وزیر علوم برای بهبود مسائل دانشگاه‌های کشور برگزار شود.

انتهای پیام

کد خبر 9867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =