کد خبر 10041
۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

عباسی:

نمی توان بدون مدیریت مصرف به سمت رشد اقتصادی گام برداشت

نمی توان بدون مدیریت مصرف به سمت رشد اقتصادی گام برداشت

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید با انجام یکسری اقدامات ابتدایی به سمت صرفه جویی در میزان مصرف گاز در حوزه خانگی گام برداشته و از سوی دیگر با جایگزین کردن سیستم هایی با راندمان بالاتر میزان مصرف در صنایع را نیز کنترل کرد.

به گزارش نمایندگان ما، فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه ها از سوی شرکت ملی گاز، بیان کرد: به طور کلی هر ماده ای که در کشور وجود دارد برقراری تعادل بین تولید و مصرف آن حائز اهمیت است. گاز یکی از حامل های انرژی است که به میزان مناسبی در کشور تولید شده و ما منابع مناسب گازی نیز در کشور داریم اما میزان تولید و منابع ما پاسخگوی مصرف بالای گاز نیست.

نمی توان بدون مدیریت مصرف به سمت رشد اقتصادی گام برداشت

وی در ادامه اظهار کرد: ما با میزان تولید گاز خود نمی توانیم هم تمام خانه ها را گرم کنیم و هم صنایع مختلف را توسعه دهیم. نمی توان گفت که ما قصد داریم در یک بازهده۰ ساله به رشد ۸ درصد اقتصادی برسیم که نیاز به توسعه صنایع فولاد و سیمان  و پتروشیمی ها دارد که همه گاز بر هستند اما نتوانیم حامل های انرژی موردنیاز در این بخش را تامین کنیم. افزایش تولیدات پتروشیمی نیز نیازمند گاز است.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر ما تمام خانه ها را در سطح کشور گاز کشی کردیم که از نظر بنده یک اقدام مثبت است چراکه  استفاده از سوخت های فسیلی در این حوزه کاهش می یابد. اما نکته حائز اهمیت این است که ما باید گاز مورد نیاز را از یک جایی تامین کنیم. زمانی که ما اینقدر از حوزه نفت و گاز درآمد نداشتیم که بتوانیم در بالا دست سرمایه گذاری کنیم یا از فناوری های جدیدی بهره ببریم که به راندمان چاه های ما اضافه کند یا اکتشاف را توسعه بیشتر دهیم، سبب می شود تا ما با ناترازی در این حوزه مواجه شویم.

از گام‌های کوچک می‌توان مصارف خانگی را کنترل کرد

وی در ادامه تاکید کرد: اولین راه حل برای برطرف کردن ناترازی گاز کنترل مصرف است. بخشی از مصارف به حوزه خانگی باز می گردد. مردم نباید در فصل زمستان با مشکل مواجه شوند اما باید مصرف نیز مدیریت شود. مثلا نیاز نیست دمای منازل را به قدری بالا برد که بعد پنجره را برای تهویه هوا باز کرد. مردم می توان با استفاده از مقداری لباس گرم‌تر دمای خانه را پایین تر نگهداشت. همه این اقدامات ابتدایی می تواند مصرف را کاهش دهد. مثلا نیاز نیست دمای رادیاتور منازل بسیار بالا باشد. از همین اقدامات کوچک می توان مصارف خانگی را کنترل کرد.

وی افزود: در حوزه صنایع نیز باید به سمتی برویم که از سیستم هایی که راندمان کافی دارند در صنایع استفاده شود. باید به تدریج فناوری های جدید در صنایع کشور جایگزین شوند. باید میزان مصرف گاز را با میزان تولید متعادل ساخت. از سوی دیگر نمی توان در صنعت از گاز زیادی استفاده کرد و یک محصولی را در نهایت تولید کرد که ارزش زیادی نداشته باشد. باید یک بازنگری در صنایع صورت گیرد و بسنجیم که با صرف چه میزان انرژی چه محصولی  و با چه قیمتی تولید می کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 10041

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =