کد خبر 10380
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

قالیباف در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش:

توافق دولت و مجلس این است که برنامه هفتم مسأله‌محور باشد

توافق دولت و مجلس این است که برنامه هفتم مسأله‌محور باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق دولت و مجلس بر این است که مسأله محوری رویکرد برنامه هفتم باشد، گفت: تا کنون در همه دوره‌های برنامه‌ریزی به موفقیت نمی‌رسیدیم، لذا اگر با رویکرد مسأله محوری به موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم بسیار موثر باشیم که مرکز پژوهش‌ها در این زمینه نقش جدی دارد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر که صبح امروز(دوشنبه، ۲۱ آذر ماه) در محل این مرکز برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت صدیقه کبری، حضرت زهرا(س) و تبریک هفته پژوهش به یکایک محققین، پژوهشگران و نخبگان جامعه، گفت: پژوهشگران تلاش می کنند هم مایه افتخار ایران عزیز در چهره بین المللی باشند و هم از کار مردم گره گشایی کنند. امروز مردم ما ذینفع ترین و ذیحق ترین افرادی هستند که باید از حوزه علم و دانش، محققان و نخبگان بهره مند باشند تا گرهی از کار آنها باز شود.

تحول در سازمان‌هایی رخ می‌دهد که از فرصت‌های توأم با ریسک استفاده شود

وی افزود: همواره در شورای هماهنگی که متشکل از هیأت رئیسه مجلس و رؤسای کمیسیون ها بوده و رئیس مرکز نیز عضو آن است بحث مرکز پژوهش ها را مد نظر داشته و در اولویت قرار دادیم و روز به روز نیز شاهد هستیم که نقش آن بیشتر می شود.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهیم اثر حوزه پژوهش را مانند سایر عرصه ها در جامعه ببینیم باید بدانیم که نوآوری نیازمند شجاعت است، عنوان کرد: روز گذشته نیز در جلسه همایش ملی شفافیت که سازمان های متعددی در آن حضور داشتند این نکته را در بخش نظارتی گفتیم که امروز کشور نیازمند مدیران شجاعی است که دو ویژگی قوی بودن و امین بودن را دارند لذا مسئولان باید در هر کجا هستند به خصوص در بخش هایی که جنبه نظارتی دارد، تلاش کنند تا در کنار برخورد با تخلفات، مدیران شجاعت در تصمیم گیری را داشته باشند نه اینکه دست و دلشان بلرزد.

رئیس قوه مقننه در ادامه نوآوری در حوزه خلاقیت را ریسک دانست و افزود: نوآوری در خلاقیت یعنی همه فرصت هایی که در آن ریسک دارد؛ تحول در سازمان ها از فرصت های معمولی نشأت نمی گیرد بلکه از فرصت هایی حاصل می شود که توأم با ریسک است و اینجاست که نیازمند نیروهای خلاقی هستیم که شجاع هم باشند و آن زمان است که نوآوری و خلاقیت، رشد و نمو خود را خواهد داشت.

یکی از مشکلات ریشه‌ای ما عدم وجود سیستم آموزشی محقق‌پرور، اندیشه‌پرور و ماهرپرور است

قالیباف در ادامه با اشاره به این مطلب که مجموعه حکمرانی باید از مدیران شجاع حمایت کند تا تحول و نوآوری رقم بخورد، اظهار کرد: البته اشکال سنتی نیز همواره در مجموعه ما وجود دارد که سیستم آموزشی محقق پرور، اندیشه پرور و ماهر پرور نداریم که این از مشکلات ریشه ای ما است و همواره به دنبال اصلاح آن بوده ایم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه امروز باید این اقرار را داشته باشیم که در برخی مسائل قدرت حل مسأله را نداریم و اگر گاهی قدرت حل مسأله ای را داریم در زمان خود آن حل نمی کنیم که باعث می شود ارزش خود را از دست بدهد، اذعان داشت: امروز نیز این نکته مهم را به همکاران مرکز پژوهش ها گفتم که قوه مقننه، قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون، مهم ترین نقش را در اداره جامعه دارد.

وی ادامه داد: همواره تأکید می کنیم که مجلس و رسالت ما مهم است و بر اساس فرمایش رهبری می گوییم مجلس در رأس امور است که حضرت آقا نیز می فرمایند ریل گذاری کشور در اختیار مجلس بوده و نقش مجلس این است که جهت گیری ها و هدف گذاری ها را انجام دهد و این بسیار مهم و حیاتی است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر با موضوعی روبرو هستیم که قانونی است و تجربه دموکراسی در دنیا نیز همین را می گوید و در جای خود به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده و آن این است که مجلس هر ۴ سال یک بار  تغییر می کند و نمایندگان جدیدی به مجلس می آیند و لذا هر دوره ای که تمام می شود، طرح ها و لوایح از رده خارج شده و مجلس بعد از تشکیل کمیسیون ها باید بر اساس تشخیص نمایندگان در دوره جدید، بررسی طرح ها و لوایح را در دستور کار قرار دهد؛ چنانچه در زمان تغییر دولت ها هم همین است و دولت ها می توانند بعد از استقرار لوایح را پس گرفته و یا دوباره درخواست بررسی آن را ارائه کنند.

نباید با تغییر مجلس‌ها، ریل کشور نیز تغییر کند/ مرکز پژوهش‌های مجلس با جمع‌سپاری از نیروهای خلاق جامعه استفاده می‌کند

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا این حرکت از نو برای حرکت های برنامه ریزی شده، رفتار سیستمی و حکمرانی کار درستی است و آیا می توان شوکی اینگونه به کار وارد کرد، گفت: به نظر می رسد نباید چنین شوکی به کار وارد شود و بنا نیست هر مجلسی تغییر می کند، ریل کشور نیز تغییر کند.

قالیباف اضافه کرد: رسالت مهم ما این است که همه داده ها، اندیشه ها، کارکردهای مثبت و همه بخش نرم افزاری کشور که در قوه مقننه در حال ذخیره سازی است به صورت امانت از نسل، گروه و دوره ای در مجلس به دوره دیگر منتقل شده و ادامه مسیر دهد و اگر لازم باشد در این مسیر، اصلاحی صورت گیرد و با نگاه آینده نگری ریلگذاری جدید انجام شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه اگر از من سوال کنند کدام نقطه در قوه مقننه می تواند این کار را صورت دهد، با صراحت می گویم که مطمئن ترین نقطه مرکز پژوهش های مجلس است و هیچ کجای دیگر در مجلس نمی تواند چنین نقش ستادی، راهبری و هدایتگری در هدف گذاری، آینده نگری، قانونگذاری و نظارت را داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو بسیار مهم بوده و در باورها و ارزش های دینی ما نیز آمده که در هر کجا که هستیم قدر جایگاه خود را بدانیم و بدانیم چه مسئولیت، رسالت و نقشی داریم که بدون شک باید هم در دنیا و هم در آخرت بابت جایی که نشسته ایم در پیشگاه خداوند، مردم و وجدان خود پاسخگو باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تصور می کنم امروز با حرکت هایی که در مرکز پژوهش ها انجام شده و با استفاده از تجربیات گذشته می تواند آسیب ها را ترمیم یا حذف کند، یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس با نگاهی نوآورانه و خلاقانه و با نگاه به ۴ رویکرد هوشمندسازی، مردمی سازی، شفاف سازی و کارآمدسازی به موضوعات، بسیار جدی و مؤثر امور را جمع سپاری کرده و از نیروهای خلاق جامعه با روش هایی که دنیا از آن بهره مند است، استفاده می کند.

امروز از مدیریت داینامیکی به سمت مدیریت سایبرنتیکی حرکت کرده‌ایم

قالیباف در ادامه با بیان اینکه امروز از مدیریت داینامیکی به سمت مدیریت سایبرنتیکی حرکت کرده، روش های خطی را کنار گذاشته و به سمتی می رویم که با مجموعه های خلاق کار کنیم که بسیار موثر است، عنوان کرد: در سال اول مجلس یازدهم با مشاهده فرایند تصویب بودجه به این فکر می کردیم که در حوزه بودجه ریزی و مسیر بررسی آن با استفاده از مجموعه چقدر می توانیم بهتر و دقیق تر کاررا انجام داده و تا چه حد می توانیم دخالت های فردی که باعث انحراف برنامه ها می شود را به حداقل برسانیم و با استفاده از هوشمندسازی، هوش مصنوعی، داده های خوب و تجزیه و تحلیل ها و با استفاده از جداول و نظارت ها، امور را با کیفیت کنیم از این رو تصور می کنم جای این اتفاق، سال ها در مجلس خالی بود که امروز گام های آن برای هوشمند سازی بررسی بودجه برداشته شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر برای بررسی برنامه هفتم در نقطه حساسی هستیم و توافق دولت و مجلس بر این است که این برنامه مسأله محوری را مبنای کار قرار داده و رویکرد مسأله محوری داشته باشد، گفت: تا کنون در همه دوره هایی که برنامه ریزی کرده ایم به موفقیت نمی رسیدیم، لذا اگر با رویکرد مسأله محوری به موضوع نگاه کنیم، می توانیم بسیار موثر باشیم که مرکز پژوهش ها در این زمینه نقش جدی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در مرکز پژوهش ها، نیروهای جوان و خلاقی در عرصه علم و دانش در لبه مسائل علمی و تحقیقاتی قرار دارند، اظهار کرد: با این حال درخواست می کنم از تجربه هم استفاده شود و خواهشم این است که حتما مدل های مختلف، کشورهای مختلف و سوابق عملکردهای گذشته برای تصمیم گیری های جدید لحاظ شود. معتقدم در کنار اینکه حتما نیازمند علم و دانش هستیم و یک تحلیل درست و واقعی می خواهیم باید در نظر بگیریم که همان علم و دانش به ما این توصیه را می کند که محیط داخلی و خارجی را برای تصمیم گیری در نظر داشته باشیم.

قانونگذاری و اجرای قانون نیازمند فهم و درک مشترک است/ اجرایی سازی قانون وظیفه مجلس و زیرساخت آن بر عهده مرکز پژوهش‌ها است

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه از جهت تشخیص علمی گاهی موضوع را خوب تشخیص می دهیم اما ممکن است روش هایی که برای اجرای آن به کار می گیریم، دچار اشکال باشد، ابراز داشت: بسیار مهم است که در قانونگذاری، قانون نویسی و در نهایت در اجرای آن بتوانیم با فهم و درک مشترک اقدام کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با در نظر گرفتن ادبیات قانون گذاری، بیان داشت: باید بدانیم قانونگذاری و اجرایی سازی قانون، هر دو وظیفه ما است چرا که تفاوت ماهوی بین اجرایی سازی و اجرای قانون وجود دارد. بسیار پیش می آید که قانون می نویسیم اما به اجرای قانون توجه نمی کنیم از این رو خواهش می کنم در این مرکز به این موضوع توجه بیشتری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان مهم ترین زیرساخت مجلس شورای اسلامی برای تصمیم سازی، تصمیم گیری، ریل گذاری، هدف گذاری، اولویت بندی برنامه ها، قانونگذاری و زمینه سازی اجرای قانون در مجلس را در دست مرکز پژوهش ها دانست و خاطرنشان کرد: این بار سنگین و این توفیق بزرگ که از جانب خداوند است بر عهده شماست و هرچه این توفیق بزرگ تر باشد لطف خداست که به بندگان خود داده وشکر این نعمت نیز با کار دقیق، پرتلاش و موثر، محقق می شود.

در پایان این مراسم، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیم لوح تقدیری از پژوهشگران و نخبگان برتر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.

انتهای پیام

کد خبر 10380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =