کد خبر 7834
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴

نگاهداری مطرح کرد

ضرورت تقویت ارتباط نهاد حکمرانی با دانشکده ها و پژوهشکده ها در کشور

ضرورت تقویت ارتباط نهاد حکمرانی با دانشکده ها و پژوهشکده ها در کشور

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تقویت ارتباط دانشگاه ها و مراکز علمی با نهاد حکمرانی کشور گفت: رویدادهایی مانند پارلمان دانشجویی می‌تواند دانشجویان و نخبگان را با چالش های نظام حکمرانی آشنا کرده و آنان را برای آینده آماده کنند.

به گزارش نمایندگان ما، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه رویداد پارلمان دانشجویی اظهار داشت: یکی از اهداف بنده از زمان حضور در مرکز پژوهش های مجلس راه اندازی رویدادی مانند پارلمان دانشجویی بود.

مرکز پژوهش های مجلس به عنوان بازوی تخصصی مجلس شورای اسلامی وظیفه اصلی و تخصصی پشتیبانی از طرح ها و تصمیمات نمایندگان را دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس اساسنامه مرکز پژوهش‌های مجلس علاوه بر این مسئله یک وظیفه ترویجی و آموزشی هم بر عهده دارد و لذا رویداد پارلمان دانشجویی در همین حوزه راه اندازی شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشکده ها، گفت: از وظایف اصلی این است که به عنوان حلقه واسط عمل کنیم تا نکته نظرات این مراکز علمی را به ساختار قانونگذاری کشور منعکس کنیم. در دوره جدید رابطه مرکز پژوهش های مجلس اینچنین خواهد بود.

نگاهداری ادامه داد: در همین راستا مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در مرکز پژوهش های مجلس راه اندازی شده است تا این ارتباط به صورت سیستماتیک و نهادی دنبال شود. البته یکی از مسائلی که باید آسیب شناسی شود نحوه ارتباط مراکز علمی با حکمرانی است و در حال حاضر ارتباط نهادینه و مستمر و تعریف شده ای بین این دو نهاد وجود ندارد. این امر باعث شده وقتی نظام حکمرانی به صورت یک نظام پیش می رود چندان ارتباط نهادینه ای با مراکز دانشگاهی نداشته باشد. به عنوان مثال نظام حکمرانی در برخی مواقع ممکن است معتقد باشد که راه حل دانشگاه ها و اندیشکده ها چندان واقع بینانه با حوزه میدان و عمل نیست و انتزاعی است.

وی تصریح کرد: بنابراین برگزاری رویدادهایی مثل پارلمان های دانشجویی می تواند دانشجویان و نخبگان را با چالش های نظام حکمرانی آشنا کرده و آنان را برای آینده کشور آماده کند.

نگاهداری در ادامه با انتقاد از اینکه در کشور ما احزاب کارکردی ندارند، گفت: رویدادهایی مثل پارلمان دانشجویی می تواند پشتوانه کارشناسی برای نظام تصمیم گیری کشور و تربیت افراد حرفه‌ای باشد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: ممکن است این تصور وجود داشته باشد که سیاستمداران امروزه تافته جدا بافته هستند و ارتباطی با جامعه دانشگاهی ندارند. این ضعف در نحوه ارتباط گیری این دو نهاد باید برطرف شود. مرکز پژوهش های مجلس نیز در این زمینه برای فعالیت دانشجویان آماده است. در همین راستا اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری را اواخر مرداد در  استان دایر خواهیم کرد که از ظرفیت محلی نخبگان هم استفاده شود.

نگاهداری با اشاره به گسترش عدالت محوری در مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: رویکرد جذب پژوهشگران را در مرکز پژوهش‌ها تغییر دادیم و این مرکز در اسفند ۱۴۰۰، ۲۰۰ نفر را به عنوان پژوهشگر پذیرفت که همکاری آنان با مرکز آغاز شده است، همچنین بسته برنامه هفتم مرکز پژوهش‌ها آماده است تا به صورت عملیاتی درآید.

انتهای پیام

کد خبر 7834

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =