کد خبر 10381
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

مرکز پژوهش های مجلس:

آمارها حاکی از محقق نشدن سهم ۳۰ درصدی حمل نقل ریلی از جابه جایی بار در برنامه ششم توسعه می باشد

مسائل و چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در حوزه وضعیت کشنده های ریلی در ایران
آمارها حاکی از محقق نشدن سهم ۳۰ درصدی حمل نقل ریلی از جابه جایی بار در برنامه ششم توسعه می باشد

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی وضعیت کشنده های ریلی در ایران، مسائل و چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی وضعیت کشنده های ریلی در ایران، مسائل و چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه پرداخت.

در این گزارش ضمن اشاره به فواید حمل و نقل ریلی آمده است که حمل و نقل ریلی علاوه بر مزایای فراوان در سطح ملی مانند ایمنی، توان حمل انبوه و ارزان، کاهش مصرف سوخت و کاهش خسارات زیست محیطی، دارای ارزش راهبردی برای کشور است و میتواند از ابعاد سیاسی و امنیتی برای کشور ایجاد قدرت کرده و مزیت رقابتی در عرصه بین المللی ایجاد کند.

پژوهشگران با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی از سهم بسیار کمی برخوردار است خاطرنشان شدند که در ایران با وجود اولویت داشتن توسعه حمل ونقل ریلی در اسناد بالادستی، سیاستهای اعلامی و برنامه های مصوب دولتها؛ سهم حمل و نقل ریلی از حمل و نقل کشور اندک است.

در ادامه این گزارش آمده است که بر اساس بند «ب» ماده (۵۷) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باید سهم حمل و نقل ریلی از جابه جایی بار در کشور حداقل به سیدرصد (%۳۰) در پایان برنامه می رسید. نتایج بررسی ها نشان میدهد که فاصله چشمگیری میان وضع موجود و هدف گذاری %۳۰ وجود دارد به طوری که بر مبنای محاسبه سهم از حمل و نقل زمینی و مبتنی بر شاخص تن-کیلومتر بار حمل شده، سهم شیوه ریلی از حمل بار زمینی کشور در پایان سال ۱۴۰۰ بر اساس آمار اعلام شده،  ٪۱۱/۲ بوده است و نسبت به سال شروع برنامه (%۱۱/۷) افت نیز داشته است.

گزارش دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز می افزاید که یکی از بخشهای مهم در افزایش کارایی عملکرد بخش ریلی، کِشنده ریلی (لکوموتیو) است که واگنها با اتصال به آن، نیروی محرکه دریافت می کنند.

پژوهشگران دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز ضمن بررسی اجمالی وضعیت فعلی کشنده های ریلی در ایران که با چالشها و ضعفهایی روبه رو است راهکارهایی برای مرتفع شدن آنها ارائه کردند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 10381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =