کد خبر 10500
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

بررسی پیشنهادات عبور از خام فروشی با افزایش تولیدات دانش بنیان

بررسی پیشنهادات عبور از خام فروشی با افزایش تولیدات دانش بنیان

نشست بررسی پیشنهادات دستگاه ها و فعالان اقتصادی برای عبور از خام فروشی از طریق افزایش تولید مواد با ارزش افزوده بالا و تولیدات دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست بررسی پیشنهادات دستگاه ها و فعالان اقتصادی برای عبور از خام فروشی از طریق افزایش تولید مواد با ارزش افزوده بالا و تولیدات دانش بنیان صبح امروز (دوشنبه ۲۸ آذرماه) با حضور سید محسن دهنوی، مهدی طغیانی، رضا تقی پور، اقبال شاکری، معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونان امور گمرکی و توسعه منابع و مدیریت گمرک، معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، رئیس هیات عامل و معاونان صندوق نوآوری و شکوفایی، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور، مشاور معاونت علمی سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

دهنوی در جمع بندی مباحث مطرح شده در این نشست گفت: در بند ۳ و بند (ص) قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوباتی داشتیم مبنی بر اینکه سیاست کلی، عبور از خام فروشی و حمایت از تولید مواد با ارزش افزوده بالا و تولید دانش بنیان در کشور باشد، ضمن اینکه در این بندها مطرح شده که صادرات مواد اگر به صورت خام و نیمه خام باشد، مشمول مالیات و عوارض قرار گیرد که درآمد حاصل از آن صرف حمایت از بخش های تولیدی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: این نشست با دو هدف برگزار شد، اول اینکه؛ وزارتخانه های مربوطه از جمله امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارشی از اجرای این بندها از سال گذشته تاکنون ارائه دهند. همچنین بخش دوم این جلسه نیز با توجه به در پیش بودن تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ با حضور این دستگاه ها و بخش خصوصی به این مهم اختصاص داده شد که چه سیاست ها و بندهایی باید در قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۲ گنجانده شود که براساس آن به معنای واقعی از بلای خام فروشی نجات پیدا کنیم و به سمت تولید مواد با ارزش افزوده بالاتر و تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: البته جای تشکر دارد که ارزیابی ها نشان داد وزارت امور اقتصادی و دارایی هم در تدوین آیین نامه ها اهتمام جدی داشته که امیدواریم با همین همکاری دولت و مجلس در راستای تحقق شعار امسال یعنی "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" بتوانیم گام عملی برداریم.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم تاکید کرد: در این نشست هم گزارشی از اجرای این قوانین در دو سال گذشته ارائه شد و هم نقاط ضعفی که وجود داشت، احصا شده و قرار شد با بهره مندی از تجربیات موجود، قوانین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ را به نحوی بنویسیم که اهداف اولیه محقق شود، ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که برای عبور از خام فروشی راهی جز افزایش تولیدات دانش بنیان نداریم.

و اما سید محمدهادی سبحانیان معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست گفت: رویکرد دولت و مجلس این است که با سیاست ها و ابزارهای مختلف اقتصادی بتوانیم به توسعه زنجیره ارزش در کشور و عبور از خام فروشی کمک کنیم، همچنین براساس قانون بودجه سنواتی و قانون تولید دانش بنیان، تکالیفی بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته شده بود که موفق شدیم با تدوین آیین نامه ها و اخذ عوارض انجام دهیم، بنابراین فرآیند اجرای این قوانین و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، در این نشست مورد آسیب شناسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم هم در تعیین این فهرست و هم تعیین مرجع تعیین عوارض و بهترین ابزارهای اقتصادی برای سوق دادن تولیدکنندگان مواد خام و نیمه خام باید اصلاحاتی اعمال شود.

در این نشست مسئولان حاضر و نمایندگان بخش خصوصی فعال در حوزه اقتصادی کشور به ارائه پیشنهاداتی برای اعمال اصلاحاتی در این زمینه پرداختند.

انتهای پیام

کد خبر 10500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =