کد خبر 10770
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

قالیباف:

قصد داریم تحول و نوسازی در حکمرانی ایجاد کنیم/ باید به مردم توجه کنیم

قصد داریم تحول و نوسازی در حکمرانی ایجاد کنیم/ باید به مردم توجه کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جمهوری اسلامی یک حَرم است یک رُکن آن مردم است که اساس کار ماست پس باید به مردم توجه کرده و به تعبیر شهید سلیمانی به جهت سیاسی، آنها را چپ و راست نکنیم و به جهت دینی و مذهبی بین مردم فرق قائل شویم.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف در برنامه تلویزیونی «مُلک سلیمان» به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به تشریح ابعاد شخصیتی، مدیریتی و جهادی این شهید بزرگوار پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به وصیت سردار سلیمانی اظهار کرد: سردار سلیمانی می گفت که جمهوری اسلامی حرم است؛ اما یک حرم چه ویژگی‌هایی دارد؟ یکی از ویژگی های حرم آن است که قوی و ضعیف، گناهکار و عارف، فیلسوف و کم سواد و هر فردی از هر قشری وارد این حرم می‌شود و همه این ها در پیشگاه صاحب حرم محترمند البته ممکن است گاهی تولیلت حرم دارای اشکال باشد.

قالیباف ادامه داد: اگر امروز شهید سلیمانی در بین ما بود، حتما این نگاه را به مردم داشت؛ منظور عموم و توده ها و اکثریت مردم است البته ممکن است اقلیتی در بین مردم باشد که خود جامعه به دلایل مختلف آن ها را نپذیرد. ویژگی دیگر حرم، امام و امامزاده حرم است.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی یک حرم است و شهید سلیمانی می‌گوید جمهوری اسلامی مثل یک حرم است، این حرم دو رکن دارد؛ یک رکن آن مردم است که اساس کار ماست. همیشه جمهوری اسلامی و مکتب امام و امامین انقلاب همیشه این بوده که مردم اساس کار ماست. پس باید به مردم توجه کرده و به تعبیر شهید سلیمانی به جهت سیاسی آنها را چپ و راست نکنیم و به جهت دینی و مذهبی بین مردم فرق قائل شویم.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم جامعه را باید بسازیم نباید این‌طور فکر کنیم که باید مردم را بسازیم. بلکه ما مسوولان باید قبل از اینکه مردم را بسازیم خودمان را باید بسازیم و صداقت و اخلاص شهید سلمانی را داشته باشیم.

قالیباف گفت: مردم با حضورشان جوهره شهید سلیمانی و خود را نشان دادند پس اگر مسوولی در جایگاهی به مردم توجه صادقانه داشته باشد، شاهد چنین عظمتی خواهد بود.

دشمن امروز آمده که سَر این تن را بزند و خود را راحت کند

رییس مجلس با تاکید بر لزوم توجه به امام جامعه به عنوان دومین رکن «حرم» گفت: اگر بصیرت انقلابی شهید سلیمانی در شرایط امروز جامعه وجود داشت، متوجه می‌شدیم که دشمنان انقلاب و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی این حرم را مورد هجمه قرار دادند؛ آن ها مردم را با فشارهای اقتصادی و امام جامعه رهبر معظم انقلاب حضرت آقا را مورد تهاجم قرار دادند؛ در این جنگ ترکیبی چه دروغ ها و ظلم ها و جنایت ها صورت گرفت تا گسل های اجتماعی را فعال کرده و قداست رهبری را از بین ببرند. آماج اصلی آنها حضرت اقا بود به این دلیل که ایشان و مردم را استوانه وحدت می بینند و اگر بتوانند فاصله میان امام جامعه و امت به هر دلیلی بیاندازند، این کار را می کنند.

وی با اشاره به مدیریت انقلاب توسط امام (ره) گفت: ببینید امام(ره) چگونه انقلاب را مدیریت و رهبری کرد. امروز ببینید چگونه حضرت آقا در این بحران ها در این ۳۰ سال گذشته عمل کرد، چندین بار و حتی ده ها بار در تحلیل ها و در حرف ها شنیدیم که اگر اینگونه برویم، وارد جنگ می شویم. در همان جنگی که حزب بعث و صدام بعد از جنگ ما به کویت حمله کرد، اختلاف نظرها را ببینید که برخی می گفتند ما باید به کمک صدام برویم. نگاه آقا و تحلیل ایشان در آن زمان را دیدید.

وی افزود: حتی در همه بحث هایی که با رژیم صهیونیستی و آمریکا بود، همواره می گفتند ما در آستانه جنگ هستیم و این تحلیل ها را دیده بودیم؛ در این ۳۰ سال، رهبر عزیز ما توانسته این کشور را از همه مسیرهایی که دشمن دوست داشته که یک جنگ را علیه ما راه بیاندازد، مدیریت کرده و پیش ببرد تا برخوردی با ما نشود؛ این را حضرت آقا به درستی رهبری کردند تا پیش آمدیم. حتی در سال های اخیر آمریکایی ها دیگر نمی گویند یک گزینه هم روی میز داریم این یعنی اگر در این کار تسلیم نشوید به شما حمله می کنیم اما امروز دیگر این حرف زده نمی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره موضوع وحدت و تاکید شهید سلیمانی گفت: دشمنان هرکجا که آمدند که با سرپنجه های انقلاب اسلامی و مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و اندیشه های سیاسی امام(ره) و باورهای ایران اسلامی مبارزه کنند، شکست خورند؛ امروز آمده که سَر این تن را بزند و خود را راحت کند یعنی احساس کرده این حرم و جمهوری اسلامی که حرم نامیده می‌شود، را ساقط کند. یعنی اکنون با نگاه و تصمیم براندازی به میدان آمده است.

وی با بیان اینکه توجه به مردم از نکات حضرت آقا است، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ ببینید وقتی ایشان احساس می کنند در زاهدان اتفاقی افتاده که ممکن است خون کسی بی گناه ریخته شده باشد، خودشان باید وارد عمل شوند به این دلیل حقوق مردم و حق الناس برای ایشان مهم است و خون مردم موضوعیت داشته و ایشان مسئولیت دارند.

قالیباف ادامه داد: دشمنان انقلاب به دنبال این هستند که میان حکومت و مردم شکافی ایجاد کنند. شهید سلیمانی در وصیتنامه خود گفته چه کار کنیم و گفته که حواستان به جایگاه رهبری باشد که بن بست شکن و مدافع حقوق مردم است. رهبری که عزت جامعه ما و جامعه مسلمین و عزت ایران اسلامی را می خواهد. رهبری بارها نیز فرموده اند اگر انقلاب و جمهوری اسلامی را قبول ندارید، برای ایران دفاع کنید. پس مشخص است که حضرت آقا با این نگاه هایشان همه مردم را قبول دارند.

وی اضافه کرد: حالا من خطابی به شخص خودم دارم تا بقیه ماهایی که در جاهایی مسئول هستیم؛   گفته می شود که متولیان هستند که باید حرمت حرم ها را حفظ کنند. آیا ما متولیان توانستیم حرمت این حرم را نگاه داریم؟ آیا ما قبیله گرایی در سیاست نکردیم؟ سیاست زدگی در ما نبود؟ آیا حرف و عمل ما با هم متفاوت نبود؟ آیا ما همان صداقت حاج قاسم را داشتیم؟ آیا همان ارزش هایی که شهید سلیمانی برای مردم قائل بود برای آنها قائل بودیم؟

مسئولان تلاش می‌کنند انقلاب را به شکست بکشانند!

وی با بیان اینکه مردم ما شریف هستند گفت: به شوخی در محافل گفته می شود که مسئولان تلاش می کنند انقلاب را به شکست بکشانند و مردم تلاش می کنند تا انقلاب را حفظ کنند. اینها به شوخی گفته می شود اما جاهایی با بی توجهی ما، با کم کاری ما و با ضعف در کارآمدی همراه است. به خودم می گویم گاهی با بی عرضگی خودمان در برخی موضوعات، زحمتی را به مردم تحمیل کرده ایم که باعث می شود این گسل ها باز شده و دشمن دقیقا روی همین ضعف ها و زخم ها بنشیند و این اتفاقات بیفتد. یکی از اینها همان دوقطبی سازی است.

رییس قوه مقننه درباره علت ایجاد دو قطبی بین مردم بیان کرد: چون حرف و عمل ما دو تاست ما این حرف ها را می زنیم اما اجرا نمی کنیم. شهید سلیمانی پیش از فرماندهی نیروی قدس، فرمانده جنوب شرق کشور بود که آن زمان من نیروی زمینی سپاه بودم؛ در روزی به من گفت آقای قالیباف! برویم پیش فلان طایفه؛ یک نفر از دوستان دیگر ما نیز که از آن زمان جانشین نیروی انتظامی بود همراه ما بود و از دوستان وزارت هم بودند. گفتم آقای سلیمانی آنها جزء کسانی هستند که الان مورد قبول نیستند و در جاهایی شرارت کردند. آقای سلیمانی گفت نه من آنها را می شناسم و با آنها ارتباط دارم، امشب برویم و با آنها صحبت کنیم. اگر دوستان می آیند بیایند اگر نه ما برویم. در نهایت من، ایشان و یک نفر دیگر یعنی ۳ نفری رفتیم.

وی افزود: حدود ۴۰ کیلومتر از زاهدان بیرون رفتیم و از آخرین ایستگاه که رد شدیم با آنها قرار گذاشتیم. آنها همان‌هایی بودند که تحت تعقیب سپاه و نیروی انتظامی بودند. از ماشین خود پیاده شده و سوار ماشین آنها شده و به محل آنها در ۴۰ کیلومتری محلی در زاهدان رفتیم. فکر می کنم از ساعت ۸ و نیم تا یک شب آنجا بودیم و صحبت کردیم و بعد برگشتیم. نزدیک اولین دژبانی که به زاهدان نزدیک است و کنترل می کند آمدیم، به حاج قاسم گفتند سردار دیگر اینها نیروهای خودتان است و از اینجا خودتان بروید تا اینجا امنیت شما با ما بود از اینجا امنیتتان با نیروهای خودتان است؛ این رفتار یک فرماندهی است که ایستاده و امنیت برقرار می کند اما برخوردهایی دارد که می گوید باید با مردم پدرانه باشد.

قالیباف گفت: پدرانه بدان معناست که قبول دارد بخشی از مشکلات آنجا است که به خاطر وهابیت، تکفیری ها، داعشی ها، آمریکایی ها است اما بخشی هم اشکال خود ماست. اگر ارتباط با مردم برقرار شود می توان کار را دنبال کرد و در مدتی که ایشان بود، امنیت آنجا را برقرار کرد. حال ما در داخل کشور دوقطبی شیعه و سنی درست کنیم. ببینید حاج قاسم با چه کسانی به دفاع رفته است. مجموعه فلسطین همه برادران اهل سنت ما هستند. آنها مهم ترین، جدی ترین و واقعی ترین حامیان خودشان را جمهوری اسلامی و حاج قاسم سلیمانی می دانند پس برای ما سنی و شیعه چه فرقی دارد.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: حاج قاسم نه فقط برای مسلمانان که مسیحیان و ایزدی ها اقدام می کرد یعنی حاج قاسم، انسانیت را هم به درستی رعایت می کرد. حاج قاسم در واقع همانگونه که حضرت آقا فرمودند مسائل شرعی، خون مردم، بچه ها و زندگی مردم را رعایت شود بر همان اساس حتی گاهی مانورها و نوع طراحی را تغییر می داد و گاهی به تأخیر می انداخت تا  بی گناهی کشته نشود؛ کاری می کرد که آنها نجات پیدا کرده و آسیبی نبینند و این را وظیفه خود می دانست.

قالیباف در ادامه برنامه «ملک سلیمان» بیان کرد: در مسائل سیاسی داخل کشور آنهایی که خودشان را از بقیه انقلابی‌تر یا سوپرانقلابی می‌دانند، برخی مواقع نقدهای جدی به حاج قاسم داشتند. بعضی وقت ها نیز دیگر ایشان را انقلابی نمی دانستند و تصور می کردند حاج قاسم از ارزش های انقلاب عقب نشینی کرده است. نه! ما باید حتما ارزش های انقلاب را حفظ کنیم، اما مردم را نیز مانند صحبتی که درباره حرم شد، باید حفظ کنیم و این وظیفه ما است. ما باید خودمان را درست کنیم. امروز بخشی از مشکلات به ما مسئولان بر می‌گردد که مسئول حکمرانی هستیم. مدیریت در بخش‌های مختلف دست ماست لذا اشکالات بیشتر به ما باز می‌گردد.

در جمهوری اسلامی حکمرانی باید مردمی باشد

در ادامه مجری این برنامه گفت: بحث حکمرانی که شما می فرمایید به نظرم یکی از جاهایی که دقیقا عامل ماجرا است، همین است. حاج قاسم اتفاقا مدل رفتار، عملکرد، حکمرانی، صحبت کردن و... مجموعه ای را برای مردم ما ساخت که به آن محبوبیت و تشییع ایشان منجر شد. ما گاهی در حکمرانی و سیستم تصمیم گیری خود اتفاقاتی می بینیم که کمتر می بینیم که تدبیر، همه جانبه نگری و به روز بودن در آن باشد و خیلی وقت ها اتفاقاتی که می تواند عامل وحدت باشد، به عامل شکاف تبدیل میشود. مصادیق متعددی نیز برای این موضوع وجود دارد که بگوییم فلان جا، فلان اتفاق را به چه شکلی به عاملی برای شکاف تبدیل کردیم. آیا این را قبول دارید که این اتفاق در سیستم حکمرانی ما در حال رخ دادن است؟

قالیباف پاسخ داد: بله. حکمرانی که شهید سلیمانی به آن ایمان داشت که ما متولیان همه باید به آن ایمان داشته باشیم همان حکمرانی مردمی بود. در جمهوری اسلامی حکمرانی باید مردمی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: خاطره ای از حضرت آقا بگویم. وقتی توفیق خدمت در نیروی انتظامی پیدا کردم به حضور ایشان رفتم. ایشان به من گفتند من به شما توصیه ای دارم که باید حتما این را مراعات کنید. فرمودند امنیت برای مردم مثل خورشیدی است که صبح طلوع می کند. وقتی خورشید صبح طلوع کرد، از افراد سوال نمی کند. ممکن است کسی شب تا صبح زهد و تقوا داشته و عبادت خدا را کرده که البته یکی از نشانه های زهد عبادت است و کسی همه خدای ناکرده معصیت خدا را کرده باشد، اما صبح که خورشید طلوع می کند، اگر اینها در بالکن خانه خواب باشند یا بیدار باشند در معرض نور خورشید قرار می گیرند. حضرت آقا فرمودند که امنیت برای همه مردم از این جنس است. شما مکلف هستید امنیت را بدون هیچ محدودیت و هیچ نگاهی برای همه ایجاد کنید. یعنی قبیله گرایی، سیاسی گرایی، بالای شهر و پایین شهر نداریم. امنیت، مردم هستند.

مجری برنامه «ملک سلیمان» نیز گفت: یعنی عمومیت دارد. حاج قاسم هم وقتی امنیت را تامین می کند برای همه مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: بله برای همه است. ایشان فرمودند البته ممکن است کسی هم بر اساس قانون خطا کرده باشد، با او هم به اندازه ای که قانون و حکم مشخص کرده، رفتار کنید. به نکته دیگری هم اشاره کرده و فرمودند دلیلی ندارد اگر پدر خانواده ای یا یکی از اعضای خانواده خطایی هم کرده باشد، به گونه ای با او رفتار شود که سایه او روی سایر افراد خانواده بیفتد که این فرزند فردا صبح که می خواهد مدرسه یا دانشگاه برود در برابر دوستان و سایرین احساس سرشکستگی کند. پدرش یا یکی دیگر از اعضای خانواده اشکالی داشته اند، چه ربطی به او دارد؟

وی افزود: آیا ما واقعا امروز اینگونه رفتار می کنیم؟ وقتی حضرت آقا می فرمایند مکتب شهید سلیمانی؛ شهید سلیمانی دست پرورده مکتب امام(ره) است، مکتبی که معنویت، عقلانیت و عدالت مبنای آن است. اما ما اینگونه با مردم رفتار نمی کنیم.

مجری برنامه در ادامه سوال کرد: آیا احساس می کنید در سال ۱۴۰۱ بعضی از رفتارها لجبازی است؟

قالیباف اظهار کرد: قطعا همینگونه است. یک وقتی افرادی هنجارشکنی می کنند که قانون گفته باید با آنها برخورد شود. اما وقتی می گوییم کسی که بدحجاب است اجازه ندارد وارد مترو شود. به چه حقی؟

مجری برنامه ملک سلیمان عنوان کرد: از بین نمایندگان مجلس هم بودند افرادی که این حرف را زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در رابطه با نظر نمایندگان گفت: هر کسی می خواهد باشد. مردم به این نگاه می کنند.

قصد داریم تحول و نوسازی در حکمرانی ایجاد کنیم

وی در رابطه با اینکه گاهی اوقات حرف های برخی افراد، یا یک نفر کار یک مجموعه را زیر سوال می برد یا کلیت نظام را زیر سوال می برد، اظهار کرد: بله. مهم ترین هدف دشمن امروز در سال ۱۴۰۱ ایجاد شکاف است که اگر شهید سلیمانی بود می گفت وحدت را حفظ کنید. دشمن می خواهد در جامعه دوقطبی ایجاد کند که امروز هر دوقطبی در جامعه ایجاد کنیم به نفع دشمن است و نباید این کار را بکنیم.

مجری این برنامه گفت: عجیب است گاهی برخی افراد را می بینیم درست زمانی که جامعه در حال رفتن رو به آرامش است، ناگهان حرفی می زنند که خدمات بانکی به فلان قشر یا فلان بخش داده نشود که مجددا ناراحتی را افزایش و همان لجبازی را امتداد می دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ممکن است برخی از افرادی که نوع نگاهشان با مردم متفاوت است بگویند ما برای ارزش ها می خواهیم این کار را انجام دهیم. اما من می گویم هیچ کس نباید از ارزش ها کوتاه بیاید، چون ارزش ها مبانی ما است و مردم نشان دادند پای ارزش ها هستند. مثلا آیا شهید سلیمانی ارزش ها را رعایت نمی کرد که مردم این چنین آمده و جوهره خود را نشان دادند که ما این مرد را با همه وجود قبول داریم؟

قالیباف افزود: اگر به عنوان متولیان و کسانی که در حال حکمرانی بوده به دنبال ایجاد حکمرانی مردمی هستیم و قصد داریم تحول و نوسازی در حکمرانی ایجاد کنیم که بعد از این حوادث باید انجام گیرد، باید این حکمرانی را به جنس حکمرانی حاج قاسم و به نوع حکمرانی برگردانیم که مردم را محترم بشماریم. باید فهم کنیم که اگر ما بخواهیم جامعه را منسجم کنیم و ارزش ها را حفظ کنیم لازم نیست تلاش کنیم آنها را بسازیم، بلکه باید تلاش کنیم خودمان را بسازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مسئولیتی که مسئول آن هستیم را به درستی انجام دهیم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به موضوعی  اشاره کردند که ظاهر مردم، باطن مسئولان آن جامعه است خیلی مهم است. اگر اشکال یا نقدی به جامعه و یا بخشی از آن داریم، به باطن ما باز می گردد. همین جامعه نشان داد که وقتی فردی مثل حاج قاسم، صادق است و صداقت دارد، آدم هایی که صداقت دارند خود صداقت اخلاص تولید می کند. خود صداقت و اخلاص، قدرت تولید می کند.

مجری برنامه ملک سلیمان در این بخش از برنامه گفت: همین صحبتی که حاج قاسم درباره وحدت در سال ۹۶ می کنند و سال های دیگر فریاد می زنند چرا که از موضوعی دردشان گرفته است. یعنی این موضوع عقبه ای داشته و چیزی در ذهن ایشان است. می خواهم ببینم در گپ و گفت های شخصی با شما درباره این موضوعات حرف می زدید؟ ایشان از چه چیزی ناراحت بود که فریاد این وحدت را سر می داد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: این موضوعات بسیار مورد بحث قرار می گرفت. امروز در هر جمعی این صحبت ها می شود و خود شما ممکن است در هر جمعی به این موضوعات بپردازید. ما نیز آن زمان این صحبت ها را داشتیم. ما احساس می کردیم واقعا آن فضایی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت امروز که به اطراف خود می نگریم، خیلی کمتر می بینیم و واقعا این سوال در ذهن ما می آمد که اگر یک جنگ دیگر اتفاق بیفتد، جوانان امروز پای کار می آیند؟، اما خودمان مردد بودیم و می گفتیم می آیند یا نمی آیند؟ و با هم بحث می کردیم که مگر جوانانی که آن روزها به جبهه رفتند و با آن فاصله کمی که اتفاق افتاده بود، مگر رزمندگانی که می دیدیم همه برای حضور در جبهه گزینش می شدند؟ سوپرانقلابی ها که امروز قصد خالص سازی دارند باید ببینند که آیا همه بچه هایی که آنجا بودند، اینگونه خالص سازی می شدند؟

فرمانده باید جلوتر از بقیه در همه امورات باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با نوع نگاه حاج قاسم به افراد بیان کرد: ما هم همین بحث ها را می کردیم و می گفتیم زمانی که جبهه بودیم، مگر همه رزمنده هایی که به جبهه می آمدند مذهبی بودند؟ برخی از آنها حتی ممکن بود کاهلی در نماز هم داشته باشند اما اینجا مهم است که وقتی در فضای جبهه قرار می گرفتند، محیط آنجا به گونه ای بود که مصداق رفتار پدرانه حاج قاسم بود و هیچ فرماندهی نمی توانست در محیط جبهه با رزمندگان رفتار پدرانه نداشته باشد. رابطه فرماندهی و سربازی نیست.

قالیباف در عین حال خاطرنشان کرد: حرفی که شهید سلیمانی می زد و می گفت جنس مدیریت و فرماندهی در جبهه، فرقش بیا و برو است، یعنی فرمانده باید جلوتر از بقیه در همه امورات باشد. در محیط آنجا بعد از حداکثر ۲ ماه، هرکس از هر کجا آمده بود، چون آن صداقت وجود داشت، یاد خدا بود، فرهنگ معاد در محیط جنگ فراهم بود، تحت تاثیر قرار می گرفت. حاج قاسم این تعبیر را داشت که می گفت ما در این کره خاکی بعد از جنگ هر کجا را دیدیم می توانیم بگوییم اگر یک قطعه از بهشت را نام ببریم، جبهه است. چون صفا و صمیمت و توجهی که گفته شد در همه ابعاد وجود داشت، این است.

قالیباف در ادامه یادآور شد: گاهی هم که با هم صحبت می کردیم می گفتیم اگر امروز اتفاقی بیفتد آیا کسی می آید؟ وقتی این حوادث اتفاق افتاد شهید سلیمانی با چه جنگید؟ دیدید که خود ترامپ حرفی زد و گفت من ۷ تریلیون دلار هزینه کردم اما زمانی که آمدم در بغداد بنشینم، مجبور شدم در یک فرودگاه نظامی بنشینم و پیش از فرود، هواپیما بدون چراغ پرواز کرد و نشست، اما شهید سلیمانی با زینبیون، فاطمیون، علویون، یگان های مردمی و با مدیریت مردمی در مقابل چنین تهاجمی ایستاد و با قدرت گفت تا ۳ ماه دیگر به حکومت داعش در عراق پایان می دهیم و ما دیدیم که این مردم دنبال او رفتند.

وی افزود: شاهد بودیم که تحصیلکرده، دانشجو، پیرمرد و جوان را در آنجا داشتیم. پس ما دیدیم که مردم هستند. گاهی اوقات می خواهیم بگوییم از مردم بهتر می فهمیم و از بقیه انقلابی تر هستیم و می خواهیم برای بقیه تعیین تکلیف کنیم که اینگونه نمی شود. وقتی می گوییم رفتار پدرانه است، جنس حکمرانی در کشور از جنس دینی از جنس شرعی و مکتب الهی و از جنس ولایت است. وقتی با جنس ولایت مدیریت می کنیم متفاوت است، اینجا اخلاق، گذشت، دوستی، صداقت و اعتماد وجود دارد ولی حاج قاسم حتما با نگاه جذب حداکثری کار می کرد، یعنی ما متولیان امروز که در حال کار کردن هستیم و در واقع به نوعی در بین امام جامعه و امت تلاش می کنیم و این مسئولیت به ما واگذار شده، باید با جذب حداکثری و دفع حداقلی کار کنیم.

مجری برنامه ملک سلیمان عنوان کرد: ما در همین سال ۱۴۰۱، موضع گیری حضرت آقا را درباره جامعه، جوانان و نوجوانانی که به خیابان ها آمدند و هنرمندان و ورزشکاران می بینیم و یک زمان هم موضع گیری برخی افراد را می بینیم که فاصله آن را دقیقا با این نگاه حضرت آقا و حاج قاسم سلیمانی کاملا احساس می شود.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: چیزی که درباره حضرت آقا می گویید واقعا همینگونه است. من در همین حوادث با جمعی از دانش آموزان صحبت می کردم. یک دختر خانم پایه دهم اشاره ای به من کرد و خیلی صریح از من پرسید آیا شما کتاب دین و زندگی ما را خوانده اید؟ گفتم نه. گفت می خواهم سوالی از شما بپرسم، مایی که الان تا پایه دهم آمده ایم و تا برویم لیسانس خود را بگیریم، حدود ۶ سال دیگر هم مهمان این سیستم آموزشی شما هستیم که در این ۱۶ سال در رابطه با مسائل دین به خصوص درباره حجاب چه قدر با ما در این فرصت با رفتار، آموزش و تربیت خود به ما آموزش داده اید که بعد می آیید یک دختر خانمی که سال قبل کنکور قبول نشده، امسال قبول شده و حالا با بستگان آمده به خاطر بدحجابی بازداشت می کنید و به مرکزی هدایت می کنید و می خواهید در ۳۰ دقیقه به او آموزش بدهید!؟ شما که نتوانستید در ۱۶ سال این را به ما یاد بدهید چگونه می توانید در ۳۰ دقیقه با استرس به او آموزش بدهید!؟

وقتی اشتباه می‌کنید عذرخواهی کنید؛ واقعا چرا عذرخواهی نکردیم؟

وی افزود: این روش همان ضعف ما متولیان در یک موضوع حجاب است. هیچ کس نمی گوید پا روی ارزش ها بگذاریم، اما وقتی می خواهیم به یک ارزش عمل کرده و به یکی دیگر عمل نکنیم یعنی جایی که به نفع ما مسئولان است اجرا کنیم و آنجایی که به نفع مردم است بگوییم هر وقت شد انجام دهیم که اینگونه نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بی تدبیری هست، تاخیر هست، تصمیمات لحظه ای و خیلی موضوعات دیگر نیز هست. اینکه می گویم باید شیوه حکمرانی کلا تغییر کند و نوسازی شود به این دلیل است و باید حکمرانی ما پایه مردمی داشته باشد. حال می خواهد در بخش اقتصاد، فرهنگ، سیاست و محیط زیست باشد. اما عجیب این است که مردم همه اینها را می توانند حل کنند و این همه دانشمند داریم، آیا اقتصاد را نمی توانند حل کنند؟ مسائل قبیله گری در سیاست را نمی توانند حل کنند؟ مسائل اجتماعی را نمی توانند حل کنند؟ این چه حرفی است که ما می زنیم و چرا این اشتباهات را انجام می دهیم که این فرصت را به دشمن بدهیم.

قالیباف در رابطه با اتفاقات اخیر بیان کرد: متولی ها به جای اینکه غصه دار شوند عذرخواهی می کردند، چراکه عذرخواهی هم چیز خوبی است. وقتی اشتباه می کنید عذرخواهی کنید. واقعا چرا عذرخواهی نکردیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات مجلس در خصوص عذرخواهی مسئولان بیان کرد: من شخصا این کار را کردم و با دوستان صحبت کردم. گفتم اصل اینکه این موضوع بهانه است مشخص است. به قول شهید سلیمانی باید با دیده بانی بنشینیم و ببینیم که دشمنان ما یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال براندازی جمهوری اسلامی هستند.

قالیباف افزود: باید بدانیم که اگر این اتفاق هم نمی افتاد، حتما بهانه دیگری پیدا می کردند که این را با گزارش های دقیق و دسترسی هایی که وجود دارد می گویم دشمن طراحی کرده و دنبال بهانه بود که این کار را انجام دهد اما ما متولیان باید آگاه باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه فشار روی مردم و رهبری است. فشار از روی متولی ها برداشته شده و امروز اصلا فشاری به ما نیست. من هم آنجا به خاطر ارتباطی که با دوستان داشتم به آنها گفتم همین که این فرد آمده و در مجموعه پلیس این حادثه برای او اتفاق افتاده، یک عذرخواهی کنید که اشکالی ندارد.

غلط مصطلحی است که می‌گویند حرف مرد یکی است؛ حرف مرد دو تا است!

قالیباف یادآور شد: همیشه به دوستان مدیر خود می گویم که از حضرت امام(ره) یک درس گرفتیم که این مصطلح غلطی است که می گویند حرف مرد یکی است. نه! حرف مرد دو تا است. هر موقع احساس کرد تصمیم اشتباهی گرفته و یا اقدام اشتباهی انجام داده، از حرف خود بازگردد، اصلاح کند و عذرخواهی کند که عذرخواهی شفاهی نیز کفایت نمی کند و جبران این خسارت، عذرخواهی واقعی است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: مبادا کسانی که انقلابی‌تر از انقلابی‌ها و سوپرانقلابی‌ها هستند گاهی می‌گویند با چه حقی با فلانی صحبت کردید!؟ در یکی از جلساتی که در صحن مجلس بود یکی از نمایندگان به یکی از رؤسای قوا معترض شد که شما چرا با فلانی‌ها ملاقات کردید که این درست نیست. چرا نباید ملاقات کند و حرف او را بشنود؟ وظیفه ماست. اگر نشنویم ایراد بر ماست.

وی افزود: امروز شهید سلیمانی مدافعان زیادی دارد اما بخش عظیمی از دوستانی که امروز دیگر صد در صد مدافع او هستند، آن روزها شاید جزء کسانی بودند که به طور جد بر این رفتار شهید سلیمانی در بخش‌های مختلف نقد داشتند. برخی اوقات برچسب‌هایی می‌زدند و می گفتند ارزش‌ها رعایت نشد؛ در پاسخ به آن ها سردار سلیمانی دنبال این بود که آنها را قانع کند و بگوید مسیری که شما می روید در این جایگاهی که نشسته اید، اشتباه است.

قالیباف درباره تعامل سردار سلیمانی با روسای جمهور گفت: شهید سلیمانی دو ویژگی داشت؛ یکی اینکه هر زمان با صحبت در هر سطح و هر جلسه ای از شورای عالی امنیت ملی تا سران قوا به صورت جمعی یا جداگانه و چه در مجموعه نیروهای مسلح و جاهایی که تصمیم گیری و تصمیم سازی می شد، همه جا نظر داشت اما هر کجا احساس می کرد که باید از نظر خود عدول کرده و یا منطق قوی تری وجود دارد آن را می پذیرفت، آنجایی که منطق قوی تر نمی دید، در مقابل این منطق محکم می ایستاد.

قالیباف اضافه کرد: حتی اگر با یکی از روسای قوا بحث می کرد، شهید سلیمانی کوتاه نمی آمد. پشت سر آنها حرف نمی زد و در چشم آنها نگاه می کرد و می گفت این کار را می خواهم و دلیلش هم این است. یعنی می ایستاد و اقدام می کرد؛ سردار سلیمانی با همان فرهنگ دوران دفاع مقدس و باورهایش رفتار کرده و هیچ گاه کمبودها او را از وظیفه اش باز نداشت یعنی می گفت من این امکانات را می خواهم که این کار را انجام دهم. یک وقتی ممکن بود تنها ۳۰ درصد امکانات فراهم شود اما او به وظیفه ای که باید عمل می کرد، عمل می کرد؛ این نبود که بگوید پول بدهید تا کار کنم بلکه به وظیفه خود نگاه می کرد و واقعا این مدیریت، این نگاه و این باور بود که شهید سلیمانی را شهید سلیمانی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: همانطور که شهید سلیمانی یک نگاه استراتژیک و راهبردی به بیرون داشت و امنیت ملی، منافع ملی و امنیت مسلمانان را بنا به کار و مأموریت خود مد نظر داشت، از آن سو در حوزه داخلی هم امتداد او را در عمق اجتماعی ما می‌دید. اینکه اساس آن حرکت ها زمانی پایدار است که ما در داخل کشور این وحدت، انسجام و عمق اجتماعی را داشته باشیم. من هم بارها گفته ام که ما هر چقدر موشک نقطه زن داشته و ماهواره در مدار قرار دهیم، برای ما قدرت آور نیست. قدرت جمهوری اسلامی و باورهای ما این است که مردم ما در قلب خود به یکدیگر، ایران، اسلام و انقلاب عشق بورزند و میزان قدرت ما به این بستگی دارد که شهید سلیمانی این را خوب درک کرده بود لذا این تلاش را هم در عمق اجتماعی در داخل می کرد. با وجودی که عمدتا حوزه مأموریتش را  با نگاهی راهبردی بیرون پیش می برد اما می دانست لازمه قدرت در آنجا، عمق اجتماعی در داخل و انسجام داخلی است.

انتهای پیام

کد خبر 10770

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =