کد خبر 3986
۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

قالیباف:

فرهنگ شهید سلیمانی عقل و عدل است

فرهنگ شهید سلیمانی عقل و عدل است

رئیس مجلس شورای اسلامی عقل و عدل را مبنای فرهنگ شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد و گفت: حاج قاسم با هر کس در مقابل خدا، فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) می‌ایستاد، ایستادگی می‌کرد و این مبنای تحلیل شخصیت‌هایی مانند ایشان است.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن تقدیر از کسانی که با عشق، علاقه و تلاش اعضای این ستاد را گرد هم آورده و تلاش می‌کنند عَلَم شهادت مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی برافراشته تر شود،  گفت: توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اجازه دهید شهید حاج قاسم را دولتی و سیستمی معنا نکنیم و کار مردمی پیش برود، بسیار دقیق و حکیمانه است و اراده خداوند و سنت الهی هم بر این است که این اتفاق این گونه رقم بخورد.

وی با ذکر خاطره ای از زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: دو ساعت پس از شهادت حاج قاسم، در جریان شهادتش قرار گرفتیم و با حضور در منزل ایشان تلاش داشتیم که مجوز پرواز را در اسرع وقت بگیریم که در کمترین زمان ممکن پیکر مطهر حاج قاسم را به ایران منتقل کنیم و نمی‌خواستیم این موضوع به تاخیر بیفتد، در حالی که چنین برنامه ریزی در ذهن کسی نبود و هیچکس فکر نمی کرد مراسم انتقال و تشییع پیکر حاج قاسم در عراق و ایران به آن شکل برگزار شود و این نتیجه ۴۰ سال مجاهدت خالصانه و کار برای خدا کردن بود.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: هر کس در مسیر خدا حرکت کرد به همان نسبت خداوند عزت، آبرو، ماندگاری و تداوم را برایش در نظر خواهد گرفت و هر کدام از ما توفیق پیدا کنیم در این مسیر انجام وظیفه کنیم، در مسیر تداوم سنت های الهی گام بر می دارد.

قالیباف افزود: شهید سلیمانی تربیت شده مکتب حضرت امام (ره) و نمادی از مکتب امام و تربیت نظام اسلامی بود که بدون شک ماندگاری مکتب امام هم برخاسته از سنت های الهی و فرهنگ اهل بیت است؛ مکتب حاج قاسم با همه وجود، مکتب امام را درک کرده و منطبق بر فرهنگ عاشورا، غدیر و مکتب تربیت شده قرآن است.

وی با بیان اینکه ویژگی های حاج قاسم منحصربه فرد بود، گفت: شهید سلیمانی در همه عرصه ها از جمله تفکر، نظامی، آموزشی، سبک زندگی و سیاسی از خود آثاری برجای گذاشته و اظهارنظر کرده است؛ در برخی موارد ما این مباحث را با ابزار و روش ها و یا در مبانی نظریه برخاسته از مکاتب انسان ساخت تحلیل می کنیم، اما معتقدم در فرهنگ ایثار، شهادت و مجاهدت این روش ها جوابگو نخواهد بود.

قالیباف ادامه داد: انقلاب اسلامی ما مبتنی بر سنت های الهی بود و اگر امام با تحلیل سیاسی می خواست انقلاب کند، هیچ منطق سیاسی برای این موضوع وجود نداشت در واقع وظیفه خود می دانست در مقابل ظلم بایستد و کارش را انجام دهد و زمانی که دین در محدودیت بود در رأس قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: شهید سلیمانی هر اقدامی که منطبق بر عقلانیت، عقل متصل به وحی و در راستای عدالت و به گونه ای منطبق بر عقل و عدل بود را انقلابی می دانست و اظهارنظرهای گروه ها، دسته ها، جریان ها و یا جناح ها برایشان مهم نبود و این موضوع مبنای شهید سلیمانی بود.

وی درباره ویژگی‌های فردی شهید سلیمانی اظهار کرد: شهیدان حاج قاسم و طهرانی مقدم، حساسیت عجیبی نسبت به قرائت زیارت عاشورا داشتند و هر روز آن را قرائت می کردند و در واقع گوشت، پوست و خونشان با «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ» آمیخته شده بود و با دوستان اهل بیت دوست و با دشمنان اهل بیت دشمن بودند.

قالیباف با بیان اینکه سیاست داخلی و خارجی برای حاج قاسم موضوعیت نداشت، تصریح کرد: شهید با هر کس در مقابل خدا، فرهنگ قرآن و اهل بیت می ایستاد، ایستادگی می کرد و این مبنای تحلیل شخصیت هایی مانند حاج قاسم است.

وی با بیان اینکه افرادی که مبنایشان صرفاً قدرت، جریانات سیاسی و مبناهای دیگری غیر از این است، شخصیت شهید سلیمانی را نشناخته اند، تاکید کرد: رفتارهای بسیار تند و تلخی که حتی مقابل خود شهید با او می‌شد، هیچ اثری بر روی ایشان نداشت؛ حاج قاسم برای انقلاب و مردم هم خون و آبرو داد و هم خون دل خورد.

رئیس مجلس یادآور شد: یکسال قبل از شهادت ایشان، افرادی در جلساتی که در قد و قواره این مباحث نبودند، به ایشان توهین می‌کردند، اما امروزه نانش را می‌خورند.

قالیباف با بیان اینکه فرهنگ شهید سلیمانی عقل و عدل است، گفت: شخصیت شهید سلیمانی را باید در مکتب امام دید؛ امام، خدا و مردم را باور داشت و شهید سلیمانی نیز این گونه بود و با تمامی وجودش سنت های الهی و ولی خود را قبول و به این موضوع ایمان داشت.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی مردم به ویژه محرومان و مستضعفان را قبول داشت، ادامه داد: ایشان به مردم توجه داشت و می گفت اگر مشکلی هست من مقصرم که نتوانستم مشکلات را حل کنم؛ حاج قاسم با دست خالی با داعش جنگید و اتفاقات بزرگی را رقم زد؛ در واقع ظالمان و منافقان با هم توطئه کردند و ناکثین و قاسطین و متحجرین جمع شدند، اما شهید سلیمانی در مقابل آنها ایستاد و از همه پابرهنه ها از شبه قاره هند تا مدیترانه دفاع می کرد و بین شیعه و سنتی نیز فرقی نمی گذاشت.

وی اضافه کرد: شهید سلیمانی بی وقفه و خالصانه مجاهدت می کرد و خدا مزدش را به بهترین شکل ممکن داد در این رابطه نیاز است ایشان را به خوبی به جامعه معرفی کرده و نیازی به غلو کردن هم نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عظمت شهید سلیمانی به عنوان پرورش یافته انقلاب و مکتب امام و همچنین فرهنگ جهاد و شهادت می تواند الگوی تمامی جوانان مسلمان و غیرمسلمان شود، تصریح کرد: امروز شیعه و سنی با هم سر تعظیم مقابل حاج قاسم فرود می‌آورند و دشمنان اهل بیت و قرآن، دشمنان ایشان و تمامی مظلومان و آزادی خواهان حامی ایشان هستند.

در ابتدای این نشست،  زینب سلیمانی دختر شهید حاج قاسم سلیمانی در سخنانی خطاب به دکتر قالیباف با بیان اینکه شما یکی از رفقا و برادر حاج قاسم هستید، گفت: خدمت شما رسیدیم که از نقطه نظرات تان برای برگزاری مراسم استفاده و گزارشی را از روند برگزاری مراسم ارائه کنیم.

حمیدرضا مقدم فر دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی هم در این نشست با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری مراسم، گفت: برنامه های متعددی را برای برگزاری مراسم در دستور کار داریم و بخش مردمی‌ساز، اولین سیاست برنامه ها است و اگر این مراسم مردمی شود، مردم خودشان برای آن هزینه می کنند و باعث ماندگاری و مانایی بیشتر حاج قاسم می شود؛ مردم انگیزه زیادی برای برگزاری مراسمات دارند و همچنین قرار است پویش نذر حاج قاسم به هشتگ تبدیل شود و یکی از نمادهای مردمی سازی همین پویش هاست.

انتهای پیام

کد خبر 3986

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =