کد خبر 10799
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

قالیباف:

اول بررسی برنامه هفتم را بررسی می‌کنیم/ احتمال بررسی بودجه ۱۴۰۲ به صورت چنددوازدهم

اول بررسی برنامه هفتم را بررسی می‌کنیم/ احتمال بررسی بودجه ۱۴۰۲ به صورت چنددوازدهم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر میرتاج‌الدینی گفت: براساس توافق صورت گرفته دولت تا پایان دی‌ماه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم می‌کند و مجلس ابتدا برنامه هفتم را تصویب می‌کند و اگر فرصت نشد بودجه را به صورت چند دوازدهم تصویب خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، حجت الاسلام سیدمحمد رضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در تذکری بیان کرد: نزدیک به دو هفته است که دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به هیات رئیسه مجلس تحویل داده است اما از آنجا که دولت برنامه هفتم را هنوز ارائه نکرده هیات رئیسه لایحه بودجه را نگه داشته تا دولت برنامه هفتم را تکمیل کند. بدین ترتیب ما دو هفته از رسیدگی به لایحه بودجه سال آتی عقب افتاده‌ایم و با ادامه روند با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وی اظهار کرد: همکاری و تعامل بین مجلس شورای اسلامی اقتضا می‌کند به آسانی از این مسائل مهم نگذریم، انتظار می‌رود تدبیری شود تا برنامه ششم توسعه تمدید شود و ما لایحه بودجه را بررسی کنیم و سپس به سراغ بررسی برنامه هفتم توسعه برویم.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر میرتاج الدینی بیان کرد: ما نمی‌توانیم مجلس شورای اسلامی را سلیقه‌ای اداره کنیم. تعامل بدین معنا نیست که ما پا روی قانون بگذاریم، ماده ۱۸۰ آیین‌نامه دقیقا مشخص کرده که چگونه باید روند بررسی برنامه پنج ساله در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. ما نمی‌توانیم بودجه‌ای تصویب کنیم که قانون برنامه نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در ماده ۱۸۴ نیز گفته شده که اگر بودجه بعد از ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی آمد باید سه دوازدهم نیز ضمیمه آن باشد. از سوی دیگر جداول بودجه نیز باید همگام با آن باشد اما هنوز جداول بودجه هم نیامده است.

رئیس مجلس گفت: ما اجازه تمدید برنامه ششم را نداریم. براساس توافق صورت گرفته قرار شده به سرعت در دی‌ماه، دولت برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و از آنجا که از ۱۵ آذرماه نیز گذشته است بودجه چند دوازدهم ضمیمه لایحه شود، مجلس شورای اسلامی نیز با سرعت ابتدا برنامه هفتم توسعه را بررسی می‌کند و اگر به بودجه نرسیدیم براساس ماده ۱۸۴ بودجه چند دوازدهم به تصویب می‌رسد.

قالیباف خاطرنشان کرد: از ماده ۱۸۰ تا ۱۸۴ آیین‌نامه تکلیف مجلس برای رسیدگی به برنامه و بودجه مشخص است و ما نمی‌توانیم خلاف آیین‌نامه کاری انجام دهیم، از دوستان نیز خواهش می‌کنم که نظرات شخصی خود را به عنوان نظرات مجلس در مصاحبه‌ها اعلام نکنند.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در ادامه بیان کرد: توضیحات خوبی ارائه کردید، اما راه‌حل خوبی وجود دارد و آن این است که برنامه ششم توسعه را تمدید کنید تا بودجه به موقع به سرانجام برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مجددا تاکید کرد: برنامه ششم توسعه یک بار و برای یک سال تمدید شده است و ما اجازه نداریم که مجددا برنامه را تمدید کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 10799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =