کد خبر 11648
۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸

نگاهداری:

مشارکت در اجرای قانون، حق و تکلیف مردم است

مشارکت در اجرای قانون، حق و تکلیف مردم است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ایجاد فهم مشترک میان مردم و دولت درباره اینکه مشارکت در اجرای قانون، حق و تکلیف مردم است، گفت: این باور در برون‌سپاری اداره مسائل مختلف کشور به مردم کمک می‌کند.

به گزارش نمایندگان ما، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در همایش کشوری دبیران استانی و شهرستانی مجمعت مشورتی نظام مسائل کشور که عصر امروز(پنجشنبه، ۴ اسفند ماه) با حضور رئیس قوه مقننه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تأکید بر اینکه باید در مسیر خود برای اداره کشور به نکات بینشی توجه کنیم تا به سرمنزل مقصود برسیم، گفت: بخشی از آن به حکمرانی باز می گردد که باید اصلاح شود.

وی افزود: در بسیاری مواقع دولت ها، نقش خود را از تنظیم گری و تولی گری به تصدی گری تبدیل کرده و به رقابت با بخش های مختلف مردمی پرداخته اند به جای اینکه از آنها حمایت کنند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید این فهم مشترک میان مردم و دولت شکل گیرد که مشارکت در اجرای قانون حق و تکلیف مردم است، عنوان کرد: این اقدام در برون سپاری اداره مسائل مختلف کشور به مردم کمک می کند.

وی در ادامه با تأکید بر پرهیز از رفتارهای پوپولیسمی اظهار کرد: پوپولیسم به معنای سوءاستفاده از هیجانات مردم برای دستیابی به اهداف ناپسند از طریق سخنان غیرواقعی و عقلانی و تحریک احساسات مردم است که در نهایت به اعتماد مردم به حاکمیت لطمه می زند.

نگاهداری در ادامه با بیان اینکه هرچقدر در تصمیم گیری ها به گونه ای اقدام کنیم که عمومیت منافع مردم را شامل شود، ابراز داشت: نباید اقداماتی کرد که باعث ایجاد رانت های ویژه و تأمین منافع گروه های خاص شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه باید بر تنوع هم احترام گذاشت اما به وحدت نیز اهمیت داد، اذعان کرد: جامعه از هم گسیخته نمی تواند موفق باشد و وحدت رمز موفقیت ما است. ما باید به همه اندیشه ها احترام بگذاریم اما نباید حرکت های وحدت شکنانه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه با بیان اینکه دولت سالاری مانعی سر راه مردمی سازی حکمرانی است، گفت: در دولت سالاری هر کسی به هسته قدرت نزدیک تر باشد هم برخورداری از مواهب بیشتر بوده و نقش بیشتری در تعیین اولویت های کشور دارد که در نتیجه آن مسائل اصلی کشور فراموش می شود که بر خلاف جریان مردمسالاری است.

نگاهداری همچنین با تأکید بر تقویت حلقه های واسط و میانی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: این حلقه ها نقش لولای میان حاکمیت و مردم را بازی می کند که اصناف، تشکل های مردم نهاد، تشکل های کارگری، گروه های جهادی، خیریه ها، هیئات مذهبی و غیره از جمله آن هستند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نیازمند ابزارهای اسلامی حکمرانی هستیم، خاطرنشان کرد: ما در قوانین از چند نمونه کوچک ابزارهای حکمرانی اسلامی استفاده می کنیم که کافی نبوده و در آن کوتاهی شده است.

انتهای پیام

کد خبر 11648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =