کد خبر 11900
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶

قاسم پور در یادداشتی:

اجماع نظری برای حل مسائل زنان وجود ندارد

اجماع نظری برای حل مسائل زنان وجود ندارد

رئیس فراکسیون زنان مجلس بر ضرورت همگرایی جدی در حوزه سیاست گذاری در عرصه زنان تاکید کرد و گفت: با تغییر مجالس و دولت‌ها هم نظام مسایل و هم الگوهای مداخله در حل مسائل و هم راهبردها و رویکردها تغییر می‌کند.

به گزارش نمایندگان ما، یادداشت فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

چند روز پیش در نشست «جایگاه زنان در چهار دهه انقلاب اسلامی» که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، شرکت کردم.

برخی از نکاتی که در این نشست به آن اشاره کردم را در قالب جستاری کوتاه درج می‌کنم تا از سوی فعالان این حوزه مورد نقد و نظر قرار گیرد و فضایی برای گفت‌ و گو بین فعالان این حوزه فراهم شود.

ما در عرصه زنان با تحولات معنایی روبه‌رو هستیم و انگاره‌های ذهنی جامعه زنان در خصوص هویت و نقش خود دچار تحول شده است و صرف‌نظر از ارزش‌گذاری مثبت یا منفی درباره این تحولات و انگاره‌ها، بخشی از این تحولات حاصل سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بوده و بخشی نیز متأثر از نظام جهانی و توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی است و این تحولات می‌تواند باعث تقویت حوزه زنان شود به شرط آنکه بتوانیم در مدیریت مطالبات زنان موفق عمل کنیم اما متأسفانه در طی این سال‌ها در مدیریت مطالبات زنان چندان موفق نبوده‌ایم. به این معنا که همواره مطالبات زنان جلوتر از سبک مدیریتی کشور بوده است.

همچنین در حوزه سیاستگذاری در عرصه زنان شاهد عدم همگرایی جدی هستیم و با تغییر مجالس و دولت‌ها هم نظام مسایل و هم الگوهای مداخله در حل مسائل و هم راهبردها و رویکردها تغییر می‌کند. مهم‌ترین دلیل این امر نیز این است که مشخصاً نقطه عزیمت یا اجماع نظری برای حل مسائل زنان وجود ندارد؛ اختلاف‌نظرهای بنیادین در این زمینه وجود دارد و هیچ تلاشی برای گفت‌وگو صورت نگرفته است تا بتوانیم به نقاط مشترکی برای حل مسائل زنان مبتنی بر مفاهیم اصلی انقلاب اسلامی دست یابیم. این امر سبب شده که بسیاری از مفاهیم حوزه زنان مفاهیم مشکک باشند و در کشور از زن به عنوان یک موجود انسانی صحبت می‌شود ولی نسبت به این‌که درباره کدام زن صحبت می‌کنیم، اجماع وجود ندارد و همین امر موجب می‌شود همه علاقه‌مند به حل مسائل زنان یا مشتاق نقش‌آفرینی جدی در آن باشند ولی نتیجه این است که بردارها قابل جمع نیست؛ بردارهایی که ممکن است همدیگر را خنثی هم کنند.

یکی دیگر از آسیب‌های فقدان اجماع نظری و طرح مفاهیم مشکک در مسائل مرتبط با زنان، بهره‌برداری جریان‌های سیاسی مختلف از آن است.

مسائل متعددی که به بخشی از آن اشاره شد، باعث شده است که در میان جامعه زنان و نسل‌های جدید، حسی از طردشدگی پدید آید اگر چه در اغتشاشات اخیر معتقدم گسل تغییر سبک زندگی خود را نشان داد تا مسأله زنان، اما مسأله زنان در آن فعال شد چراکه زنان به دلیل طردشدگی اجتماعی احساس می‌کنند در چنین حوادث و وقایعی است که می‌توانند از حاشیه به متن آمده و نقش‌آفرینی کنند.

به همین دلیل ضروری است که در حوزه سیاستگذاری در عرصه زنان به دنبال همگرایی جدی باشیم و تلاش کنیم در مدیریت مطالبات زنان موفق‌تر و مقوم‌تر عمل کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 11900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =