کد خبر 13245
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹

مولوی خبر داد:

برگزاری نشست پیگیری لایروبی اروندرود با حضور دستگاه‌های مرتبط

برگزاری نشست پیگیری لایروبی اروندرود با حضور دستگاه‌های مرتبط

نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به برگزاری نشست پیگیری لایروبی اروندرود با حضور دستگاه‌های مرتبط با محوریت معاونت نظارت مجلس، از مهلت یک هفته‌ای به دستگاه‌ها برای ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌ها و موانع پیش رو در خصوص لایروبی اروندرود خبر داد.

به گزارش نمایندگان، سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست پیگیری لایروبی اروندرود با محوریت معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: این نشست با حضور معاون نظارت، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز با وجود دعوت حضور نیافت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود:  اروندرود و راه آب بین المللی ایران بوده که ۱۵۰ کیلومتر مسیر  بین المللی مشترک با عراق است و دارای رژیم حقوقی بین المللی است.

وی ادامه داد: قبل از جنگ تحمیلی مراودات خوبی در اروندرود صورت می‌گرفت. پیش از این از نظر کشتیرانی، صیادی، تجاری، کشاورزی، رونق بنادر و فضای کسب و کار در حوزه تجارت، اروندرود یکی از شاه راه‌های اساسی به شمار می‌آید ولی بعد از دوران دفاع مقدس این منطقه با مشکلاتی مواجه شد.

مولوی اضافه کرد: بعد از جنگ تحمیلی اروندرود دچار مشکلات بسیاری از جمله لایروبی، جابه جایی خط القعر، آلایندگی زیست محیطی و  کاهش ظرفیت تجاری کشاورزی و تجاری شد.

این نماینده مردم در مجلس افزود: طبق ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه، دولت موظف است هر ساله ۲۵ درصد لایروبی اروندرود را انجام دهد، بر اساس قرارداد با عراقی‌ها این تکلیف بعد از این ۶ سال هنوز پیشرفتی نداشته است.

وی افزود: متأسفانه دولت‌ها هیچ آیین نامه ای در این موضوع نداشته و حتی مرکزیت واحدی برای نظارت و اجرای کار وجود نداشت، پیش از این دهانه اروند رود ۹ متر بود ولی در حاضر به ۲ متر و نیم  رسیده و کشتی‌ها امکان تردد ندارند.

وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد؛ دستگاه‌ها ظرف یک هفته اهم اقدامات انجام شده، برنامه آینده و موانع پیش رو به معاونت نظارت گزارش دهند. همچنین وزارت امور خارجه نسبت به دستور کار قرار دادن لایروبی اروندرود به عنوانی یکی از موضوعات سفر رییس جمهور و وزیر خارجه اقدام شود.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد، کمیته حقوقی اروندرود در وزارت خارجه فعال شود و از طریق کنسولگری ایران و وزارت خارجه در این رابطه فعالیت حقوقی صورت گیرد.  سازمان محیط زیست ابعاد زیست نیز باید آسیب‌های زیست محیطی این پدبده را در قالب طرح مطالعاتی انجام و ارائه دهد.

انتهای پیام

کد خبر 13245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =