کد خبر 13422
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

محسنی بندپی:

نسبت به آثار تاریخی عِرق ملی داشته باشیم

نسبت به آثار تاریخی عِرق ملی داشته باشیم

نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: از بین رفتن آثار باستانی و تاریخی در اقصی نقاط کشور موضوع جدیدی نیست اما اثری عمیق دارد که گاهی بازسازی آنها ممکن نیست، خروج آنها از کشور به هر بهانه و دلیلی اوج ضعف عملکرد مسئولان مربوطه را نشان می‌دهد که عملا توان نگهداری آنها را ندارند.

به گزارش نمایندگان، محمدعلی محسنی بندپی  نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در مورد روز جهانی موزه و میراث فرهنگی،   گفت: آثار باستانی در داخل موزه‌ها و بناهای تاریخی از مباحث تمدنی و تکرار نشدنی هستند، موضوعاتی که جزو سرمایه‌های این سرزمین هستند اگر بتوانیم از آنها به درستی بهره برداری کنیم.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان وزیر گردشگری مبنی بر این که مدیران ما نباید صرفاً شرایط را توصیف کنند باید راه حل ارائه بدهند، یادآور شد: راهکارها و برنامه‌ها باید به واسطه وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری در کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی شود و مدیران باید صرفا مجری برنامه‌های پیش بینی شده وزارتخانه‌ها باشند.

وی در ادامه یادآور شد: شاید یکی از دلایل بی توجهی به حفظ و نگهداری بناهای تاریخی عدم ارائه برنامه درست به مدیران اجرایی بوده است؛ مسئولان و مدیران در استان‌ها با توجه به تجربه خود مصاحبه‌های مختلفی داشته‌اند  و براساس همان تجربه و دانش خود شروع به مصاحبه می‌کنند، برنامه گذاری و سیاست گذاری باید بر مبنای اصولی پایه گذاری شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: برنامه ریزی و سیاستگذاری باید از یکدیگر تفکیک شود و وزارت میراث فرهنگی خودش راهکاری برای حفظ بناهای تاریخی ارائه دهد، به فرض مثال در تلاش هستیم، بنادر شهری نوشهر با وجود قدمت تاریخی که دارد بتوانیم در معرض دید عموم بگذاریم؛   تا مردم از قدمت تاریخی آن  با خبر شوند و همچنین درآمدزایی برای شهر ایجاد شود.

محسنی بندپی در مورد حفظ و نگهداری آثار باستانی و تاریخی به واسطه سایر کشورها، یادآور شد: از بین رفتن آثار باستانی و تاریخی در اقصی نقاط کشور موضوع جدیدی نیست اما اثری عمیق دارد که گاهی بازسازی آنها قابل احیا نیست، خروج آنها از کشور به هر بهانه و دلیلی اوج ضعف عملکرد مسئولان مربوطه را نشان می‌دهد که عملا توان نگهداری آنها را نداریم.

نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صحبت‌های وزیر گردشگری مبنی بر لانه سازی سگ‌ها در ابنیه های تاریخی، اظهار داشت: دیدن چنین واقعیت‌هایی نشان از اوج بی نظمی و بی برنامگی وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و ادارات کل این وزارتخانه در استان‌ها را می‌دهد، راهکار مرمت و نوسازی آن را باید در همکاری مراکز دولتی و خصوصی خلاصه کنیم، ورود بخش خصوصی در حفظ و نگهداری آنها بی تردید می‌تواند راهکاری سازنده باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: آثار تاریخی بخشی از تاریخ و هویت ایرانی و اسلامی کشور ما هستند، باید نسبت به آنها عِرق ملی داشته باشیم. خارج شدن آنها از  کشور به بهانه بازسازی یک فاجعه ملی محسوب می‌شود نه تنها وزارتخانه گردشگری مانع از خروج آنها از کشور می‌شود بلکه باید نسبت آثار باستانی خارج شده هم عکس العمل داشته باشد؛ سیاستگذاری در حفظ بناهای تاریخی و ابنیه ملی چندان مورد قبول آحاد جامعه نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد وظیفه قوه مقننه برای حفظ و نگهداری از ابنیه های تاریخی، یادآور شد: باید طرحی از طرف کمیسیون تخصصی فرهنگی برای حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی به دولت ارائه شود و یا لایحه‌ای از طرف دولت برای این مهم به مجلس ارسال شود، تا پیشنهادات مد نظر قرار بگیرد.

محسنی بندپی در پایان به رایگان شدن روز ملی موزه و بناهای تاریخی اشاره و تاکید کرد: رایگان شدن بازدید از موزه‌های کشور در چنین روزی اقدام موثری برای آگاهی و اهمیت این روز محسوب می‌شود اما کافی نیست، باید بپذیریم این اقدام کافی و وافی در جهت حفظ و نگهداری این آثار نیست، کشورهای اروپایی چنان برای معرفی آثار باستانی خود گام برداشتند که نه تنها آثار  کشور خودشان قابل معرفی است بلکه برای سایر کشورها هم شناخته شده است برهمین اساس تنها به یک روز تعطیلی نباید اکتفا نمود بلکه گزینه‌های دیگر نظیر نیم بها شدن بلیت بازدید از امکان تاریخی در روزهای بخصوص برای تشویق مردم جهت حضور و بازدیداز آنها و استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها بزای معرفی این اماکن باید مورد توجه قرار گیرد.

چند روز گذشته، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کردند: من از ادبیاتی که در مورد خر سواری مطرح کردند نمی‌خواهم استفاده کنم ولی بعضی از این بناها تبدیل به سگدونی شده است. من در صفحه خودم جاهایی را نشان دادم که یک بنایی ۱۰۰ ساله است و یک زمانی کاروانسرا بوده یا محلی در کوچه پس کوچه‌های شهرهای مختلف بوده، درب را که باز کرده‌ایم سگها پارس کرده‌اند و مجبور شدیم برویم پشت بام همسایه و از آنجا محل را ببینیم. نباید اینطور باشد مدیران ما نباید صرفاً شرایط را توصیف کنند، بلکه باید راه حل ارائه بدهند.

منبع:خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 13422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =