کد خبر 13795
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

وحیدی:

آموزش و پرورش از کوچک انگاری طی دهه‌های اخیر ضربه خورده است

آموزش و پرورش از کوچک انگاری طی دهه‌های اخیر ضربه خورده است

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش از کوچک انگاری طی دهه‌های اخیر ضربه خورده است، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنها سند مورد تأیید رهبر انقلاب است.

به گزارش نمایندگان، محمد وحیدی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برای وزیر پیشنهادی در حوزه آموزش و پرورش جانب انصاف را رعایت کرد، عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید با توجه به برنامه ها و اقدامات پیشنهادی و همچنین سوابق گذشته‌ خود مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند (آموزش و پرورش را کوچک نشمارید)، گفت: آموزش و پرورش با همین نگاه کوچک انگارانه، طی دهه‌های اخیر صدمات زیادی دیده و دولت برای این دستگاه ثبات مدیریت را مطالبه کرده است لذا شایستگی مدیران از عوامل بسیار مهم در حوزه تعلیم و تربیت است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید کار  آموزش و پرورش را به افراد ناکار آمد سپرد زیرا اهانت به سیستم آموزشی است، اظهار کرد: در این فضا نیروهای کارآمد درون سیستمی زیادی وجود دارند که نباید از آنها غفلت کرد؛ بیش از ۸ معاون وزیر آموزش و پرورش در حال حاضر مأمور به خدمت در دستگاه‌های دیگر هستند و یا مرخصی بدون حقوق گرفته‌اند در حالی که طی این مدت ۵ نفر معاونان که نیروی استخدامی نبودند، استخدام شدند و به عنوان معاون وزیر معرفی شدند. این موارد سبب ایجاد نگرش منفی نسبت به آموزش و پرورش می شود.

وحیدی در خصوص سند بنیادین، گفت: این سند تنها سندی است که مورد تایید رهبر انقلاب است و سندهایی که در دولت تدوین و تعیین می‌شوند، نباید با سند تحول ادغام و موازی کاری شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با اشاره به این که وزیر آموزش و پرورش شخصی است که باید همه از جمله حاکمیت از آن حمایت کنند، تصریح کرد: نباید در چانه‌زنی بودجه‌ای برای بالا بردن مبلغ بودجه تمام نمایندگان را ملاقات کرد و در پایان با مخالفت دولت مواجه شد.

آموزش و پرورش جایی برای برون سپاری نیست

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس در خصوص فرآیندهای پیرامونی آموزش و پرورش، گفت: مسئله برون سپاری در آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود، زیرا آموزش و پرورش مکانی برای برون سپاری نیست و حق برون سپاری تعلیم و تربیت را ندارد.

باید جلوی اخذ شهریه‌های گزاف گرفته شود

وی اضافه کرد: در رابطه با مدارس غیر دولتی نیز باید نظارت دقیقی صورت بگیرد و از گرفتن شهریه های گزاف جلوگیری شود با این حال باید از برخی تجربیات مدارس غیر انتفاعی نیز بهره مند شد و الگو برداری کرد.

وحیدی با اشاره به اینکه مقاومت وزیر در برابر عوامل بیرونی مهم و لازمه‌ی موفقیت است، افزود: وزیر باید نظام شایستگی را در کنار نگاه مقاومت به خواسته های بیرونی داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش  مشغول به فعالیت هستند، گفت: این افراد برای ما حائز اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه گزینش همان نظام رتبه بندی است که شایستگی را رتبه بندی می‌کند، اضافه کرد: در خصوص نیروهای جذبی آموزش و پرورش باید تدابیر به خصوصی سنجیده شود. در حال حاضر با کمبود نیرو در استان خراسان شمالی مواجه هستیم و طی امسال دچار مشکل خواهیم شد؛ اگر قانون در این خصوص نیاز به اصلاح دارد باید اصلاح شود تا نیرو های غیر رسمی آموزش و پرورش نیز استخدام شوند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرزندان معلمان، تصریح کرد: فرزندان معلمان نیز حائز اهمیت هستند زیرا فردی که ۳۰ سال در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند در خصوص تعلیم و تربیت فرزند خویش نیز کوشا خواهد بود.

خدمت‌گذاران و سریداران باید مورد توجه قرار گیرند

وی با تأکید بر احقاق حق و حقوق سرایداران و معلمان داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: خدمتگذاران و سرایداران  قشر زحمت‌کشی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، همچنین با ید نگاه ویژه‌ای به صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوق مالکان سهام معلمان شود و حق و حقوقشان به آن‌ها داده شود. می‌توان در هلدینگ آموزش و پرورش نیروی به کار گیری شده از فرزندان فرهنگیان باشد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مطالبات معلمان باید یکبار و برای همیشه در درون دولت مطرح و حل شود و تجمعات معلمان در خارج از کشور در خصوص حق و حقوقشان مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

کد خبر 13795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =