کد خبر 13826
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

راستی در گفت‌وگو با نمایندگان:

علت گرانی گوشت مرغ مشخص شد/ نان و مرغ گران‌تر می‌شود؟

علت گرانی گوشت مرغ مشخص شد/ نان و مرغ گران‌تر می‌شود؟

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از دلایل مهم گرانی گوشت مرغ، گرانی نهاده های دامی است که این مسئله باعث میشود گوشت مرغ مورد نیاز مردم، به موقع تولید نشود و همین مسئله نیز باعث گرانی مرغ شد.

جعفر راستی عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان، درخصوص گرانی های اخیر گوشت مرغ، گفت: در بحث گرانی گوشت مرغ، ما مسئولان مربوطه را به کمیسیون کشاورزی مجلس احضار کردیم، وقتی علت گرانی مرغ را جویا شدیم متوجه شدیم که ظاهراً یک تعللی در فرایند جوجه ریزی پیش آمده بود که با پیگیری های لازم، این مشکل حل شد.

وی بیان کرد: یکی از دلایل مهم گرانی گوشت مرغ، گرانی نهاده های دامی است که این مسئله باعث میشود گوشت مرغ مورد نیاز مردم، به موقع تولید نشود و همین مسئله نیز باعث گرانی مرغ شد.

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، افزود: در سال ۱۴۰۱، قرار شد با واردات گوشت قرمز و سفید، تعادل در بازار گوشت را فراهم کنیم، البته این موضوع را هم درنظر داشتیم که ابتدا تولید داخلی بر سر سفره های مردم وارد شود و سپس واردات انجام شود که این موضوع هنوز هم در حال اجرا است و هم اکنون در حال واردات گوشت سفید و قرمز به داخل کشور هستیم.

راستی در ادامه بیان کرد: اگر ما بخواهیم گوشت به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، باید به قیمت نهاده های دامی رسیدگی کنیم، وقتی نهاده های دامی برای تولید کنندگان گوشت، قیمت بالایی داشته باشند در نتیجه تولید کننده برای جبران این قیمت ها مجبور است گوشت را گران تر بفروشد و همین مسئله باعث گرانی قیمت گوشت می شود.

وی افزود: البته وضعیت کشاورزی نیز به این نوع از گرانی ها مربوط میشود چراکه وقتی کشاورز، اقلام موردنیاز خود را مانند بذر، سم، کود و... را به قیمت بالا تهیه کند، این مسئله روی قیمت محصولات کشاورزی تاثیر می گذارد، برخی از محصولات کشاورزی مواد اولیه برای سایر تولیدات در کشور، محسوب می شوند و گرانی اقلام مورد نیاز کشاورزان نیز باعث این نوع از گرانی ها میشود.

راستی در انتها بیان کرد: البته گران شدن برخی از کالاها، گاهی هم به تنش های روانی موجود در جامعه مربوط می شود، برای مثال در بحث تامین نان یک شایعاتی ایجاد شد مبنی بر اینکه قرار است نان گران شود و در پی این شایعات، صف های طولانی برای خرید نان بسته شد و به خاطر همین مسئله در تامین نان مشکل ایجاد شد، در اینجا برای مثال ما اگر حدود ۲۰ میلیون خانوار در کشور داشته باشیم و هر خانواده روزانه دو عدد نان، اضافه تر بگیرند، جمعا معادل ۴۰ میلیون نان در کشور بیشتر خریداری شده است و همین مسئله تأمین نان را با مشکل مواجه می کند، همین مسئله در موضوع گوشت، تخم مرغ و مابقی کالاهای اساسی مردم نیز هست که با یک تنش روانی در جامعه، این مشکلات پیش می آیند.

انتهای پیام

کد خبر 13826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =