کد خبر 13929
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

ذوالنوری:

تفکر انقلابی و بسیجی پرچم افتخار و آبادانی را برافراشته است

تفکر انقلابی و بسیجی پرچم افتخار و آبادانی را برافراشته است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر جا تفکر انقلابی و بسیجی و فرهنگ جبهه و شهدا رفته، آنجا آبادانی و پرچم افتخار برافراشته شده است.

به گزارش نمایندگان، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری روز چهارشنبه در اجلاسیه شهدای روحانیون و طلاب کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل، با گرامیداشت یاد و خاطره ۳۸ شهید روحانی استان اردبیل با تبیین نقش و جایگاه روحانیت در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: محور اول نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس کلان و کلی بود که این نقش‌آفرینی اختصاص به امام عزیز و شخصیت‌های روحانی داشت که به عنوان بازوان امام (ره) عمل می‌کردند.

وی در ادامه پشتیبانی روحانیت را محور دوم نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس دانستو افزود: تنور جنگ را روحانیت گرم نگه می‌داشت و این روحانیت بود که مظلومیت جبهه را سر می‌داد و ضرورت ایستادگی و مقاومت را تبیین و بصیرت‌افزایی می‌کرد تا کمک‌ها به جبهه‌ها گسیل می‌شدند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی محور سوم را نقش مسئولیتی روحانیت در جنگ عنوان کرد و گفت: بخشی از فعالیت‌های رزمی در دفاع مقدس و جنگ، فعالیت‌های عقیدتی- سیاسی، تبلیغات فرهنگی، عملیات روانی و روابط عمومی بود که اغلب بار مسئولیتی این بخش به عهده روحانیون بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی محور چهارم نقش و جایگاه روحانیت را جایگاه فرماندهی عنوان کرد و گفت: سرداران و سایر بزرگوارانی که در سلسله مراتب نیروهای مسلح مسئولیت داشتند، یادشان هست در عملیات کربلای ۴ و ۵ فرمانده قرارگاه کربلا که ۱۲ لشکر را فرماندهی می کرد، حجت‌الاسلام بشردوست بود و رئیس ستاد هم حاج آقا دولابی امام جمعه وقت بابلسر بود.

وی ادامه داد: شهید حاج آقا مصطفی ردانی‌پور، شهید سردار سیدمحمد حجازی و شهید میثمی در مدرسه حقانی قم طلبه بودند. شهید مصطفی ردانی از بنیانگذاران لشکر ۱۴ امام حسین و فرمانده قرارگاه فتح بود. سردار احمدی فرمانده تیپ توپخانه ۶۱ و سردار جهانسری فرمانده گروه محرم ۶۳ خاتم بود ، علاوه بر این در رده‌های پایین هم تعداد بسیار بیشتری از روحانیون حضور داشتند.

ذوالنوری حضور تخصصی روحانیت در جنگ را محور بعدی نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: بسیاری از روحانیون در تخصص‌های مختلف مانند خلبان هلی‌کوپتر کبرا، تیربارچی، تخریبچی، راننده تانک، خدمه آتشبارهای زرهی، غواص و پزشک در کنار رزمندگان جبهه حضور داشتند.

اردبیل شخصیت‌های ارزشمند و بزرگی داشته است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش تبلیغی نمایندگان امام، ائمه جمعه و جماعات اعضای جامعه مدرسین، بیوت برخی از مراجع و حتی برخی از خود مراجع عظام در دفاع مقدس اظهار کرد: اردبیل مهد علما و مفاخر بزرگ مانند آیت‌الله مشکینی، حاج آقا یکتایی، آیت‌الله سیدحاتمی است و این استان شخصیت‌های ارزشمند بزرگی داشته است.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ۴۲ نفر امام جمعه و امام جمعه موقت به شهادت رسیدند، محور بعدی فعالیت روحانیت را محور تبلیغی روحانیت از خطوط مقدم را تا مراکز پشتیبانی و عقبه و مراکز تجمع نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: روحانیت در دفاع مقدس با بیان احکام نورانی اسلام مسائل مبتلا به رزمندگان روحیه دادن، آیات جهاد شهادت، مباحث اخلاقی و مشاوره‌های مختلف پشتیبان رزمندگان بودند و بنیه اعتقادی رزمندگان را تقویت می‌کردند.

ذوالنوری با بیان اینکه روحانیون رزمنده گمنام‌ترین قشر روحانیت بودند، افزود: آمار شهدای روحانی از چهار هزار شهید روحانی اعلام شده بیشتر است چرا که طلبه‌های زیادی بودند که می‌خواستند گمنام باشند و حتی بعد از شهادتشان هم روی سنگ قبرشان هم اسمی از روحانی بودنشان نیست.

روحانیت همیشه سپر بلای مردم بوده است

وی با بیان اینکه درصد شهدای روحانی نسبت به سایر اقشار چند برابر است، گفت: رمز موفقیت روحانیت در طول تاریخ این بوده که به مردم نگفتند بروید بجنگید. یا رفتند و گفتند بیایید و بجنگیم و یا گفتند برویم و بجنگیم و این بیانگر چنین واقعیتی است که روحانیت همیشه سپر بلای مردم بوده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی محور بعدی نقش‌آفرینی روحانیت را محور رزمی- تبلیغی عنوان کرد و افزود: برخی از روحانیون هم کار تبلیغ می‌دانستند و هم در رزم شرکت می‌کردند. جایی که لازم بود با عبا و عمامه به عنوان سخنران نقش‌آفرینی می‌کردند و جای دیگر هم لباس رزم پوشیده و دوشادوش و پیشاپیش رزمندگان نقش‌آفرینی می‌کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نقش کلان روحانیت در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دشمن سه بار مهران را گرفت و سه بار آزاد شد زمانی که امام فرمودند مهران به هر قیمتی باید آزاد شود، این جمله امام تمام معادلات، برآوردها و استانداردها را به هم ریخت و جنگ عاشورایی شد.

ذوالنوری با بیان اینکه امروز هم ولایت همان ولایت است، امام همان امام است، گفت: شهید آوینی می‌گوید چرا برخی به امام گذشته‌شان افتخار می‌کنند و ولی نسبت به امام وقتشان این‌طور نیستند، علت این است که آنها امام گذشته را به هر شکلی بخواهند تفسیر می‌کنند که با منافعشان هماهنگ باشد ولی امام زنده و حی را نمی توانند مصادره کنند.

وی با بیان اینکه علت مشکلات امروز کشور دوری از ولایت‌مداری است، گفت: مسئولینی باید این کار را این بار را به دوش بگیرند که ولایتمداری شان تایید شده باشد و معتقد باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری فتوای تاریخی مرحوم میرزای شیرازی اظهار کرد: بعد از این فتوا مرحوم مدرس در سفری به عراق خدمت ایشان می‌روند و درباره تاثیر این فتوا گزارشی به میرزای شیرازی می‌دهند. مرحوم میرزای شیرازی ابتدا لبخند می‌زنند اما بعد از مدتی اشکشان جاری می شود. وقتی مرحوم مدرس علت را از ایشان جویا می شود ایشان پاسخ می دهد تا الان دشمن تاثیر فقه و فقاهت و مرجعیت و ولایت را نفهمیده بود، از امروز که فهمید کمر به نابودی آن می‌بندد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از اینکه عمامه پرانی اتفاق می‌افتد و رگ گردن روحانی را در مشهد می‌زنند و یا با خودرو تعمدا روحانی را زیر می گیرند، تعجب نکنید. این اتفاقات به خاطر این است که می‌خواستند خاورمیانه جدیدی در منطقه درست کنند که درآن محوریت اسرائیل باشد و اثری از جمهوری اسلامی نباشد. علت اینکه این اتفاق نیفتاد این است که در راس نظام اسلامی روحانیتی قرار دارد که ملت را پای نظام نگه داشته است.

ذوالنوری با اشاره به ایجاد گروه‌هایی همچون داعش و تجهیز و حمایت‌های بی‌شائبه غرب از آن برای سقوط نظام اسلامی گفت: از دید آنها، روحانیت ستون خیمه نظام اسلامی است که باید آن را بزنند و امروز وظیفه همه دستگاه‌های نظام اعم از دولت و مجلس این است که دست به دست هم بدهند و خدمات روحانیت را تبیین کنند.

دشمن سعی می‌کند روحانیت را مقصر کم کاری‌ها معرفی کند

وی تصریح کرد: دشمن سعی می‌کند مقصر کم کاری‌ها و فشارهای اقتصادی که به گرده مردم است را روحانیت و نظام دینی معرفی کند و امروز باید مواظب باشیم که این دستاوردها از بین نرود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از مشکلات کشور مسائلی است که تحریم درباره آن نقش نداشته است مانند پسته، زرشک، زعفران، فرش که در این بخشها نسبت به قبل از انقلاب در این حوزه ها پسرفت داشتیم و تحریم هم با آن کاری نداشته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مسائلی که تحریم متوجه آنها هست، در برخی حوزه ها تحریم را دور زدیم و جاهایی خودکفا شدیم و دستمان را از زیر سنگ تحریم بیرون کشیدیم و جاهایی هم مثل حوزه خودرو بی‌عرضگی نشان دادیم و هنوز هم بدبختی‌ها را می کشیم.

ذوالنوری اضافه کرد: در حوزه‌هایی مثل هوافضا، موشکی، های‌تک مختلف، نانوتکنولوژی، تجهیزات و تسلیحات نظامی، هسته‌ای نه تنها تحریم بودیم بلکه دشمن حاضر بود میلیاردها دلار هزینه کند که ما یک قدم در این حوزه ها جلو نرویم اما امروز دوست و دشمن به پیشرفتهای محیر العقول ما در این حوزه ها اقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: در جاهایی که پیشرفت کردیم زیر بیرق ولایت حرکت کردیم و تعهد به ولایت داشتیم و کسانی در این حوزه‌ها کار کردند که ولایتمدار و تکلیف گرا بودند و در این حوزه‌ها پارتی بازی، نورچشمی بازی، فیش‌های حقوق های نجومی، وادادگی و خودباختگی و نگاه به دست دشمن نبوده است و اینجا حوزه انقلاب بوده است و اگر در جایی پسرفت داریم علت این است انقلاب آن حوزه را تسخیر نکرده و نگذاشتند انقلاب در آن حوزه بماند.

ذوالنوری در پایان گفت: ویرانی‌ها متعلق به انقلاب نیست پیشرفت‌ها متعلق به انقلاب است هرجا انقلاب را پس زدند ویرانی به وجود آمد. هر جا تفکر انقلابی و بسیجی و فرهنگ جبهه و جنگ و شهدا رفته، آنجا آبادانی و پرچم افتخار برافراشته شده است. بنابراین باید حواسمان باشد و ولایتمدار عمل کنیم.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام 

کد خبر 13929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =