کد خبر 14277
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛

تغییر آمارهای یک گزارش کارشناسی/ عبارت «غیرقابل پذیرش» به مفهوم تهیه متقلبانه پارساها نیست

تغییر آمارهای یک گزارش کارشناسی/ عبارت «غیرقابل پذیرش» به مفهوم تهیه متقلبانه پارساها نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس در پی انتقال نادرست مطالب و تغییر آمارهای یک گزارش کارشناسی این مرکز در روزنامه اعتماد، جوابیه‌ای را صادر کرد.

به گزارش نمایندگان،  روزنامه اعتماد در متنی که تحت عنوان «گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت اجرای قانون مقابله با تقلب در آثار علمی» برگرفته از گزارش این مرکز با عنوان «گزارش نظارتی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مورخ دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ منتشر نموده است، استنباط‌ها و برداشت‌های غیردقیق و گاها غلط از گزارش مرکز پژوهش‌ها داشته است و در مواردی به گونه‌ای از عبارات و جملاتی استفاده کرده که معنای مختلفی را به‌ذهن متبادر می‌سازد. این در حالی است که گزارش حاوی نکات ظریف و دقیقی است که باید در متن روزنامه لحاظ می‌شده است. در ادامه جملات و عباراتی که در متن روزنامه با بی‌دقتی نگارش شده، آمده است؛

-در سطر نخست مطلب روزنامه آمده است «طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، بیش از ۲۹ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در مقطع دکترا و ۴۶ درصد در مقطع کارشناسی ارشد به روش کپی‌برداری و تقلب تهیه شده است»، این درحالی است که در گزارش مرکز و در خصوص این دسته از پارساها(پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها) به‌هیچ وجه از کلمه تقلب استفاده نشده، بلکه از کلماتی مانند «مشابهت» و «غیرقابل پذیرش» استفاده شده است. همچنین، عبارت «غیرقابل پذیرش» به مفهوم تهیه متقلبانه پارساها نیست، بلکه به این مفهوم است که بخشی و نه تمام اثر مورد نظر مشابه متنی دیگر بوده است که در این گزارش آثاری که بالای ۳۰ درصد مشابهت داشته‌اند غیرقابل پذیرش تلقی شده‌اند و به محققان برای انجام اصلاحات  برگشت داده می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان این درصد از پارساها را نهایی شده در نظر گرفت.

-در متن روزنامه از قول گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است «به استناد نتایج بررسی‌ها و آمار رسمی اعلام کردند در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین‌شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کپی‌برداری از متن مشابه بوده و از مرحله ارایه و ثبت، حذف شده است.» در حالی که در صفحه ۷ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس چنین آمده است «به طور کلی سهم پارساهای (پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رســاله‌های دکتری) غیرقابل پذیــرش (بیش از ۳۰ درصد مشابهت) در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایشی بوده و از حدود ۴۵ درصد به ۴۷ درصد رسید. این سهم پس از سال ۱۳۹۹ روند کاهشی داشته و به حدود ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده که امیدوارکننده اســت.» به این ترتیب عباراتی نظیر «غیرقابل پذیرش» و «بیش از ۳۰ درصد مشابهت» در متن روزنامه اعتماد سانسور شده است. در حالی که این روزنامه باید این گونه می‌نوشت: که بیش از ۴۱ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین‌شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دارای مشابهت بالای ۳۰ درصد و غیرقابل پذیرش بوده اند. »

-در متن این روزنامه به نقل از گزارش مرکز آمده است «و در سطوح بالاتر آموزشی و در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت هم تخلف‌ها و تقلب‌های علمی، فراوانی قابل توجهی داشته»، در حالی که چنین جمله‌ای در گزارش مرکز وجود ندارد.

- در متن این روزنامه به نقل از گزارش مرکز آمده است «نویسندگان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید دارند که نتیجه این بی رغبتی که البته متوجه قصور دستگاه‌های مسوول در حوزه تحصیلات تکمیلی است، به تشویق برخی دانشجویان به کپی برداری از سایر آثار علمی یا خرید مقاله و رساله و پایان نامه منجر شده است. »، در حالی متن گزارش مرکز بدین صورت بوده است(عدم وجود زیرساخت‌های علمی و پژوهشی مناسب مانند عدم دسترسی به برخی تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در برخی از دانشگاه‌ها یا سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی زحمت و هزینه زیادی را بر دانشجو تحمیل می‌کند. برای مثال از یکسو بسیاری از دانشگاه‌ها به میکروسکوپ‌های الکترونی دسترسی ندارند و ازسوی دیگر استفاده از این دستگاه‌ها هزینه‌بر است. لذا برخی از این دانشجویان برای فرار از این شرایط اقدام به کپی‌برداری از سایر آثار علمی و یا سفارش به دیگری برای تهیه اثر می‌کند).

انتهای پیام

کد خبر 14277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =