کد خبر 14973
۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵

عزیزی:

تامین منافع مشترک اقتصادی یکی از دستورکارهای مهم شانگهای محسوب می شود

تامین منافع مشترک اقتصادی یکی از دستورکارهای مهم شانگهای محسوب می شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: تامین منافع مشترک اقتصادی یکی از دستورکارهای مهم شانگهای محسوب می شود و این مهم در حالیست که کشورهای عضو این سازمان حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

به گزارش نمایندگان، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت عضویت کامل ایران در نشست آتی سازمان همکاری شانگهای، گفت: طی ماه های اخیر مسئله نهایی شدن عضویت ایران در سازمان یاد شده موجب هراس غربی ها شده که نشان می دهد قدرت نوظهوری مانند ایران چقدر می تواند بر معادلات بین المللی و تغییر موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا تاثیرگذار باشد.

وی اظهار کرد: تامین منافع مشترک اقتصادی یکی از دستورکارهای مهم شانگهای محسوب می شود و این مهم در حالیست که کشورهای عضو این سازمان حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. بنابراین کشورمان می تواند به صدور خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و درمانی، محصولات کشاورزی، انرژی، نانو و غیره بپردازد که این امر سبب پررنگ شدن سهم اقتصاد بدون نفت می شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به اینکه امروزه دیگر یکجانبه گرایی اثری ندارد و کشورها درصدد پیوستن به پیمان های منطقه ای هستند،  ادامه داد: این مهم در حالیست که شانگهای به عنوان یک مجموعه آسیایی محسوب شده و توجه به آسیا محوری یکی از مولفه های اصلی سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم بشمار می رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر اینکه توسعه مناسبات اقتصادی بر پایه پول های ملی یکی از ظرفیت های این پیمان تلقی می شود،  افزود: در واقع کشورهای عضو شانگهای علاقه زیادی به کنار گذاشتن دلار در معاملات اقتصادی و تبادلات تجاری دارند و جمهوری اسلامی نیز طی سال های گذشته در این راستا اقدامات عملی داشته است؛ بنابراین نهایی شدن عضویت کشورمان در پررنگ شدن سیاست یاد شده در میان اعضای شانگهای اثر جدی خواهد گذاشت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان قوه مقننه نیز برای پیشبرد اهداف کشورمان با اعضای سازمان همکاری شانگهای در کنار دستگاه دیپلماسی خواهند بود و از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

منبع: خانه ملت 

انتهای پیام 

کد خبر 14973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =