کد خبر 1557
۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳

صفری:

نباید هیچ حاشیه امنی برای مسئولان متخلف ایجاد شود/ مسئول متهم ممنوع الخروج شود

نباید هیچ حاشیه امنی برای مسئولان متخلف ایجاد شود/ مسئول متهم ممنوع الخروج شود

نماینده مردم املش در مجلس گفت: اگر مسئولی در دوران مسئولیت خودش خطایی کرده نباید هیچ حاشیه امنی برای او ایجاد شود و احساس آزادی و راحتی باید،‌ بلکه باید یک درس عبرتی برای دیگرانی باشد که مسئولیت را قبول می‌کنند و به هر نحوی باید در ایفای درست نقش خودشان بتوانند ملزم باشند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، محمد صفری نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی تفصیلی با پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، به گفت‌وگو درباره مسائل مختلف پرداخت که مشروح آن به شرح زیر است:

- شما وضعیت کابینه دولت جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید می‌توانند نقش خودشان را درست ایفا بکنند و کارآمدی لازم را داشته باشند؟

کابینه‌ای که آقای رئیسی تنظیم کردند یک مقدار نسبت به کابینه‌های دولت‌های گذشته متفاوت است، دلیل آن هم این است که در این کابینه خیلی از چهره‌های تکراری استفاده نشده است، آقای رئیسی از برخی از شخصیت‌ها شناختی داشتند که در جاهای مختلف با آنها کار کرده بودند، یک شناختی از سلامتی، کارآمدی و طهارت این آقایان داشتند و از این جهت خودشان نقش مستقیم و موثر در معرفی این کابینه به مجلس داشتند. جلسات متعددی هم که در مجلس برگزار شد، نشان‌دهندۀ یک آمادگیِ ذهنیِ درستی از این وزرای پیشنهادی بود و نشان این بود که آنها به‌لحاظ علم و دانش،‌ دست‌َشان نسبت به مباحثی که در آینده با آن سروکار دارند، پر است.

از این جهت ما درمجموع اگر بخواهیم حساب بکنیم، قدم اول که رای اعتماد به وزرا بود، حرکت خوبی بود و این کابینه را می‌شود گفت تا حدودی یک کابینه در تراز دولت انقلابی است، حداقل ما توانستیم در این مرحله یک قدمی رو به جلو برداریم تا بتوانیم برخی از ایرادها و نواقصی که در ادوار گذشته داشتیم را پوشش بدهیم؛ از این جهت بایستی به آقای رئیسی دست‌مریزاد گفت که هم بخشی از کابینه از نسل جوان انتخاب شدند و بخشی از کابینه نیروهای متعهدی بودند که از جاهای مختلف نسبت به حوزه کاری خودشان، مجرب بودند. من این را به‌شخصه می‌پسندم، ارتباطاتی که با دوستان به‌لحاظ کاری داریم، فضا با دوره گذشته از جمیع جهات خیلی فرق کرده است و ما باید دقت بکنیم کابینه دولت فقط وزرا نیستند، بلکه در جاهای مختلف،‌ افراد زیادی هستند که مسئولیت‌هایی را در ادارات، سازمان‌ها و استان‌های مختلف را می‌گیرند، ما باید در همه سطوح بایستی این نگاه را داشته باشیم که امروز نیاز به یک تغییر جریان مدیریتی در کشور داریم که این جریان مدیریتی باید به‌گونه‌ای خودش را آماده کند که رابطه بین مردم و حاکمیت را نزدیک بکند. امروز متاسفانه یکی از شکاف‌هایی که در کشور با آن مواجه هستیم، اشتباه رفتن مسیر توسط برخی از مسئولین است باعث شده که مردم ناامید شوند، بی‌اعتماد شوند، اعتماد مهمترین سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای است، اگر ما این سرمایه را از دست بدهیم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم؛ لذا حداقل کاری که مسئولین در این دوره از دولت باید دنبال کنند، این است که مردم نیازمند دو چیز از طرف مسئولین هستند، هم نیازمند خدمت و هم نیازمند محبت هستند، یعنی در خیلی از جاها شاید ما نتوانیم یک خدمتی را ارائه بدهیم ولی محبت کردن را می‌توانیم برای مردم درنظر بگیریم، اینکه دیدن یک وزیر خیلی سخت باشد و پروتکل‌های خودش را داشته باشد، خیلی بد است، دیدن یک مدیرکل، یک استاندار، فرماندار، یک نماینده مجلس و تمام مسئولینی که در کشور هستند، باید به‌گونه‌ای با مردم رفتار کنند که مردم پیش آنها راحت باشند، یعنی همان روش و منشی که ائمه، امام به ما یاد داد و رهبر معظم انقلاب در طی این 30 سال نسبت به آن خیلی تاکید دارند، این است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی باید نسبت به منویّات امیرالمومنین توجۀ ویژه‌ای داشته باشند.

ـ تکلیف مسئولانی که مسیر اشتباه را رفتند چه می‌شود؟ آیا مجلس تدبیر خاصی برای این افراد درنظر گرفته است؟ اساساً مجلس برای اینها چه کار می‌کند؟

مجلس سال گذشته نسبت به مسئولان یک مصوبه‌ای داشت، اولاً وقتی کار دولت تمام می‌شود حتماً باید قوه قضائیه مسئولین را باید رصد بکند که آنها در دوره مسئولیتی خودشان چقدر عمل کردند و چقدر خطا داشتند  و نسبت به خطاهایی که داشتند باید پاسخگو باشند، این مصوبه خیلی کمک می‌کند و دست قوه قضائیه را باز می‌گذارد که برخی از مسئولینی را که در ردیف متهمین قرار دارند را ممنوع‌الخروج بکند و باید به دنبال احقاق حق مردم باشد.

ـ الان مسئولینی داریم؟

من هیچ آماری از این افراد ندارم که قوه قضائیه در این دو سه هفته چقدر رصد کرده و پیگیر این موضوعات و مسائل بوده ولی ما در مجلس یک مصوبه‌ای داشتیم و آن مصوبه برای دستگاه‌های حاکمیتی لازم‌الاجرا است که نسبت به این مساله کلان کشوری توجه داشته باشند، اگر مسئولی در دوران مسئولیت خودش خطایی کرده نباید هیچ حاشیه امنی برای او ایجاد شود و احساس آزادی و راحتی باید،‌ بلکه باید یک درس عبرتی برای دیگرانی باشد که مسئولیت را قبول می‌کنند و به هر نحوی باید در ایفای درست نقش خودشان بتوانند ملزم باشند.

ـ اگر چنانچه مسئولین در این راستا تخلف کرده باشند و طبق قانونی که مجلس تصویب کرده ممنوع‌الخروج بشوند و یا مجازات‌های دیگری داشته باشند، به مردم گزارش می‌دهید؟

بستگی دارد به کدام دستگاه مرتبط باشد، مسائلی که به مجلس مرتبط می‌شود عمدتاً همه مباحث در اختیار مردم قرار داده می‌شود حالا برخی از مباحث در قوه قضائیه می‌گذرد، دوستان در آنجا باید پاسخگوی این باشند که می‌شود تمام مسائل را شفاف به مردم گفت یا خیر؟ تشخیص با رئیس قوه قضائیه و معاونین او است اما در حوزه مجلس، شما شاهد هستید که هر روز ده‌ها دوربین در صحن علنی مجلس و در صحن کمیسیون و فراکسیون‌ها وجود دارد و تمام مباحثی که در صحن یا راهروها یا در کمیسیون‌ها باشد، ضبط و ثبت می‌شود و در اختیار مردم قرار داده می‌شود، ما خوشبختانه چیز پشت صحنه‌ای در مجلس نداریم، چون مجلس برای مردم است و خانه مردم است و باید منعکس شود، هر قانونی ما در مجلس وضع می‌کنیم باید فی‌الفور در نزد افکار عمومی هم قرار بگیرد.

ـ در مورد اعتباراتی که در این بازه زمانی مسئولیت شما، در حوزه شهرستانی شما جذب شده است و چه اتفاقات و پیشرفت‌هایی داشته است؟

مجموعه اعتبارات ملی که در حوزه شهرستانی ما آمد، اعتبارات خوبی بود یعنی حدود 700 میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌های مختلف داشتیم و بنده به‌شخصه برای جذب اعتباراتِ حدود 100 عنوان پروژه ورود کردم و پروژه‌های ما از 100 تا 150 میلیون شروع می‌شود تا پروژه سد پُلرود که 250 میلیارد تومان اعتبار بود و همه اینها به‌طور کامل دریافت شد و در اختیار کارفرما و آب منطقه‌ای قرار گرفت و اینها را توانستند در اختیار پیمانکار قرار بدهند که کارش انجام شود. اما استان گیلان خصوصاً شهرستان ما از حیث برخورداری شاخص‌ها شرایط خوب و مناسبی ندارد یعنی متاسفانه ما از خیلی شاخص‌ها عقب هستیم، مثلاً‌ در حوزه بهداشت و درمان، با توجه به اینکه کارهای خوبی در این مدت انجام گرفت، سیستم سرمایشی بیمارستان، دو دستگاه اکسیژن‌ساز در این مدت، دستگاه سی‌تی‌اسکن و خیلی از خدمات دیگری که ما در قالب تجهیزات یا مبالغ منابع مالی نقدی در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم، اما این به این‌ معنا نیست که ما در حوزه بهداشت و درمان توانستیم به شاخص‌های مطلوب کشوری دست پیدا بکنیم، برای اینکه تک‌بیمارستانی که امروز در شهرستان رودسر یا رد شهرستان املش داریم، از بسیاری از امکانات و تجهیزات محروم هستند، ما امروز در بیمارستان نیاز به چند متخصص داریم، بیمارستان ما نسبت به این موضوعات و مسائل فقیر است.

در حوزه عمرانی ما از آن شاخص‌ها محروم هستیم، شهرستان رودسر، هزار کیلومتر جاده دارد که نیاز به 400 کیلومتر آسفالت دارد چون جاده ما خاکی است و این در شرایطی است که می‌بینیم شهرستان ما رتبه اول تولید فندق در کشور را دارد و 85 درصد تولید فندق کشور را دارد، رتبه اول تولید گل‌گاوزبان در کشور را دارد، ما رتبه اول تولید چای را داریم، تولید مرکبات و ماهیان خاویاری داریم، رتبه اول تولید گل و گیاه در کشور را داریم، در حوزه تولید گل و گیاهان زینتی بخش چابکسر از شهرستان رودسر، ‌436 هزار زمین زیر کشت داریم؛ وقتی ما این را با برخی از شاخص‌های دیگر مقایسه می‌کنیم می‌بینیم چرا درصد محرومیت ما بالا است؟ چرا بایستی 20 درصد از جمعیت ما تحت پوشش کمیته امداد باشند؟ این برای شهرستان فاجعه است! این به این معنا است که من از یک مساله خیلی رنجیده‌خاطر می‌شوم و آن این است که استان گیلان حیات‌خلوت برخی از آقایان و مسئولین شده است و آنجا ویلا دارند و تفریحات خودشان را می‌کنند، اما هیچ خدماتی به گیلان نمی‌دهد و این جای بسی نگرانی دارد، من موضوعات مختلف دیگری را در جلسات مختلف گفتم، به آقای رئیسی که آن زمان رئیس قوه قضائیه بودم گفتم، به دکتر قالیباف رئیس مجلس گفتم،‌ به آقای مهندس تابش رئیس بنیاد مسکن هم گفتم، به وزیر جهاد کشاورزی گفتم، به بسیاری از مسئولین ارشد نظام گفتم که در گیلان چه خبر است، چرا ما در گیلان باید نگاه پلیسی و امنیتی نسبت به زندگی مردم داشته باشیم؟ چرا باید جهاد کشاورزی فقط نقش یک پلیس را ایفا بکند؟ چگونه است که دیگران از جاهای مختلف کشور در قالب مهاجرین می‌آیند منازلی را می‌سازند که ما نام آنها را مهاجمین می‌گذاریم چون تهاجم می‌کنند، چرا زیرساخت، سطح امکاناتی که در روستاها وجود دارد، این ظرفیت را ندارد که دیگران بیایند در آنجا ویلا بسازند، حوزه برقی ما نیاز به اصلاح دارد، بسیاری از روستاهای ما هنوز آب شرب و آب خوردن ندارند، زیرساخت‌های ما در حوزه کشاورزی فراهم نیست، از 5 رودخانه مهمی که می‌تواند آبریز و مشربی برای مزارع کشاورزی باشد، هنوز بعد از 40 سال از انقلاب نتوانستیم یک سردهانه در آنجا داشته باشیم و اینها مشکلات اساسی مردم ما است که دارند با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، داشتن چند متر آسفالت درست جزء نیازمندی‌های مردم است و سطح توقعات مردم آنقدر تنزل پیدا کرده است که به چند وجب آسفالت رسیده است! یا آب آشامیدنی معمولی که همه مردم باید داشته باشند! یا برقی که مردم باید از آن استفاده کنند! خیلی از مردم نمی‌توانند یخچال‌شان را روشن کنند، اگر پنکه روشن کنند یخچال‌شان خاموش می‌شود! اینها حقایقی است که وجود دارد و شما به‌عینه می‌توانید در کف شهرستان‌های استان گیلان ببینید، چرا شرکت‌های مهم مخابراتی مانند همراه اول و ایرانسل و رایتل خدمات درستی به مردم شهرستان‌های ما نمی‌دهند؟ من به‌عنوان نماینده و وکیل مردم تمام این مسائل را مطالبه می‌کنم و در این ایام حرکت‌های خوبی انجام شد اما به این معنا نیست که همه مشکلات ما برطرف شده است، اما ما یک جریان مطالبه‌گری را از حاکمیت و دولت شروع کردیم که بتوانیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =