کد خبر 15988
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

ذوالنوری:

نهادهای نظارتی مقصر سلب جسارت تصمیم گیری از مدیران نیستند

نهادهای نظارتی مقصر سلب جسارت تصمیم گیری از مدیران نیستند

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه رونمایی از گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: ارائه گزارش های تفریغ بودجه و همچنین پیوست های کارشناسی دیوان محاسبات نشان از پویایی، سرزندگی و فعال بودن این نهاد نظارتی دارد.

به گزارش نمایندگان، نائب رئیس مجلس یازدهم افزود: اگرچه تا قله و نقطه مطلوب نظارتی فاصله داریم، اما مشخص نبود اگر نهادی همچون دیوان محاسبات وجود نداشت، اوضاع کشور به لحاظ دور زدن قوانین و مصارف بودجه ای خارج از چارچوب های تقنینی، چگونه بود.

نماینده مردم قم، با اشاره به تبعات منفی برخی تصمیمات و مشاوره های غلط به مدیران متخلف، گفت: تصور اینکه نهادهای نظارتی مثل دیوان محاسبات، با نظارت خود، جرأت و جسارت تصمیم گیری از مدیران را سلب می کنند، پنداشت نادرستی است چراکه بعضاً دیده می شود که برخی دست اندرکاران برای اعمال فشار بر مدیران، از ابزار دیوان محاسبات استفاده می کنند و از این رو، نهادهای نظارتی در این فرآیند، بی تقصیرند.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه استقلال دیوان محاسبات باید حفظ شود، بیان کرد: حضور دیوان محاسبات در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی، موجب تجمیع بیش از پیش یافته ها، برای حل بهتر و سریع تر مشکلات کشور خواهد بود.

علی کامیار دادستان این نهاد نظارتی نیز در این جلسه با اشاره به اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی، رسالت های دیوان محاسبات کشور را مهم خواند و گفت: دیوان محاسبات به عنوان عالی ترین نهاد نظارتی که بیش از ۶۰ سال فعالیت تخصصی و حرفه ای را در کارنامه خود دارد، به عنوان بازوی نظارتی مجلس در رفع مشکلات و حفظ بیت المال نقش بسرایی دارد.

  

کامیار بیان کرد که از صفر تا صد امور حسابرسی، نظارت و رسیدگی و صدور احکام و اجرای آن در دیوان محاسبات کشور صورت می گیرد و این رویه آن را به سازمانی چابک و قدرتمند تبدیل کرده است.

وی در خصوص جایگاه دادسرای این نهاد نظارتی اظهار داشت: صدور دادخواست و اجرای احکام در دادسرای دیوان محاسبات کشور انجام می گیرد و این می تواند به عملیاتی شدن امور و تاثیرگذاری آن ها کمک زیادی بکند و نبودن دادسرا، دیوان محاسبات را به سازمانی غیرعملیاتی و بدون تاثیر تبدیل خواهد کرد.

دادستان دیوان محاسبات از جمله فعالیت های اخیر دادسرا را کاهش اطاله دادرسی ها از طریق رسیدگی(از تفریغ تا تفریغ)، اولویت بندی موضوعات، تخصصی کردن دادیاری ها، استفاده از فناوری ها در دادرسی، کاهش پرونده ها از طریق تعامل و همکاری با دستگاه های اجرایی، رسیدگی به ترک فعل ها با توجه به بالا بودن موارد فاقد عملکرد و عملکرد ناقص در احکام بودجه سالانه، رسیدگی به عملکرد شرکت های دولتی و شبه دولتی با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، ایجاد شفافیت که خواست مجلس شورای اسلامی نیز هست، تقویت خودکنترلی ها و دخیل کردن دستگاه ها در کنترل عملکرد دستگاه های اجرایی بیان کرد.

کامیار پیشنهاد داد تا فرصتی به دیوان محاسبات کشور داده شود که در جلسات نظارتی که مجلس در این خصوص برگزار می کند، نماینده دیوان محاسبات با بیان اظهار نظر حرفه ای خود از رشد تخلفات جلوگیری کند. این پیشنهاد دادستان دیوان محاسبات مورد استقبال رئیس مجلس در جلسه قرار گرفت و مقرر شد که روزهای سه شنبه نظارتی مجلس، نماینده دیوان محاسبات نیز حضور داشته باشد.

کامیار در خصوص اهمیت گزارش های تفریغ بودجه گفت: این گزارش ها همچون نسخه پزشکی برای بیمار است که اگر تجویز نشود، بیمار درمان نمی شود، بنابراین اگر مجلس هم به ترک فعل ها و تخلفات مطرح در این گزارش توجه نماید، تفریغ بودجه موثرتر خواهد بود.

وی در پایان از پیشنهاد رئیس مجلس در خصوص خلاصه بودن و کاربردی کردن گزارش های تفریغ بودجه جهت استفاده راحت تر و بهتر نمایندگان مجلس و مردم از این گزارش ها تقدیر و تشکر کرد و همچنین به تشکر نائب رئیس مجلس از عملکرد دیوان محاسبات در کاهش تخلفات و اشاره به جایگاه فساد ستیزی دیوان محاسبات کشور پرداخت و اظهار داشت: به گفته نائب رئیس مجلس، همکاری دیوان محاسبات کشور، دولت و مجلس می تواند در کاهش تخلفات و فسادستیزی موثر باشد و دیوان محاسبات توانسته است با حضور در کمیسیون ها و تعامل با کمیسیون اصل ۹۰ و پاسخ به سوالات نمایندگان و بهره مندی نمایندگان از گزارش های تحقیق و تفحص به این وظیفه خود جامه عمل بپوشاند.

منبع:ایسنا 

انتهای پیام 

کد خبر 15988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =