کد خبر 6873
۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

گزارش عملکرد قانون برنامه ششم توسعه؛

در حوزه نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای ضعف‌هایی وجود دارد

در حوزه نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای ضعف‌هایی وجود دارد

نمایندگان مجلس با قدردانی از اقدامات دیوان محاسبات گفتند: دیوان به سمت اثرگذاری پیشینی در حال حرکت است و آسیب‌شناسی و ارزیابی سالانه برنامه‌های توسعه کشور برای تنظیم برنامه موضوع محور هفتم توسعه و تحقق احکام برنامه ضروری است.

به گزارش نمایندگان ما، تعدادی از رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در آئین رونمایی از گزارش عملکرد قانون برنامه ششم توسعه حضور پیدا کردند و نظرات خود را پیرامون این گزارش مطرح کردند.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این جلسه با اشاره به اقدامات خوبی که دیوان محاسبات در دوره جدید آغاز کرده است، گفت: تحقق حدود ۳۰ درصدی برنامه ششم توسعه نیاز به آسیب شناسی کامل دارد، پیشنهاداتی که برای تنظیم برنامه هفتم توسعه مطرح است خوب بوده از جمله عملیاتی بودن برنامه هفتم و تبدیل احکام کیفی به کمی که از نکات حائز اهمیت است.

وی افزود: رشد اقتصادی در برنامه هفتم توسعه باید واقعی دیده شود تا ۸ درصد رشدی که در سند ۲۰ ساله آمده تحقق پیدا کند، احکام این برنامه نیز براساس اسناد بالادستی باید تنظیم شود.

محسن زنگنه از دیگر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن قدردانی از زحمات دیوان محاسبات برای تهیه گزارش عملکرد قانون برنامه ششم توسعه، گفت: دیوان از اثرگذاری پسینی به اثرگذاری پیشینی حرکت کرده و تعجیل در ارائه گزارش‌های تفریغ بودجه و عملکرد برنامه های توسعه بیانگر این موضوع است که بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: هنگامی از حکمرانی آرمان خواهانه به حکمرانی حکیمانه می‌رسیم که اصول رسیدن به آن را رعایت کنیم. مبنا و اصول رسیدن به حکمرانی حکیمانه دستیابی به داده‌های واقعی و برنامه ریزی براساس آنها است. برنامه‌های توسعه کشور نباید مجموعه ای از خواسته‌ها، مطالبات، آرمان‌ها و نیاز برخی از بخش‌ها باشد.

زنگنه یادآور شد: با توجه به تاکیدات رئیس مجلس هر هفته جلسات کمیته اصلاح ساختار بودجه برپایه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۵۱ را تشکیل می‌دهیم.
غلامحسین کرمی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه بر لحاظ مباحث و محورهای مرتبط با توسعه استانی و توجه به برش‌های استانی در برنامه‌های توسعه کشور تاکید کرد.

مهرداد گودرزوند چگینی نیز از اعضای هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم، به توجه دیوان بر هزینه تمام شده پروژه‌های ملی تاکید کرد و گفت: دیوان در ارزیابی برنامه‌های پنجساله ابعاد مختلف را در نظر بگیرد. ارزیابی و آسیب شناسی برنامه‌ها در پایان ۵ سال موثر نخواهد بود، ما ۶ برنامه توسعه‌ای کشور را پشت سر گذاشتیم که اندکی از احکام آن‌ها تحقق پیدا کرده این نشان می‌دهد که ارزیابی و آسیب شناسی سالانه برای بودجه نویسی نیز لازم و تاثیرگذار است.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی علی‌آبادی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز در این جلسه حضور پیدا کرد و با بیان اینکه در این ایام فرصت ویژه‌ای برای درمان دردهای مزمن کشور پیش آمده، گفت: ما باید از فرصت ویژه همسویی و هماهنگی که در کمتر دوره ای از نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده استفاده کنیم و توجه داشته باشیم که مسئله محوری در تدوین برنامه هفتم توسعه مهم است.

وی افزود: فرآیندها و گلوگاه‌ها را باید رصد کنیم، به عنوان مثال کاداستر که یکی از احکام برنامه‌های توسعه کشور است در بسیاری از کشورها حدود ۱۰۰ سال پیش اجرا و تمام شده است اما ما از سال ۱۳۶۰ آن را شروع کردیم و پایان سال ۱۳۹۸ تنها ۶ درصد اجرا شده بود، در اراضی کشوری ۴ درصد و در اراضی شهری کمتر از ۳۰ درصد کاداستر اجرا شده است.

شجاعی با اشاره به اینکه در آغاز گام دوم انقلاب هستیم، گفت: در کنار توجه به اصلاح فرآیندها توجه به اصلاح جهت گیری‌ها نیز مهم است. جهت گیری تمدنی و اسلامی در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه دیوان محاسبات قرار گیرد.

ولی‌الله فرزانه نیز از دیگر اعضای هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به انحراف در آمارهای اعلام شده اشاره کرد و گفت: ما در بحث آمار و ارقام با انحرافات و اطلاعات غیردقیقی مواجهیم لذا با هماهنگی دولت و مجلس و با توجه به اسناد بالادستی این موضوع باید حل شود تا بتوانیم برنامه توسعه‌ای دقیقی را برای ۵ سال آینده تنظیم کنیم.

گفتنی است علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در این مراسم ضمن قدردانی از رئیس مجلس و نمایندگان برای توجه ویژه مجلس یازدهم به بحث نظارت، گفت: با درایت رئیس مجلس یک روز از جلسات صحن علنی برای پرداختن به مباحث نظارتی گذاشته شده و نتایج مطلوب نشان از همین نظارت ها دارد اما در حوزه نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای ضعف‌هایی وجود دارد.

وی افزود: در بخش هایی از قانون برنامه ششم توسعه و در برخی از احکام به صراحت آمده که نظارت بر عهده مجلس است اما خلاءیی برای ارائه گزارش‌های نظارتی به مجلس داریم که اصلاح این فرآیند می‌تواند تاثیرگذار باشد لذا همان طور که گزارش تفریغ بودجه به مجلس داده می‌شود گزارش‌های برنامه‌های توسعه ای نیز باید به مجلس ارائه شود.

کامیار یادآور شد: مقام معظم رهبری امروز از دیوان رضایت دارد اما دیوان بهتر از این هم می تواند عمل کند. گزارش عملکرد قانون برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد که برنامه ها به طور کلی نوشته شده و موضوع محور نیست لذا در برنامه هفتم بهتر است به سمت شاخص های کمی حرکت کنیم.

انتهای‌پیام

کد خبر 6873

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =