کد خبر 16722
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

تولیت نظام سلامت در وزارت بهداشت متمرکز شد

تولیت نظام سلامت در وزارت بهداشت متمرکز شد

با موافقت نمایندگان در راستای ارتقای بهره وری و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، تولیت نظام سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز شد

به گزارش نمایندگان،  نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، 16 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الف ماده 70 ارجاعی این لایحه با 176 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات به عنوان مخالف این بند، عنوان کرد: بند مذکور با احکام دائمی مغایرت داشته و قابلیت طرح ندارد. عبارت باید به نحوی نوشته شود که ابهامات را از بین ببرد. آیا قرار است مجلس اختیارات خود را به جای دیگری واگذار کند.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر به عنوان موافق این بند با اشاره به اینکه بند مذکور به اصلاح ساختار نظام سلامت می پردازد و شاه کلید برون رفت از مشکلات مانند کمبود نیروی انسانی است، ادامه داد: می توان با این بند خروج نخبگان از کشور را پوشش دهیم و مشکلات بیماران را ساماندهی می کند. یکی از مشکلات ما این است که کادر سلامت از دریافتی ها گلایه دارند و با سقف گذاشتن آن ها را بی انگیزه کرده ایم.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت، نیز گفت: ابهامات این حکم در کمیسیون تلفیق برطرف شده، اجرای این حکم با توجه به احکام دائمی است که در آن وظایف شورای این سلامت مشخص شده، این حکم در ماده 72 برنامه ششم توسعه نیز آمده و مورد تائید شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید اعمال محوریت را از طریق نظام بیمه ای انجام دهد و بیمه ها ابزار وزارت بهداشت برای نظارت بر خدمات راهبردی سلامت می شوند.

در ماده 70 ارجاعی این لایحه آمده است: به منظور ارتقای بهره وری و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و ایجاد فضای رقابتی بین واحدهای مختلف ارائه دهنده خدمت با هدف جلب رضایت خدمت گیرندگان، اقدامات زیر انجام می پذیرد:

در بند الف این ماده ارجاعی آمده است: تولیت نظام سلامت از جمله بیمه سلامت شامل سیاست گذاری اجرائی، برنامه ریزی های راهبردی، نیازسنجی تأسیس مؤسسات پزشکی ارائه دهنده خدمات سلامت (پس از بررسی صلاحیت و تأیید مدارک تحصیلی متقاضیان) ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت با تأکید بر خرید راهبردی خدمات و پرداخت عملکردی براساس  راهنماهای بالینی واگذاری امور تصدی گری با رعایت ماده (13) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶/۷/۸ و سطح بندی خدمات و تقویت و کارآمدسازی نظام شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت از طریق اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رعایت مفاد سیاست های کلی سلامت و این قانون و ماده (7) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و با در نظر گرفتن اولویت پیشگیری بر درمان با مشارکت سازمان های بیمه گر پایه سلامت، صیانت از حقوق سلامت مردم، ارتقای شاخص های بهره مندی عادلانه مردم از خدمات پایه، متناسب سازی و مدیریت (کنترل) تقاضا و توجه به عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تاثیرگذار بر سلامت، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز می گردد. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از

دولتی و غیردولتی از جمله ارائه کنندگان خدمات سلامت (بهداشتی، تشخیصی، دارویی، مراقبتی، درمانی و توانبخشی) در بخش های سرپایی، بستری و خدمات رقومی (دیجیتال) سازمان ها و شرکت های بیمه پایه و تکمیلی سلامت موظفند از خط مشی و سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبعیت کنند.

انتهای پیام

کد خبر 16722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =