کد خبر 17233
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از زباله‌سوزی است

 ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از زباله‌سوزی است

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، پسماندسوزی را حلقه مغفول در موضوع آلودگی هوا پایتخت عنوان کرد و گفت: بر اساس نظر کارشناسان 10 تا ۲۰ درصد سهم زباله‌سوزی‌ در آلودگی هوای تهران نقش دارد که پس از شناسایی پهنه‌های آتش‌سوزی، نهادها و مقامات قضایی باید به صورت جدی به این موضوع ورود کنند.

به گزارش نمایندگان، به نقل از روابط عمومی "تهران 20"، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص پسماندسوزی در حاشیه تهران، گفت: بر اساس نظر کارشناسان10 تا ۲۰ درصد سهم زباله‌سوزی‌ در آلودگی هوای تهران نقش دارد. البته تا زمانی که مدل عددی انتشار آلاینده‌های هوا به خصوص برای شهرستان‌ها منتشر نشود، نمی‌توان آمار قطعی داد.  

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از کشاورزان بقایای گیاهی دراراضی کشاورزی خود را پس از برداشت محصول می‌سوزانند.پسماندسوزی موضوع پیش روی شهر تهران نیست و در استان‌های همچون گیلان و خوزستان با این مشکل روبه رو هستیم که بعضا می‌تواند سهم بیشتری به خود اختصاص دهد. 

ضرورت شناسایی انواع آلاینده‌های هوا و پهنه‌های آتش‌سوزی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی،پسماندسوزی حاشیه شهر تهران را حلقه مغفول در موضوعآلودگی هوا عنوان کرد و گفت: باید انواع آلاینده‌های هوا و نحوهکنترل آن‌ها را برای مدیریت کنترل هوا و کاهش آلودگی هوا شناسایی و بررسی کنیم.

رفیعی تصریح کرد: حداقل پهنه‌های آتش‌سوزی در استان تهران مشخص است و در شهرستان‌ها نیز دور از دسترس نیست. در واقع زباله‌سوزی در مناطقی که از کمبودها و امکانات شهری همرنج می‌برند از ساعت ۲ نیمه شب آغاز و تا ساعات ۵ الی ۶  بامداد به صورت مستمر ادامه داشته است. مثلا در اطراف تهرانبخصوص جنوب تهران، باقرشهر و حاشیه‌های شهرستان ری و به‌ویژه در امتداد بزرگراه آزادگان و جاده ساوه شناسایی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس با تاکید بر اینکه شناسایی پهنه‌های آتش‌سوزی بر عهدهسازمان محیط زیست است، گفت: در حال حاضر، پیگیر پایش و حل این مسئله در فراکسیون محیط زیست هستیم. قرار شد دربازدید شبانه از چند پهنه زباله‌سوزی غیرمجاز با مقامات قضایی داشته باشیم که در صورت نیاز با متخلفان برخورد شود اما این فرایند زمانی تحقق می‎یابد که تمامی سازمان‌ها بایکدیگر هماهنگ باشند. البته گاهی اوقات نیز افراد به سبب به خطر افتادن منافع خود از شناسایی پهنه‌های آتش‌سوزی سرباز می‌زنند. 

لزوم ورود قضایی به موضوع پسماندسوزی

رفیعی اظهار کرد: متاسفانه اکنون هر فضایی که در شهر تهران خالی نباشد، اقدام به پسماندسوزی می‌کنند. شهرداری تهران و سازمان محیط زیست اقدماتی را در این زمینه انجام داده‌اند اما باید به صورت قضایی با این موضوع برخورد شود. اگر نیروی بازدارنده قضایی کنار سازمان‌ها باشد، مسئله پسماندسوزی اطراف استان تهران به خوبی سازماندهی خواهد شد. 

وی تصریح کرد: در ماده ۲۰ این قانون آمده‌ است: «انباشتپسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای بازیا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی درمعابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین‌ شده توسطشهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آن‌ها همچنین سوزاندنبقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بودهو متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ «قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود».

گشت شبانه مقابله با پسماندسوزی در تهران

علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگوی تلفنی، بیان کرد: با گشت‌های ویژه شبانه طی 10 شب در ایام اضطرار آلودگی هوای اخیر در مناطق مختلف استان تهران، تاثیر پسماندسوزی بر تشدید آلودگی هوای تهران را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: طرح «کهاب» در صورت اجرا یکی از راهکارهایکاهش آلودگی هوا است. در حال حاضر برخی از مناطق پهنه‌هایآتش‌سوزی در استان تهران شناسایی شده است که با اتمام بررسی‌ها گزارش آن ارائه می‌شود.

اجرای قانون مدیریت پسماند

جواد یاحقی، کارشناس محیط زیست در این باره، اظهار کرد: پسماندسوزی یک واژه عام است که برخی از پسماندها به صورت بقایای گیاهی اراضی زراعی و برخی دیگر نیز به صورت غیرمجاز در منطقه خلازیر واقع در منطقه ۱۹ تهران پس از تفکیک زباله و جداسازی زباله‌های ارزشمند، سوزانده می‌شود.

وی در ادامه در خصوص نحوه کنترل این ماجرا، گفت: اجرایقانون مدیریت پسماند گام اصلی در کنترل و مدیریت معضلپسماندسوزی است اما این فرایند نیازمند اجرای مداوم و تخمین صحیح درباره شناسایی مکان‌یابی پسماندسوزی است. 

مجوز قانونی به انبارهای ضایعاتی

مهم‌ترین منشا پسماندسوزی چیست؟

مسعود احمدی، سرپرست دفتر محیط زیست در گفتگوی تلفنی درباره مهم‌ترین منشا پسماندسوزی، گفت: افراد زباله‌گرد با تحویل زباله‌های خود به انبارهای ضایعاتی و تفکیک زباله‌های ارزشمند یکی از عواملی پسماندسوزی در شهرها هستند، به طوری که به جای تحویل زباله‌های دورریز به شهرداری به صورت غیررسمی و غیرمجاز اقدام به سوزاندن زباله‌ها می‌کنند.

وی افزود: بر اساس قانون انبارهای ضایعاتی باید از شهر خارج شوند اما اخیرا کمیته مقرارات‌زدایی از طریق اتحادیه صنوف به آن‌ها مجوز داده‌اند. 

سرپرست دفتر محیط زیست تصریح کرد: علاوه بر این، پیمانکاران نیز به جهت تولید پسماند کمتر به صورت غیرمجاز اقدام به سوزاندن آن‌ها می‌کنند.

اجرای طرح رفع اثر از پوشش پلاک‌های وسایل نقلیه به کجا رسید؟

در بخش دیگری از برنامه، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور،رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره طرح رفع اثر از پوششپلاک‌های وسایل نقلیه گفت: طرح رفع اثر از پلاک موتورسیکلت هادر شهر تهران از 7 آذر ماه سال جاری توسط تیم‌های پلیس راهورتهران بزرگ شروع شد و تاکنون از 14 هزار و 700 موتورسیکلتیکه اقدام تخلف پلاک داشته‌اند در همان محل رفع اثر شده است.

وی ادامه داد: برخی از راکبین اقدام به پوشش پلاک با استفاده ازماسک و طلق‌های مشکی و برگرداندن پلاک و دستکاری در ارقاماین وسیله نقلیه می‌نمایند که به محض رویت همکاران بنده چه اینموتورسیکلت در پیاده رو و چه در حال تردد باشد در همان محلرفع اثر می‌گردد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه افزود: در طی این فرایند روزانه 10 الی 12 موتور سیکلت سرقتی شناسایی شده است. 

اجرای طرح رفع اثر پلاک خودروها

موسوی‌پور از اجرای طرح رفع مخدوشی و رفع اثر پلاک خودروهااز 20 آذر ماه خبر داد و گفت: از سه روز گذشته، ماموران راهنمایی و رانندگی در 40 نقطه در مبادی ورودی به محدوده‌هایطرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا، یک هزار و 714 خودرو را برای رفع اثر در محل متوقف کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد خبر 17233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =