کد خبر 18084
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

روزشمار انتخابات؛

۲۴ روز مانده به انتخابات/اصولگرایان به دنبال ائتلاف، اصلاح‌طلبان بدون لیست/ مردم بین مشارکت و گرانی تفاوت بگذارند

۲۴ روز مانده به انتخابات/اصولگرایان به دنبال ائتلاف، اصلاح‌طلبان بدون لیست/ مردم بین مشارکت و گرانی تفاوت بگذارند

در شرایطی که برخی طیف‌های سیاسی به دنبال ارائه لیست مشترک و ائتلاف انتخاباتی هستند اصلاح‌طلبان هنوز لیستی در این باره نداده‌اند اما همه جریان‌ها مردم را به مشارکت ترغیب می‌کنند.

به گزارش نمایندگان، بیست و چهار روز تا یازدهم اسفند روز برگزاری انتخابات باقی‌مانده است. بر اساس آخرین اخبار، بیش از ۱۲ هزار داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده‌اند. طیف‌های مختلف جریان‌های سیاسی نیز ائتلاف تشکیل داده‌اند و پیش‌بینی‌ها از افزایش میزان مشارکت سیاسی نسبت به دوره قبل حکایت دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با تایید صلاحیت بیش از ۶۵۰ داوطلبِ دیگر، شمار نامزدهایِ نمایندگی مجلس به ۱۲ هزار و ۷۱۱ نفر رسید.  

نگرانی از مشارکت پایین مردم در انتخابات

روزنامه اطلاعات نوشت: در سالهای اخیر، بسیار شنیده‌ایم که درباره شکاف میان دولت و ملت، مردم و حاکمیت و حتی نخبگان و جامعه، یا شکافهای طبقاتی و تعارضات فرهنگی سخن گفته می‌شود، از همه ملموس‌تر، اختلاف و فاصله طبقاتی است.

نیاز به پایداری و انسجام در جامعه‌ای که پایه‌های آن در شرایط متورم اقتصادی و پریشیدگی اجتماعی و فرهنگی، رنج می‌کشد و هزینه می‌پردازد، احساس می شود.

به جز این مسأله، در آستانه یک انتخابات تاریخی قرار داریم. در اینجا هم باید انتخاب کنیم که آیا عموم مردم، در مشارکتی حماسی و دورانساز، ایران را به ستاره مردمسالاری خاورمیانه بدل می‌سازند، یا قرار است، شکاف معروف و نحسِ میان دولت ـ ملت، بخش قابل توجهی از مردم را دلسرد کرده و در لحظه‌ای تاریخی به بی‌اعتنایی و بی‌باوری نسبت به صف و صندوق‌ وا دارد؟

اگر چنین شود، فرصتی تاریخی از دست رفته و اقلیتی ناچیز از خالص‌گرایان و انحصارطلبان، برنامه معهود و آرزو و مقصود خود را محقق خواهند یافت.

 هنوز دلایل ردصلاحیت روحانی را اعلام نشده است

سایت حسن روحانی با بازنشر مطلبی از خبرگزاری ایلنا نوشته است: شورای نگهبان هنوز دلایل ردصلاحیت حجت‌الاسلام حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را به او ارائه نکرده است.

در پی اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت‌های انتخابات خبرگان رهبری، ایلنا مطلع شد که حسن روحانی هفته گذشته در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شده اما با گذشت یک هفته هنوز این شورا به نامه او پاسخی نداده و دلایل و مستندات خود را برای این تصمیم ارائه نکرده است.

روز ۴ بهمن ۱۴۰۲ بنا به اطلاع یکی از مقامات شورای نگهبان، ردصلاحیت روحانی پس از سه دوره نمایندگی مردم سمنان و تهران در مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای این شورا، اعلام و پیامک ردصلاحیت او روز شنبه هفتم بهمن ارسال شد.

حجت‌الاسلام روحانی به این تصمیم اعتراض نکرد و در بیانیه و نامه به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شد که هنوز دلایلی اعلام نشده است.

 مردم بین شرکت در انتخابات و گرانی تفاوت قائل هستند

جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت: با اینکه مردم از اوضاع اقتصادی و گرانی ناراضی هستند، اما این موضوع ارتباطی با عدم مشارکت مردم در انتخابات ندارد، چراکه مردم بین مشکلات اقتصادی و شرکت در انتخابات تفاوت قائل هستند.

برای افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات، لازم است که مردم نسبت به آینده امید پیدا کنند و در سایه حضور مسئولان در بین مردم شاهد افزایش امید در مردم خواهیم بود.

گاهی اوقات برخی از روی بی اطلاعی یا ناآگاهی صحبت هایی می کنند که منجر به آزردگی خاطر مردم می شود. مسئولان باید با برنامه دقیق بازار را به ثبات برسانند.

  اصلاح‌طلبان بدون لیست در انتخابات شرکت می‌کنند

رسوال منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب نوشت: ما به‌عنوان حزب جمهوریت هنوز جزو جبهه اصلاحات نشدیم چون ما جبهه اصلاحات را تایید نمی‌کنیم برای اینکه در کنار دبیران کل احزاب تعداد قابل‌توجهی شخصیت‌های حقوقی و صاحب رای هستند و از این جهت ما در خصوص انتخابات مستقلا تصمیم می‌گیریم و احیانا ممکن است که با برخی احزاب همفکر ائتلاف کنیم یا تصمیم مشترک داشته باشیم.  

به هیچ وجه نه انتخابات را تحریم می‌کنیم و نه دعوت به عدم شرکت می‌کنیم. ان‌شاءا... که مردم حضور فعال خواهند داشت و کاندیداهایی که دلسوز مردمند از هر جناحی رای آورده و در مجلس حضور پیدا خواهند کرد.  

کارگزاران، حزب ندا و اعتماد ملی ۳ حزبی هستند که می‌خواهند لیست ائتلافی تهیه کنند و امیدواریم موفق باشند و کاندیدای موردنظرشان را به مردم ارائه کنند و وارد مجلس شوند.

لیست مشترک «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» برای انتخابات 

شهاب‌الدین صدر، رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی در تهران: در استان‌ها ممکن است برخی نامزدهای ما و «شورای ائتلاف» مشترک باشند اما اساساً در حال آماده‌سازی لیست مستقل خود هستیم؛ البته اگر این نامزدها با گروه‌های سیاسی و انقلابی دیگر مشترک باشند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه در لیست تهران شورای وحدت ۷ نفر خانم و ۱۰ نفر از جوانان حضور دارند، افزود: اگر با جریان‌های دیگر در جبهه انقلاب به «راهکار منطقی» برسیم، لیست مشترک در تهران ارائه خواهیم داد اما در حال حاضر مشغول آماده‌سازی «لیست مستقل» هستیم.

انتهای پیام

کد خبر 18084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =