کد خبر 18137
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

روزشمار انتخابات

۱۸ روز تا انتخابات/ حضور ۳.۵ میلیونی رأی اولی‌ها/ فرصت جابجایی حوزه‌های انتخابیه تا ۲۵ بهمن

۱۸ روز تا انتخابات/ حضور ۳.۵ میلیونی رأی اولی‌ها/ فرصت جابجایی حوزه‌های انتخابیه تا ۲۵ بهمن

در هفته‌های منتهی به انتخابات، دو جریان سیاسی کشور ضمن تشویق و دعوت مردم به مشارکت، به نظر می‌رسد که لیست‌های انتخاباتی خود را آماده کرده‌اند.

به گزارش نمایندگان، هجده روز تا یازدهم اسفند باقی مانده است و بازار انتخابات داغ است و حرف و حدیث ها درباره تأیید صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها بسیار.

 معاون سیاسی سابق وزیر کشور گفت: شایعات مطرح شده درباره ارائه لیست انتخاباتی از طرف خود را در انتخابات پیش روی مجلس را تکذیب می‌کنم.

محمدرضا غلامرضا افزود: بر اساس اصلاح مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، صرفا احزاب می‌توانند لیست بدهند. لذا از آنجا که بنده نه صاحب حزب هستم و نه تاکنون عضو حزبی بوده‌ام، چنین ادعایی واقعیت ندارد.

 اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها در انتخابات مشارکت می‌کنند

محمد شریعتمداری گفت: گروه‌های معتدل برای حضور و مشارکت در انتخابات به صورت رسمی اعلام نظر کرده‌اند و برخی از اعضای شورای مرکزی آنها نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است. بنا به اطلاعاتی که دارم برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب هم علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستند.

شریعتمداری در عین حال به گلایه برخی از چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب در بررسی تایید صلاحیت‌ها اشاره کرد و گفت: چهره‌های شاخص و احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب، مشارکت را به دلیل عدم حضور گزینه‌های آنها مناسب نمی‌دانند و تصور می‌کنند گزینه‌ای برای رأی دادن ندارند، در بین آنها نیز افرادی هستند که خودشان در انتخابات مشارکت می‌کنند و مردم را هم دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنند.

حضور ۲۵میلیونی در راهپیمایی، مشارکت حداکثری انتخاباتی

 معاون امنیتی وزارت کشور گفت که براساس آمار جمع‌آوری‌شده، تعداد شرکت‌کنندگان راهپیمایی ۲۲بهمن بیش از ۲۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته یعنی بیش از ۲۵میلیون نفر در راهپیمایی امسال شرکت کرده‌اند.

روزنامه همشهری در این زمینه نوشت: اما چرا؟ این افزایش جمعیت راهپیمایی در این دو سال پی‌درپی چه دلیلی دارد؟ عدد ۲۵میلیون نفر عدد بسیار بالایی است، یعنی از هر سه، چهار نفر ایرانی یک نفر روز ۲۲بهمن در خیابان‌ها بوده. اگر این جمعیت با همه ارتباطات اجتماعی و خانوادگی‌شان ملاحظه شوند، یعنی تقریبا در ایران هرکس خودش یا نزدیکانش به‌گونه‌ای متوجه این راهپیمایی بوده‌اند.

این یک قدرت‌نمایی تمام‌عیار است. همه هم می‌دانند عایدی این حضور نه به جیب این دولت و آن دولت بلکه به جیب اصل انقلاب و اصل نظام اسلامی می‌رود. با همه اعتراض‌ها و دردها و با همه فشارهای بدخواهان، مردم همین که درک کنند کار نظام و انقلاب لنگ حضور در انتخابات است پای کار خواهند آمد.

 ردصلاحیت روحانی قطعا در افزایش مشارکت تاثیر می‌گذارد

رسایی گفت: جبهه شریان پیوند خیلی نزدیکی با تفکراتی مثل آیت‌الله مصباح یزدی دارد.

مذاکرات متعددی با شورای وحدت،  جمعیت انقلاب اسلامی،  رزما و مصاف داشتیم، اما هنوز منتج به نتیجه نشده است.

بر روی هفت الی هشت نفر سوال جدی دارم که طبق شاخصه‌های شورای نگهبان باید ردصلاحیت می‌شدند، اما نشدند.

اگر صلاحیت روحانی تایید می‌شد قطعا یک عده‌ای به این دلیل رای نمی‌دادند.

نمی‌خواهم کسی به من بگوید اصولگرا، چون عملکرد جریان اصولگرایی را در حوزه‌های متعددی قابل دفاع نمی‌دانم.

پیش‌ثبت‌نام اگر بد بوده برای همه بد بوده و اگر تاثیری هم ندارد برای همه تاثیری ندارد.

 شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف لیست می دهد

غلامعلی حداد عادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: احتمالا همه جریانات اصولگرا یک لیست واحد برای انتخابات مجلس ندهند، شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف لیست می دهد.

شاید همه جریانات وگروه‌های اصولگرا یک فهرست واحد برای انتخابات مجلس ندهند ولی سعی این است که وحدت حداکثری ایجاد شود.

بعید نیست چند لیست بیرون بیاید چراکه کسی نمی تواند کسی را مجبور کند. ما در انتخابات مجلس یازدهم نیز شاهد بودیم در کنار فهرست شورای ائتلاف چند فهرست دیگر هم منتشر شد اما باید توجه داشت که مردم خودشان انتخاب می کنند انتخاب با مردم است و میزان هم رای ملت است.

نظر شورای نگهبان درباره برخی رد صلاحیت

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رد صلاحیت «رشیدی کوچی» هیچ ارتباطی به واردات خودرو یا طرح صیانت ندارد.

وی همچنین درباره عدم احراز صلاحیت‌ علیرضا بیگی گفت: تمام نمایندگانی که در این دوره احراز صلاحیت‌ نشدند در جلسات مختلف به آنها گفته شده و هیچ ابهامی در این خصوص وجود ندارد.

حضور ۳.۵ میلیون رأی اولی در انتخابات

وزیر کشور گفت:تلاش دشمن برای دور نگه داشتن مردم از صندوق‌ها ناکام خواهد ماند و انتخابات با حضور رأی اولی‌های ۳ و نیم میلیونی پرشور خواهد بود.

وی همچنین افزود: نامزدهای انتخابات تا ۲۵ بهمن فرصت دارند حوزه انتخابیه خود را جابجا کنند.

وزیر کشور در ادامه اعلام کرد که ۱۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۰۰ پزشک، ۴۰۰ قاضی و نزدیک به ۳۷۰ نفر از نمایندگان دوره‌های قبل، نامزد انتخابات مجلس شده‌اند.

مخالف تحریم انتخابات هستم

محمدعلی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: بهترین کارزار برای برطرف کردن نگرانی ها صندوق رای است.

در دوره اول ریاست جمهوری آقای هاشمی هیچ رقابتی وجود نداشت و در فضای شیخوخیت انتخاب شد.

وقتی کاندیدا شده ام عملا ثابت کرده ام که نظام را قبول دارم.

 لاریجانی در تهران لیست نمی‌دهد

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با طیف نزدیک به آقای لاریجانی گفت‌: واقعیت این است که فکر می‌کنم سرنوشت طیف آقای لاریجانی هم بسیار شبیه به اصلاح‌طلبان است؛ چراکه ایشان هم کسی را در صحنه انتخابات ندارند.

ضمن اینکه قبل از ورود به انتخابات خود آقای حقیقت‌پور از جانب آقای لاریجانی مصاحبه کردند و گفتند ایشان در مورد انتخابات فعال نیستند، کسی را معرفی نکردند و لیستی هم نخواهند داشت.

تصور می‌کنم وضعیت عمومی دوستان و علاقه‌مندان آقای لاریجانی که علی‌القاعده عقلای اصول‌گرایان هستند، نظیر اصلاح‌طلبان است، در تهران حضور ندارند و در تهران وضعیت‌شان با اصلاح‌طلبان مشترک است. 

گزینش مجلس خبرگان روند خاصی دارد

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: روند گزینش برای مجلس خبرگان در شورای نگهبان، یک روند خاص است.

آنچه خود اعضای محترم شورای نگهبان اعلام کردند گزینش داوطلبان خبرگان بیشتر براساس صلاحیت علمی است و در انتخابات دوره قبل و این دوره درباره صلاحیت علمی بحثی را با آقایان شورای نگهبان داشتیم.

من این دوره اعتراضی کردم که منجر به بررسی و مصاحبه مجدد شد و در نهایت مورد تأیید علمی قرار گرفتم.

آنچه در روند تأییدصلاحیت اینجانب طی شده همین بوده اما افکار عمومی، رسانه‌ها و فعالان سیاسی برداشت‌های مختلفی داشتند که خودشان باید توضیح بدهند.

 محمدرضا باهنر گفت: قصد دارم برای ورود به مجلس به جای تهران در حوزۀ انتخابیۀ کرمان و راور رقابت کنم.

  اصولگرایان به «لیست واحد» نمی رسند

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه: شورای ائتلاف، شورای وحدت، جبهه پایداری و دیگران در انتخابات اسفندماه به فهرست واحد نمی رسند. در این انتخابات تکثر فهرست ها را داریم.

رضایت خاطر از ریاست قالیباف بر مجلس محسوس نیست. در عالم سیاست هیچ چیزی ناممکن نیست حتی سهم خواهی.
اصلاح طلبان طرد و مردود شده اند. شریان و پایداری فهرست خودشان را می دهند.

انتهای پیام 

کد خبر 18137

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =