کد خبر 18149
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

حمله هکرها به سامانه‌های مجلس در شلوغی اخبار انتخاباتی

حمله هکرها به سامانه‌های مجلس در شلوغی اخبار انتخاباتی

هک سایت خبری مجلس و تعدادی دیگر از سامانه های این نهاد و انتشار اسنادی که مجلس آنها را دستکاری شده و غیر واقعی دانسته؛ در فضایی که تنها ۱۶ روز تا پایان این مجلس یک حاشیه در شلوغی اخبار انتخاباتی است. 

به گزارش نمایندگان، تنها ۱۶ روز تا انتخابات باقی مانده و در ترافیک اخبار و تحرکات انتخاباتی، به یکباره خبر از هک سایت مجلس و انتشار لیستی با عنوان حقوق نمایندگان مجلس از سوی گروه هکری خبرساز می‌شود. 

بر این اساس صفحه خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه)از دسترس خارج شد و  گروهی که مدعی هک سرورهای مجلس شده، تصاویری را هم تحت عنوان لیست حقوق نمایندگان و اسناد مالی و اداری مجلس منتشر کردند. 

از همان ابتدا یک گروه وابسته به گروهک منافقین مدعی شد که سایت خبری مجلس و برخی سامانه‌ های داخلی مجلس شورای اسلامی را هک کرده است. روابط‌ عمومی مجلس شورای اسلامی در اولین واکنش خود خصوص از دسترس خارج‌شدن سایت‌های مجلس اطلاعیه‌ای صادر  و اعلام کرد که ابعاد این موضوع توسط تیم‌های فنی کارشناسی در حال بررسی بوده و به‌زودی اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

بر اساس آنچه مجلس اعلام کرد، بررسی اولیه تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از این اسناد دستکاری شده و غیرقابل استناد است. به این صورت که هکرها احتمالا از طریق دسترسی محدود به برخی اسناد، اسناد واقعی را دستکاری کرده‌اند. به‌عنوان نمونه در فایلی که با عنوان حقوق نمایندگان در خرداد ۱۴۰۲ منتشر شده یک ستون باعنوان جمع نهایی حاوی اعداد غیرواقعی درج شده است که در اسناد پرداختی مجلس وجود ندارد.

به نظر می‌رسد ادعاهای مطرح شده در این اسناد درباره حقوق نمایندگان مجلس بیش از آنکه برای حمله به مجلس فعلی باشد، با هدف مایوس کردن مردم از شرکت در انتخابات و تخریب این نهاد انجام شده باشد. 

۲۲ رد صلاحیت شده مجلس یازدهم 

از سوی دیگر اخبار انتخابات لحظه به لحظه داغ تر می‌شود؛ از روشن شدن وضعیت ائتلاف‌ها و تحرکات گروه ها و احزاب سیاسی تا اخبار رسمی از آخرین مراحل نظارتی و اجرایی انتخابات. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور صبح امروز در گفت‌وگویی با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در انتخابات دوره دوازدهم، اظهار داشت: در مجموع ۱۲۷ نفر از نمایندگان ادوار نهم و دهم تایید صلاحیت شدند.

او آماری هم درباره وضعیت نمایندگان فعلی مجلس داده و گفت: ۲۸۷ نفر از نمایندگان دوره یازدهم مجلس در این دوره از انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد، ۲۴۲ نفر تایید و ۲۲ نفر عدم تایید دریافت کردند و ۵ نفر از ادامه حضور در انتخابات انصراف دادند.

البته به گفته وی، از آنجا که تا ۳۰ بهمن ماه افراد رد صلاحیت شده فرصت اعتراض دارند و شورای نگهبان پس از هفت روز نظر نهایی را برای تایید و یا رد آنها اعلام خواهد کرد، همچنان باید منتظر باشیم؛ به جهت اینکه برخی از نمایندگان ممکن است رد اولیه باشند و مجددا تایید شوند.

آغاز تبلیغات خبرگان رهبری

در انتخابات مجلس خبرگان هم که همزمان با انتخابات مجلس دوازدهم، روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود؛ ۱۴۴ نفر تایید نهایی شده‌اند که از فردا ۲۵ بهمن امکان فعالیت تبلیغاتی برای آنها شروع می‌شود؛ این فرصت برای مجلس شورای اسلامی از سوم تا ۹ اسفند خواهد بود. 

آنچنان که سخنگوی ستاد انتخابات کشور می‌گوید در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس ۲۰۸ حوزه انتخابیه داریم که ۱۷۴ حوزه تک کرسی و بقیه متعدد هستند. از این ۳۴ حوزه تقریبا ۴ حوزه، یک هشتم را پوشش می‌دهد که آبادان، رشت، قم و ملایر ۴ حوزه انتخابیه هستند که فرایند فرهنگ‌سازی، ترویج و یا آموزش رای الکترونیکی را دنبال می‌کنیم.

به گفته وی در راهپیمایی ۲۲ بهمن در برخی از اماکن به صورت آموزشی نحوه رای گیری الکترونیکی برای این ۴ شهر تجربه شد تا در روز رای گیری مشکلی در این حوزه ها وجود نداشته باشد.

برگزاری انتخابات الکترونیکی در تهران منتفی شد

علیرضا فخاری استاندار تهران در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران گفت: قبلا پیش بینی‌هایی برای برگزاری انتخابات الکترونیک در استان تهران شده بود، اما با تصمیم شورای نگهبان این امر برای این استان منتفی شد و انتخابات امسال در این استان به منوال سال گذشته انجام خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 18149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =