کد خبر 18167
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

رفع ایرادات بودجه 1403 با چاشنی پس لرزه‌های حمله هکری/ بازگشت ارز کالاهای اساسی به لایحه دولت

رفع ایرادات بودجه 1403 با چاشنی پس لرزه‌های حمله هکری/ بازگشت ارز کالاهای اساسی به لایحه دولت

وکلای ملت ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 1403 را رفع کردند؛ یکی از مهمترین مصوبات امروز بازگشت مجلس از نظر قبلی خود درباره کاهش ارز تخصیص یافته به واردات کالاهای اساسی است که مجلس آن را از 13.6 میلیارد یورو به 10 میلیارد یورو کاهش داده بود اما با ایراد شورای نگهبان مجددا رقم پیشنهادی دولت تصویب شد.

به گزارش نمایندگان، وکلای ملت امروز (چهارشنبه 25 بهمن ماه) به بررسی ایرادات شورای نگهبان  نسبت به لایحه بودجه 1403 پرداختند؛ یکی از مهمترین مصوبات امروز اصلاح مصوبه پیشین خود درباره کاهش ارز تخصیص یافته به واردات کالاهای اساسی است. مجلس با تغییری در لایحه دولت این رقم را از 13.6 میلیارد یورو به 10 میلیارد یورو کاهش داده بود و  حالا برای رفع ایراد شورای نگهبان از نظر پیشین خود برگشت. 

گفتنی است کاهش پیشنهاد دولت برای ارز کالاهای اساسی از 13.6 میلیارد دلار برای سال آینده به 10 میلیارد یورو پیش از این و در جریان تصویب با مخالفت جدی دولت روبرو شده بود و داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت در صحن علنی مجلس گفته بود: بر اساس مصوبه دولت در سال‌جاری باید ۱۸.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد که تاکنون بخش مهمی از آن انجام شده، دولت این مبلغ را در لایحه بودجه سال آینده به ۱۵ میلیارد دلار کاهش داد تا بخشی از مصارف صورت گرفته در سال‌جاری تجدیدنظر شود و کاهش پیدا کند. تاکنون ۱۳.۹ میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی برای واردات کالاهای اساسی دادیم که هنوز هم می‌گویند بیشتر از این نیاز دارد؛ اگر این میزان ارز کاهش پیدا کند به کالاهای اساسی و دارو فشار وارد کرده و اثرات تورمی دارد. ما می‌گوییم که همان میزان مبلغ لایحه دولت یعنی ۱۵ میلیارد دلار تغییر نکند. به رغم مخالفت دولت، در نهایت مجلس رأی به کاهش 5 میلیارد یورویی منابع ارزی تأمین کالاهای اساسی و دارو داده بود. 

پیش بینی دولت این بود که معادل ۱۵ میلیارد دلار (۱۳.۶ میلیارد یورو) برای تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم در بودجه سال آینده اختصاص یابد و بر مبنای آن ۱۰ قلم کالای اساسی با نرخ حمایتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار (۳۱ هزار تومان برای هر یورو) پیش‌بینی شده بود و دولت معتقد بود که با کاهش آن  به بازار کالای اساسی و دارو فشار زیادی وارد می‌شود و اثرات تورمی خواهد داشت.

استناد به برنامه هفتم حذف شد 

یکی از ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبات مجلس وارد کرده بود استناد به برنامه هفتم توسعه بود چرا که هنوز سیر تبدیل این لایحه به قانون کامل نشده است و مجلس امروز در رفع ایرادات شورای نگهبان این ایراد را بر طرف و عبارات مرتبط را حذف و به جای آن عبارت سیاست های کلی برنامه هفتم را اضافه کرد. 

در همین حال بر مبنای یکی از مصوبات امروز مجلس برای رفع ایرادات شورای نگهبان، شرکت‌های دولتی مکلفند درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی را به حساب‌های ارزی خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و یا تا پایان هر سال سیاهه آن را به خزانه داری کل کشور و سازمان برنامه و بودجه کل کشور تسلیم کنند. 

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال 1403 کل کشور اعاده شده از شورای نگهبان، به دولت برای تسویه و تهاتر بدهی‌های ناشی از اجرای طرح‌های تملک دارایی مجوز دادند. 

نمایندگان همچنین دولت را مکلف به هزینه‌کرد مبلغ 60 هزار میلیارد ریال از منابع حاصل از عواید فروش گاز مایع برای بهینه‌سازی مصرف انرژی کردند.

اصلاح ساز و کار های مالیاتی؛ از کارت به کارت تا خودروها و خانه های لوکس

نمایندگان در ادامه ساز و کار اخذ مالیات از خودروهای لوکس را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند؛ بر این اساس در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حسابهای غیر تجاری هر شخص حقیقی در هر ماه، از جمع مبلغ و دفعات واریزی که تا پایان اردیبهشت سال ۱٤۰۳ توسط هیأت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین میشود، بیشتر باشد، اثبات درآمدی نبودن تراکنشها و ارائه اسناد و مدارک به عهده صاحب حساب است. منظور از حساب غیرتجاری، حسابی است که نزد سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان حساب مرتبط با فعالیت مؤدی ثبت نشده باشد. هیأت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نصابهای مذکور را به نحوی تعیین کند که حداکثر 0.2 درصد از کل حسابهای اشخاص حقیقی مشمول حکم این بند شود.

انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق کابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 35 میلیارد ریال است، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱٪) می شوند. 

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور که باید تا پایان خرداد سال ١٤٠٣ به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال گردد به اطلاع اشخاص مشمول برساند تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن سال ۱٤۰۳ پرداخت نمایند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (۱۹۰) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳٦٦/۱۲/۳ و اصلاحات بعدی میباشد ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین سال ١٤٠٣ به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند. مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (٢١٦) قانون مالیاتهای مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰ به مبلغ 75 میلیون ریال و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مذکور به مبلغ یک میلیارد ریال تعیین میشود. در صورتی که صاحبان مشاغل از پایانه فروشگاهی موضوع ماده (۱) قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۸/۷/۲۱ با امکان درج مشخصات کالا و هویت خریدار استفاده کنند، معافیت مذکور مبلغ یک 144 میلیون تومان تعیین میشود.

وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت معدن و تجارت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداریها موظفند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به سامانه مربوط از طریق تبادل برخط داده مبتنی بر رابط های نرم افزاری وب سرویس) ، حداکثر تا پایان شهریور سال ۱٤٠٣ به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین داراییهای مشمول بر اساس ارزش روز آنها که مشمول بر اساس ارزش روز آنها که بر مبنای آخرین ارزش معاملاتی موضوع ماده (٦٤) قانون مالیاتهای مستقیم توسط این سازمان تعیین می‌شود حداکثر تا پایان آذر سال ۱٤۰۳ اقدام نماید و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

سازمان امور مالیاتی مکلف است ۰/۲۷واحد درصد از کل 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش اختصاص دهد این مبلغ در ردیفهای مربوط به وزارتخانه های ورزش و جوانان به میزان 60 درصد و آموزش و پرورش به میزان 40 درصد درج و به طور مستقیم از خزانه به این وزارتخانه ها پرداخت می‌شود.

مجموع معافیتها، نرخ صفر مالیاتی کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوقهای مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل شده برای عملکرد سالهای ١٤٠٢ و ١٤٠٣ به استثنای معافیتهای دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده (۱۳۹) قانون مالیاتهای مستقیم و قانون جهش تولید دانش بنیان برای اشخاص حقوقی تا پنج میلیون میلیارد ریال و اشخاص حقیقی تا پانصد میلیارد ریال قابل اعمال است.

گفتنی است نمایندگان در جزء 2 بند الف تبصره 8 که به پرداخت یارانه دارو، شیرخشک، ملزومات مصرفی پزشکی، یارانه نقدی، معیشتی، کالابرگ الکترونیک، کمک به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، یارانه نان، یارانه بیمه ملوانان و هزینه های سرمایه گذاری و کمک به شرکت های نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده های نفتی اختصاص دارد و همچنین بر اجرای مصوبه پرداخت فوق العاده خاص به پرسنل وزارت کشور هم اصرار کردند. 

پس لرزه های حمله هکری 

بر اساس این گزارش در پی حمله سایبری صورت گرفته، امروز تغییراتی در برگزاری جلسه علنی مجلس هم صورت گرفت. اول اینکه اعلام که به دلیل اختلال در برخی سامانه‌های داخلی مجلس امکان ورود و تردد خبرنگاران وجود ندارد؛ بر این اساس جلسه علنی امروز مجلس بدون حضور خبرنگاران رسانه های مختلف تشکیل می شود و دیگر اینکه رای گیری‌ها با قیام و قعود انجام شد. 

انتهای پیام

کد خبر 18167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =