کد خبر 18458
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸

گزارش اختصاصی؛

استفساریه تنها راه حل برای اجرای قانون کسب و کار/ پای تعارض منافع در میان است!

استفساریه تنها راه حل برای اجرای قانون کسب و کار/ پای تعارض منافع در میان است!

با وجود صراحت مواد و بندهای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، این‌بار استفساریه مجلس درباره آزمون سردفتری قرار است این قانون را تعیین تکلیف کند.

به گزارش نمایندگان، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان این‌که مجلس به زودی استفساریه مربوط به آزمون سردفتری را تعیین تکلیف می‌کند، گفت: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ذی‌نفعانی دارد که منافع آنها را به خطر می‌اندازد لذا تلاش می‌کنند تا از راه‌های مختلف قانون را دور زده و یا تفسیر به رای کنند.

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یکی از ابزارهای قانونی است که به منظور تسریع و سهولت در فرآیند صدور مجوزهای مورد نیاز برای راه‌اندازی و اداره کسب و کارها تصویب شد. این قانون با هدف ارتقاء روند اقتصادی کشور، افزایش سطح سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.

با وجود صراحت این قانون به دلیل تعارض منافع استفساریه هایی در مورد اجرای این قانون آمده است.

افرایش اشتغال؛ مزیت مهم قانون تسهیل صدور مجوزها

از مهمترین مزایای این قانون کاهش زمان صدور مجوز است به طوری که با اجرای این قانون، فرآیند صدور مجوزها به شکل سریعتر و کارآمدتری صورت می‌گیرد.

ساده‌تر شدن فرآیند از دیگر مزایای این قانون است که بهبود در فرآیند صدور مجوزها و کاهش پیچیدگی‌های مرتبط با آن را ایجاد می‌کند.

افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران از دیگر مزیت‌های قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است و با تضمین سرعت و کارآمدی در صدور مجوزها، این قانون باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار کسب و کار می‌شود.

قانون «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» به عنوان یکی از مصوبات مجلس یازدهم، در ۵ ماده و ۱۶ تبصره به دنبال حذف موانع زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار در سطح کشور است.  

اما موانعی بر سر راه این قانون وجود دارد که اهداف آن را به چالش کشیده است که تعارض منافع در این میان حرف اول را می‌زند.

چالش‌های قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار 

 اجرای نامناسب یکی از چالش‌های این قانون است به طوری که برخی ممکن است عملکرد نامناسبی در اجرای این قانون داشته باشند که باعث تأخیر در صدور مجوزها شود.

نقص‌های ساختاری از دیگر چالش‌های قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است. برخی از نقص‌های ساختاری ممکن است باعث عدم اثربخشی کامل این قانون شود.

 تضاد با دیگر قوانین از دیگر چالش‌های پیش‌روی اجرای درست این قانون به شمار می‌رود. بعضی از قوانین دیگر ممکن است با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تضاد داشته باشند که باعث اختلافات حقوقی شود.

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یک ابزار مهم در ترویج و تسریع فرآیند راه‌اندازی و رشد کسب و کارها است. با توجه به مزایا و چالش‌های آن، لازم است تلاش‌های بیشتری برای بهبود عملکرد و اجرای آن صورت گیرد تا به بهترین شکل ممکن به اهداف خود دست یابد.

انتهای پیام 

کد خبر 18458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =