کد خبر 18556
۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

پرونده باز انتخابات مجلس دوازدهم/ رد صلاحیت یک منتخب پیش از صدور اعتبارنامه

پرونده باز انتخابات مجلس دوازدهم/ رد صلاحیت یک منتخب پیش از صدور اعتبارنامه

پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هنوز بسته نشده است؛ ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس دوازدهم در ۲۱ اردیبهشت ماه تعیین تکلیف خواهند شد.

به گزارش نمایندگان، صلاحیت منتخب حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک بعد از اعلام نتایج، از سوی شورای نگهبان رد شد.

 این بررسی دوباره صلاحیت بر مبنای مدارک جدیدی انجام و اعلام شد که پس از انتخابات به دست شورای نگهبان رسیده بود.

یکی از این اسناد، ویدیویی منتسب به «مهدی زمانی‌افشار» به منتخب اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ورامین، پیشوا و قرچک است که نشان می‌دهد او در یک سخنرانی از الفاظ رکیک استفاده کرده است و براین اساس ۲۸ اسفند ماه شورای نگهبان رد صلاحیت او را اعلام کرد.

در انتخابات ۱۱ اسفند ماه گذشته، مهدی زمانی افشار با ۳۰ هزار و ۴۶۲ رأی از جمع آرا ۱۲۴ هزار و ۵۵۳ رأی به عنوان منتخب مردم ورامین، پیشوا و قرچک در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و «علی خزایی» با ۲۲ هزار و ۳۱۰ رأی، «حسین نوش آبادی» با ۲۰ هزار و ۵۹۱ رأی، «رضا سلگی» با ۹ هزار و ۱۵۷ رأی و «احمد تاجیک» با ۹ هزار ۱۰۷ رأی هم توانستند به ترتیب به آرا دوم، سوم، چهارم و پنجم را کسب کنند؛ بر اساس اعلام شورای نگهبان حالا انتخابات در ورامین با نفرات دوم و سوم به دور دوم رفته است.

 ماده (۶۵) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارتی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را تا پیش از صدور اعتبارنامه نمایندگان تعیین کرده است.  

تغییرات قانون جدید

 در دو انتخابات ۹۴ و ۹۸ هم دو منتخب پس از اعلام نتایج و بنا به مدارک جدید که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت از حضور در خانه ملت باز ماندند.

 در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فروردین ماه سال ۹۵ ، آرای مینو خالقی در استان اصفهان به دلیل عدم کشف صلاحیت در حوزه انتخابیه اصفهان ابطال شد.

این اتفاق در دوره یازدهم برای «سینا کمال خوانی» منتخب مردم تفرش رخ داد و به دلیل مدرک تحصیلی جعلی صلاحیت وی بعد از انتخابات رد شد.

پیش از اصلاح قانون انتخابات، در این مورد به نظر تفسیری شورای نگهبان رجوع می‌شد اما اکنون در قانون انتخابات تعیین تکلیف در این مورد انجام شده و بررسی صلاحیت تا صدور اعتبارنامه ادامه دارد.

دور دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت 

بر اساس این گزارش مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه  برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.«تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» و «ملایر» و حالا هم ورامین.

 بر اساس پیشنهادی وزارت کشور و تایید شورای نگهبان، مرحله دوم انتخابات در هشت حوزه «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» به صورت تمام مکانیزه یا تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام 

کد خبر 18556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =