کد خبر 18600
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

معمای مالیاتی بودجه 1403/ ماجرای اختلاف 100 هزار میلیارد تومانی مجلس و دولت چیست؟

معمای مالیاتی بودجه 1403/ ماجرای اختلاف 100 هزار میلیارد تومانی مجلس و دولت چیست؟

قانون بودجه سال 1403 هنوز درگیر ماجراها و معماهایی است؛ از جمله در موضوع مالیات. دولت اخیرا در نامه‌ای رسما به مجلس اعلام کرده که افزایش 100 هزار میلیارد تومانی بار مالی بودجه، 10 درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش نمایندگان،  پس از ارائه لایحه بودجه سال 1403 به مجلس شورای اسلامی و آغاز بررسی‌های کمیسیون تلفیق و تغییرات احکام از سوی این کمیسیون، شاهد واکنش‌های انتقادی سازمان برنامه و بودجه بودیم و از همان ابتدا اعلام شد که سقف بودجه جاری 100 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. 

این ماجرا حالا و پس از ابلاغ بخش اول قانون مصوب بودجه سال 1403 نیز تمام نشده است. وزیر اقتصاد در هفته آغازین فعالیت دولت در سال جاری اعلام کرد: وزارت اقتصاد رسما به مجلس اعلام کرد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی که به لایحه بودجه اضافه شده در قانون مصوب حتما بار مالیاتی بیشتری دارد و حدود ۱۰ درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور خواهد داشت.

افزایش 10 درصدی بار مالیاتی

خاندوزی می‌گوید: با توجه به اینکه سیاست حمایت از تولید  ایجاب میکند که ما تولید را تسهیل کنیم و اتفاقا تخفیف های بیشتری را در حوزه مالیاتی داشته باشیم، امیدواریم که مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ای که ایجاد شده است را از طرق دیگری مثل انتشار اوراق جبران کند و برای این کار به دولت اجازه دهد که نیازی به افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی مالیات برای سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.

ماجرا از این قرار است که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمد مالیاتی را ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که ۴۹.۸ درصد در مقایسه با بودجه امسال رشد داشت و مجلس این درآمدها را به 1222 هزار میلیارد تومان رساند. 

مجلس از این افزایش دفاع کرده و معتقد است که با شفاف سازی درآمدها به این عدد رسیده است اما از همان ابتدا دولت معترض بود که تغییرات منابع و مصارف در سقف لایحه بودجه سال 1403 موجب شده که مصارف و منابع حدود 100همت به سقف بودجه اضافه شود و این موجب ناترازی می‌شود. 

از دولت اصرار و از مجلس انکار

دولت معتقد است که این افزایش 100 همتی درآمدهای مالیاتی قابل تحقق نیست چرا که در سال 1403 هیچ نرخ مالیاتی تغییر نکرده و هیچ مالیات جدیدی نیز مصوب نشده است، حتی در حوزه مالیات، برای مالیات بر خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس، شاهد تکرار ارقام سنوات گذشته بودیم.

پیش از این حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفته بود: اختلاف ۱۰۰ همت در منابع عمومی هم به معنای بار مالی نیست چون دولت حدود ۶۵ همت منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را کم دیده بود و حدود ۳۰، ۴۰ همت منابع نفتی هم کم پیش‌بینی شده بود لذا ما این رقم‌ها را شفاف کرده و ۱۰۰ همت به بودجه اضافه شد.

انتهای پیام

کد خبر 18600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =