کد خبر 18843
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

بودجه نویسی دو مرحله‌ای همچنان حاشیه ساز/ بودجه 1403؛ شفاف‌ یا در اوج ابهام؟

بودجه نویسی دو مرحله‌ای همچنان حاشیه ساز/ بودجه 1403؛ شفاف‌ یا در اوج ابهام؟

رسیدگی دو مرحله‌ای به لایحه بودجه به عنوان نخستین تجربه درباره بودجه 1403 در حالی رقم خورد که در مقاطع مختلفی نمایندگان نسبت به برخی رویه‌ها معترض بوده و بخش‌هایی را غیر شفاف می‌دانستند.

به گزارش نمایندگان، تفاوت بودجه 1403 و سال های گذشته در دو مرحله ای شدن آن بر مبنای آخرین اصلاحیه آیین نامه داخلی مجلس بود؛ بر اساس آخرین اصلاحات ماده۱۸۲آیین نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش به مجلس تقدیم کند؛ بخش اول ماده واحده، شامل احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی ­های سرمایه­ ای و مالی و اجزای اصلی آنها بود که تبدیل به قانون شده است. 

بخش دوم بودجه شامل جداول نیز در فروردین ماه امسال تقدیم مجلس شد و حالا رسیدگی به آن در کمیسیون تلفیق مجلس به پایان رسیده است و قرار است در هفته جاری در صحن علنی مجلس بررسی شود. 

زنگنه: جداول در اوج غیر شفافیت

محسن زنگنه در نشست علنی امروز (9 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری نسبت به رویه تصویب جداول بودجه گفت: نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهاد درباره بودجه را دارند اما موضوع عجیبی اتفاق افتاده است، دوستان کمیسیون تلفیق اصل گزارش بودجه را ارائه نکردند و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم، نباید برخورد با مجلس به گونه‌ای باشد که بعدها اگر کسی خواست خلاف آیین‌نامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر می‌شود و اضافه می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه ادامه داد: بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد، با این شرایط ما چگونه می‌توانیم پیشنهادات خود را ارائه دهیم؛ به عنوان مثال بنده اگر به دنبال طرح پیشنهادی درباره درآمدهای اختصاصی استانم باشم باید از وضعیت سایر استان‌ها اطلاع داشته باشم.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق فایلی به ما نمی‌دهد، تصریح کرد: طی این ۴ سال، امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است. آقای مفتح که پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه را مطرح کردند با این هدف بود که نمایندگان نسبت به جداول اشراف داشته باشند. اکنون ما اصلاً جدولی نمی‌بینیم. نمی‌دانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. ما منتظر هستیم تا جداول را بارگذاری کنند و ما پس از ملاحظه این جداول پیشنهادات خود را مطرح کنیم.

زنگنه افزود: خواهش می‌کنم به دوستان تذکر دهید در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در تلفیق رخ داده است.

قالیباف: جداول برای اولین بار در تاریخ بودجه نویسی به صحن می‌آید

محمدباقر قالیباف ، رییس مجلس شورای اسلامی این نقد را غیرمنصفانه دانست و گفت که در چهل و اندی سال گذشته کدام وقت جداول در صحن مجلس ارائه شد و تک تک نمایندگان در مورد جداول پیشنهاد دادند که شما امروز می فرمایید غیر شفاف ترین بودجه است؛ نباید به مجلس ظلم شود.

وی افزود: هیچ وقت تک تک نمایندگان جداول را نمی بینند تنها تلفیق این کار را انجام می دهد اولین بار در تاریخ مجلس، در مجلس یازدهم جداول را به نظر دوستان گذاشتیم که اگر پیشنهاد دارند ارائه دهند.

قالیباف اضافه کرد: از طرفی برخی هم می گویند هیات رییسه به مجلس بها نمی دهد مجلس این تصمیم را گرفت و پیشنهاد نمایندگان بود و حتی برخی از دوستان با اینکه جداول به صحن بیایید مخالف بودند پس نگویید این بودجه غیر شفاف است.

دفاع رئیس کمیسیون تلفیق از شفافیت جداول

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم در واکنش به اظهارات زنگنه از مصوبه کمیسیون تلفیق دفاع کرد و گفت که جداول تحویل شده و نمایندگان بدانند صفر تا صد آن در اختیار شما قرار می گیرد و همه آن ها در اختیار هیات رئیسه قرار گرفته و در خصوص ریال به ریال آن اگر کسی حرف و حدیث و مطلبی دارد می تواند مطرح کند و تلاش می کنیم عین صداقت برای شما عمل کنیم.

پیش از این نیز دو مرحله‌ای شدن بودجه در مقاطعی با حواشی همراه بود. از جمله بعد از تقدیم بخش دوم بودجه بود که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به مواد 180 و 182 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس اصلاحاتی که در آیین‌نامه داخلی صورت گرفت مقرر شد پس از اینکه سقف بودجه و احکام آن در مجلس مصوب شد، دولت جداول مرتبط را متناسب با آنها به مجلس ارائه کند، اما تفاوت‌های زیادی بین عددهایی که در احکام و سقف بودجه داشتیم و آنچه اکنون در جداول آمده است، وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم همان زمان در پاسخ به تذکر این نماینده با بیان اینکه ما میزان منابع و مصارف را مشخص کردیم و این موضوع به قانون تبدیل شد، افزود: دولت بر اساس ماده 182 آیین‌نامه لایحه را به مجلس داد و مجلس نیز آن را تصویب کرد، شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرد و مجلس قبل از عید بخش اول را به عنوان قانون ابلاغ کرده است و نه دولت و نه کمیسیون تلفیق و نه مجلس حق تغییر منابع و مصارف در کلان را ندارد اما جابه‌جایی بین جداول امکانپذیر است.

قالیباف تصریح کرد: شاید آنچه دولت فرستاده عمدتا جداول را بر اساس لایحه‌ای که فرستاده بود، تنظیم کرده که اکنون باید بر اساس اصلاحاتی که در مجلس انجام شده این کار صورت پذیرد که کمیسیون تلفیق به این موضوع رسیدگی می‌کند.

مجلس از روز سه شنبه به صورت دو شیفت وارد بررسی جداول بودجه 1403 می‌شود و رسیدگی به آن تا چهارشنبه به اتمام می‌رسد. 

انتهای پیام

کد خبر 18843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =