کد خبر 19000
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

مصرف برق هتل‌ها در تمام شبانه‌روز جریان دارد. پذیرش پیوسته میهمان‌ها، روشن بودن چراغ‌های سردر هتل، لابی و راهروها و استفاده مداوم مهمان‌ها از وسایل برقی از دلایل ناگزیر بودن مصرف بالای برق در هتل‌هاست.

به گزارش نمایندگان،  مصرف برق هتل‌ها در تمام شبانه‌روز جریان دارد. پذیرش پیوسته میهمان‌ها، روشن بودن چراغ‌های سردر هتل، لابی و راهروها و استفاده مداوم مهمان‌ها از وسایل برقی از دلایل ناگزیر بودن مصرف بالای برق در هتل‌هاست. اما فارغ از مصرف ناگزیر برق در برخی موارد، روش‌هایی نیز برای بهینه کردن و مدیریت مصرف وجود دارد.

در این گزارش به راه‌حل‌های کاهش مصرف برق در هتل‌ها پرداخته می‌شود:

جایگزین کردن لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف با لامپ LED

در برنامه‌های پیشین صرفه‌جویی در مصرف برق شاهد جایگزین شدن لامپ‌های رشته‌ای با لامپ‌های فلوئورسنت کم‌مصرف بودیم. اکنون هنگام جایگزین کردن لامپ‌های فلوئورسنت با لامپ‌های LED رسیده‌است. لامپ‌های LED به‌طور متوسط 75 درصد کمتر از لامپ‌های کم‌مصرف معمولی برق مصرف می‌کنند، بی‌آن‌که از میزان روشنایی بکاهند.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

استفاده از پاورسوئیچ و سنسور سقفی

مشکل روشن ماندن چراغ‌ها و وسایل برقی پس از خالی شدن اتاق‌های هتل با نصب پاورسوئیچ به‌راحتی قابل حل است. همچنین نصب سنسورهای سقفی در راهروی هتل‌ جلوی روشن ماندن بی‌دلیل چراغ‌ها را در این بخش می‌گیرد. می‌توان با نصب این سنسورها در هر بخش از هتل که مشکل روشن بودن طولانی‌مدت و بی‌دلیل چراغ در آن‌ها جدی است، مصرف برق را تا حد زیادی بهینه کرد.

راز آسمان پایتخت

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایشی و تهویه

بخش زیادی از برق هتل‌ها در فصول گرم در سیستم‌های سرمایشی مصرف می‌شود. برای به حداقل رساندن این مقدار، سرویس منظم کولرها و نظافت فیلتر آن‌ها ضروری است. تعویض کولرهای قدیمی و غیراستاندارد با کولرهای جدید نه تنها اتلاف هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

استفاده از ترموستات قابل برنامه‌ریزی

با استفاده از این ترموستات‌ها می‌توان دمای مناسب برای هر اتاق را تعیین کرد. با رسیدن اتاق به دمای تعیین شده کولر گازی خاموش خواهد شد. بدین‌ترتیب بدون تحمیل گرما به مسافران از هدررفت برق نیز جلوگیری می‌شود.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

هوشمندسازی ساختمان هتل

هوشمندسازی اتاق‌ها یکی از روش‌های نوینی است که طی سال‌های اخیر در تمامی کشورها اجرایی شده و نتایج بسیار خوبی در مدیریت و بهینه کردن مصرف انرژی برق داشته است. هوشمندسازی هتل‌ها نیز بدون نیاز به سیم‌کشی جدید در ساختمان، از طریق نصب چند سیستم کنترل‌گر شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان با استفاده از یک پنل لمسی سیستم‌های سرمایش و گرمایش، وضعیت پرده‌ها، روشنایی اتاق و… را تنظیم کرد. تنظیم خودکار این موارد مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

هرچند ممکن است هزینه هوشمند کردن هتل در کوتاه‌مدت گزاف به‌نظر برسد، اما در طولانی‌مدت کاهش مبلغ پرداختی هتل در زمینه انرژی این هزینه را جبران خواهد کرد.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

حرکت به سمت ایجاد «هتل سبز»

ممکن است فکر اصلاح هتل به سمت سازگاری با محیط زیست محدودکننده و گران به نظر برسد اما نه تنها هزینه‌های صرف شده برای تحقق هتل‌ دوست‌دار محیط زیست یا به‌اصطلاح هتل سبر با کاهش هزینه انرژی هتل جبران خواهد شد بلکه جلب طرف‌داران محیط زیست به چنین هتلی به رونق آن کمک خواهد کرد. در حدود 30 درصد از انرژی هتل‌ها را می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی زیستی (بیوانرژی)، انرژی زمین گرمایی و انرژی خورشیدی تأمین کرد. نصب پنل‌های خورشیدی بر بام و دیوار هتل‌ها از معروف‌ترین این روش‌ها است.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

توجه به عوامل طبیعی و اصول بهینه ساخت در معماری هتل

کاهش هزینه‌ برق و مصرف انرژی در هتل تنها از طریق نصب تجهیزات تأمین نمی‌شود، بخش اصلی مدیریت مصرف انرژی در هتل پیش از این‌ها ودر هنگام بنا کردن ساختمان هتل اتفاق می‌افتد. مصرف انرژی در هتل مستقیماً متأثر از آب‌وهوای مکان قرارگیری هتل و موقعیت آن نسبت به عوامل طبیعی است. از اصول کلی بهینه‌سازی انرژی در معماری ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در طراحی ساختمان از شرایط آب‌وهوای محلی بهترین بهره‌برداری شود.
  • سمت و جهت ساختمان به‌گونه‌ای باشد که بهترین وضع را نسبت به شرایط تابش خورشید و وزش باد داشته باشد.
  • از درختان و سایه آن‌ها، گل و گیاه، حوض و فواره برای بهبود آب‌وهوا کمک گرفته شود.
  • برای کاهش جذب حرارت خورشید در تابستان و جلوگیری از اتلاف باد از سایبان استفاده شود.
  • ابعاد ساختمان هتل جهت کاهش مصرف انرژی بهینه شود.
  • در طراحی ساختمان با طراحان سیستم‌های الکتریکی و تاسیسات مکانیکی مشورت صورت گیرد.
  • عایق‌بندی پنجره‌ها و پوشش ساختمان طوری باشد تا هدررفت انرژی را به حداقل برساند.
  • ورودی‌ها به‌طور صحیح طراحی شوند و حتی‌الامکان از پاسیو استفاده شود.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

آموزش پرسنل هتل

مدیریت برق تنها مربوط به تصمیم‌های کلان و مدیریتی هتل نیست. مقدار زیادی از برق با رعایت نکردن نکات جزئی و پیش‌پاافتاده هدر می‌رود. با تهیه چک‌لیستی از رفتارهای صحیح هنگام سرویس‌دهی و تمیز کردن اتاق برای پرسنل هتل می‌توان این میزان را به حداقل رساند.

از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در اتاق‌های خالی پرده‌ها باید کشیده و بسته باشند.
  • هنگام استفاده از جاروبرقی در اتاق‌ها سایر وسایل برقی باید خاموش باشند.
  • فقط حوله‌ها و ملحفه‌های کثیف نیاز به شست‌وشو دارند.
  • برفک‌زدایی یخچال‌ها باید به‌طور مرتب انجام شود.
  • بعد از خروج مهمان از اتاق باید ترموستات و تهویه اتاق بررسی شوند.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

کمک گرفتن از مسافران هتل

قطعاً محدود کردن گزینه‌ها و وضع قواعد سخت‌گیرانه برای همه مسافران در هتل‌ها امکان‌پذیر نیست. اما همواره تعدادی از مسافران هستند که به‌خاطر دغدغه‌های محیط زیستی خود و یا دلایل دیگر از همکاری در حوزه صرفه‌جویی در انرژی استقبال می‎‌کنند. با گنجاندن دستورالعمل‌های لازم برای کاهش مصرف برق در بروشورهای جداگانه و یا ارائه آموزش‌های اختیاری می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. تفکیک حوله‌های دست‌نخورده از حوله‌های نیازمند به شست‌وشو، استفاده چندباره از حوله‌ها، خارج کردن شارژرها از پریز بعد از استفاده و بسته نگه‌داشتن پنجره‌ و کشیدن پرده‌ها از نکات قابل رعایت برای مسافران هستند.

هتل‌ ها چطور می‌ توانند هزینه برق خود را کاهش دهند؟

انتهای پیام

کد خبر 19000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =