کد خبر 19007
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

لایحه حجاب و عفاف در ایستگاه شورای نگهبان یا آماده برای ابلاغ؟

لایحه حجاب و عفاف در ایستگاه شورای نگهبان یا آماده برای ابلاغ؟

لایحه حجاب و عفاف همچنان در رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان است اما سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از آمادگی آن برای ابلاغ می‌گوید و یعنی از نظر او ایرادات شورای نگهبان به لایحه پایان یافته است. 

به گزارش نمایندگان، لایحه حجاب و عفاف هر چند که هنوز از سوی شورای نگهبان رسماً تایید نشده است اما واپسین روزهای عمر مجلس یازدهم همچنان خبرساز است. 

 احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی در در اولین جلسه فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم گفت: تمام ایرادات شورای نگهبان در لایحه عفاف و حجاب برطرف شده و آماده ابلاغ است.

وی ادامه داد: چند ایراد قانونی به لایحه وجود داشت که در آن نقش قانونی در برخورد با کشف حجاب و هنجارشکنان را تضعیف کرده بود لذا به اصلاح نیاز داشت.

گفتنی است موضوع لایحه حجاب و عفاف در مجلس یازدهم از موضوعات پرحاشیه و خبرساز بوده است و بررسی آن به صورت اصل ۸۵ یعنی در کمیسیون به جای بررسی در صحن علنی مجلس به این حواشی دامن زد. 

نمایندگان مجلس یازدهم در جلسه روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ صحن مجلس با بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون به جای صحن) موافقت کردند؛ بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

رفت و برگشت ۹ ماهه لایحه حجاب و عفاف بین مجلس و شورای نگهبان

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ از پایان رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب در این کمیسیون خبر داد. نمایندگان مجلس نیز در جلسه روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ صحن مجلس با اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب برای مدت سه سال موافقت کردند. پس از تعیین مدت اجرای آزمایشی اجرای لایحه عفاف و حجای از سوی نمایندگان مجلس، این لایحه جهت طی کردن فرآیند قانون گذاری، جهت بررسی انطباق با قانون اساسی و شرع به شورای نگهبان ارسال شد.

 لایحه عفاف و حجاب تاکنون پنج مرتبه با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده و هنوز خبری از تایید رسمی آن در شورای نگهبان نرسیده است. 

در این میان علاوه بر انتشار متن مصوبه نهایی و در عین حال ایرادات شورای نگهبان، برخی نمایندگان نیز گهگداری به جزئیاتی از آن می‌پردازند که همین جزئیات نیز خبرساز بوده است.

امکان بازداشت حتی برای خارجی‌ها

اخیرا امیرحسین بانکی پور، نماینده اصفهان در مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته است: چه الان که طرح نور اجرایی شده و چه در گذشته که پلیس اجازه بازداشت افراد بی حجاب بر اساس بند 638 قانون مجازات اسلامی را داشت، همه افراد هنجارشکن بازداشت نمی‌شدند ولی بر اساس قانون جدید عفاف و حجاب در پنج مورد، پلیس می‌تواند اشخاص را بازداشت کند؛ نیمه برهنه‌ها، افراد سازمان‌یافته یا متصل به جریان‌های معاند و خارجی، اشخاصی که در مقابل تذکر مقاومت کرده و برخورد کنند و خارجی‌هایی که اسناد قابل قبول به همراه نداشته باشند.

 پیش از این نیز اخباری درباره میزان جرایم در نظر گرفته شده در این قانون با حواشی همراه بود. 

آخرین ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب

اما موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درخصوص ایرادات مجدد شورای نگهبان نسبت به لایحه حجاب و عفاف می‌گوید: ایرادی که شورای نگهبان وارد دانسته این است که ممکن است در برخی دستگاه‌ها یا محیط‌ها و فضاها این سامانه‌ای که در لایحه مصوب شده وجود نداشته باشد یا کار نکند، در چنین شرایطی وظیفه نیروی انتظامی چیست؟

وی ادامه داد: ما در لایحه گفتیم که از طریق سامانه‌ها نسبت به شناسایی این افراد اقدام کنند، می‌گویند ممکن است در برخی از جاها یا زمان‌ها این سامانه کار نکند یا فعال نباشد یا اصلا دستگاه‌ها وجود نداشته و در دسترس نباشد. در چنین شرایطی وظیفه نیروی انتظامی چه خواهد بود؟

غضنفرآبادی درباره رقم جریمه برای بی‌حجابی می‌گوید: هنوز قطعی نشده است.

این در حالی است که در لایحه منتشر شده بخشی مرتبط با جرایم است. اما در هر حال آنچه مسلم است اینکه از عمر مجلس یازدهم روزهای انگشت شماری باقی مانده است و این لایحه به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین دستور کارهای این مجلس هنوز وضعیت مبهمی دارد.

انتهای پیام 

کد خبر 19007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =