کد خبر 23710
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۶

مرکز پژوهش‌ها گزارش می‌دهد؛

پایش ابعاد فقر سال ۱۴۰۲ با تمرکز بر فقر حوزه آموزش

پایش ابعاد فقر سال ۱۴۰۲ با تمرکز بر فقر حوزه آموزش

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره پایش ابعاد فقر سال ۱۴۰۲ با تمرکز بر فقر حوزه آموزش داده است.

به گزارش نمایندگان،  کاهش کیفیت آموزش در ایران، به‌ویژه در میان دهک‌های پایین درآمدی، به یک چالش جدی تبدیل شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۵ سال به بالا هنوز به هدف ۱۰۰ درصد نرسیده و در حدود ۸۵ درصد باقی مانده است. همچنین، نرخ ترک تحصیل در مقاطع متوسطه اول و دوم به‌ویژه در میان خانوارهای کم‌درآمد بالاست.

کیفیت آموزش نیز پایین گزارش شده، به‌طوری که نمرات دانش‌آموزان در آزمون بین‌المللی پرلز (سنجش سواد خواندن پایه چهارم) فاصله زیادی با میانگین جهانی دارد.

در این گزارش آمده که سرانه آموزشی دانش‌آموزان کاهش یافته و هزینه‌های آموزشی خانوارها در دهک‌های پایین جامعه افت کرده است.

عواملی مانند تراکم بالای کلاس‌ها، کمبود معلمان باکیفیت و کاهش بودجه دولتی برای آموزش عمومی از دلایل اصلی افت کیفیت آموزشی عنوان شده‌اند.

همچنین، عدم دسترسی به اینترنت، رایانه و تبلت در دوران کرونا برای دهک‌های پایین باعث شد فقر آموزشی در این گروه‌ها تشدید شود.

مرکز پژوهش‌ها در راستای کاهش این بحران، طرح «تبدیل مدارس با تمرکز فقر بالا به مدارس با عملکرد بالا» را پیشنهاد کرده است.

اجرای این طرح با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت رفاه شامل شناسایی مدارس هدف، ارائه خدمات آموزشی ویژه، مشروط‌سازی یارانه نقدی به تحصیل فرزندان، مشاوره خانوادگی و تأمین تغذیه و نیازهای اولیه با مشارکت خیریه‌ها خواهد بود.

در نهایت این بسته سیاستی می‌تواند نابرابری آموزشی را کاهش داده و چرخه فقر را بکشند.

فایل پایش ابعاد فقر آموزش سال ۱۴۰۲

انتهای پیام

کد خبر 23710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =