کد خبر 2412
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳

تاکید گروه‌های دوستی ایران و برزیل بر ارتقای ظرفیت‌های تجاری دو کشور

تاکید گروه‌های دوستی ایران و برزیل بر ارتقای ظرفیت‌های تجاری دو کشور

اولین نشست مشترک مجازی گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و برزیل با مشارکت نمایندگان مجالس و سفرای مقیم دو کشور برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، اولین نشست مشترک مجازی گروه های دوستی پارلمانی ایران و برزیل با مشارکت  نمایندگان مجالس و سفرای مقیم دو کشور برگزار شد. 

در این نشست، احمد نادری رئیس گروه دوستی ایران و برزیل با بیان نقش تکمیل کنندگی اقتصادهای دوکشور و ظرفیت های فراوان و متنوع موجود، پیش برد منافع دو ملت را در گرو رفع موانع و بسط زیرساخت های لازم برای توسعه و گسترش همکاری های دوجانبه در افق جدید پیش رو دانست. وی با تقدیر از تلاش‌های سفارتخانه های دو کشور برای پیگیری روابط پارلمانی، آن را یکی از نقاط قوت روابط دو کشور توصیف کرد و بر آمادگی طرف ایرانی برای حمایت از گسترش روابط دوجانبه در عرصه های مختلف و تبادل هیات‌های پارلمانی در جهت استمرار رایزنی‌های سیاسی و  پارلمانی تاکید کرد. 

ایواندرو رومان، رئیس گروه دوستی پارلمانی برزیل و ایران نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مجازی، همکاری و رایزنی با کشورمان به ویژه ارتباطات پارلمانی را با توجه به سوابق تاریخی و روابط دوستانه بسیار مثبت ارزیابی نمود و با اشاره به گسترش روابط در همه زمینه ها، ابراز امیدواری کرد که با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود، ضمن تسهیل تعاملات تجاری فیمابین در زمینه های سنتی کشاورزی، ضمنا در حوزه های دیگر از جمله صنعت و معدن تلاش مضاعفی انجام شود. 

حسین قریبی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل در آستانه 120 سالگی روابط دیپلماتیک دو کشور ضمن تاکید بر دو هدف حفظ و گسترش روابط تجاری و متنوع سازی آن، از اعضا و روسای گروه های دوستی ایران و برزیل و به ویژه جناب آقای قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به جهت پشتیبانی های ایشان در جهت تعمیق روابط دو جانبه در همه زمینه ها تقدیر و تشکر نمود.

لودمار اگیلار، سفیر برزیل در تهران نیز با اشاره به ظرفیت های فراوان روابط دوجانبه و افزایش تماس ها بین طرفین، مشارکت نمایندگان مجالس دو کشور بویژه روسای گروههای دوستی دو کشور را در تهیه و اجرای نقشه راه روابط دوجانبه با اهمیت توصیف نمود و آمادگی طرف برزیلی را در این زمینه اعلام نمود.   
در پایان دو طرف بیانیه مشترکی به شرح ذیل صادر نمودند:  

تاکید گروه‌های دوستی ایران و برزیل بر ارتقای ظرفیت‌های تجاری دو کشور


 
 بیانیه پایانی مشترک گروههای دوستی پارلمانی مجالس ایران و برزیل  

ایران و برزیل در سال 1402 (2023 میلادی) یکصد و بیستمین سال برقراری روابط دوجانبه خود را گرامی خواهند داشت. دو کشور دارای اقتصادهای تکمیل کننده و منافع تجاری در هم تنیده ای هستند. چنانکه موانع توسعه این روابط برطرف شده و زیرساخت های لازم فراهم گردد، با توجه به ظرفیت های موجود، تجارت مستقیم و غیرمستقیم دو کشور تا ده میلیارد دلار قابلیت افزایش دارد. 

گروه‌های دوستی پارلمانی در مجالس دو طرف از اهمیت روابط دو کشور و نقش پارلمان در این راستا کاملا آگاه می¬باشند و سفر اخیر هیئتی به نمایندگی از مجلس برزیل به جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب  این کشور، گواهی بر همین اهمیت و آگاهی می باشد. 

گروه های دوستی پارلمانی ذیل حمایت های روسای مجالس دو کشور، جناب آقای قالیباف و جناب آقای آرتور لیرا در تلاش خواهند بود تا با تداوم گفتگو ها و تدارک برنامه¬های مشترک، چشم انداز زیر را تحقق بخشند: 

1- ارتقاء روابط سیاسی از جمله از طریق برنامه ریزی برای سفر متقابل روسای مجلس و اعضای گروه های دوستی به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت های همکاری و گفتگو در خصوص مسائل مورد علاقه دو ملت

2- ارتقای روابط و همکاری ها در حوزه های سنتی مانند کشاورزی، شناسایی ظرفیت های جدید و ورود به حوزه های نو  از قبیل صنعت و معدن در راستای پایدار سازی تجارت، افزایش و متنوع سازی آن

3- گشایش دفتر اتاق بازرگانی مشترک دو کشور در سان پائولو در ماه آینده که به باور دو گروه، نقش مهمی در ارتقای روابط بخش خصوصیِ تجاری دو کشور خواهد داشت. 

4- برقراری خط حمل و نقل دریایی منظم و مستمر با هدف ارتقای تجارت بین دو کشور

5- پیگیری ایجاد خط هوایی مستقیم تهران - سان پائولو برای تسهیل رفت و آمد مسافر و جابجایی تجار در راستای تقویت روابط تجاری

6- پیگیری امضاء و تصویب هرچه سریع تر موافقتنامه های مربوط به حوزه های زیرساختیِ روابط تجاری بین دو کشور در مجالس قانون گذاری

7- پیگیری تصویب هرچه سریع تر موافقتنامه های معاضدت قضایی در امور مدنی، کیفری، استرداد مجرمین و انتقال محکومان به حبس در پارلمان های دو کشور.

انتهای پیام

کد خبر 2412

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =