کد خبر 2276
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷

رئیس هیات پارلمانی کشورمان در اسلام‌آباد تاکید کرد

تشکیل اتاق تهاتر، راهکار مقابله با تحریم و تضمین تجارت ایران و پاکستان

تشکیل اتاق تهاتر، راهکار مقابله با تحریم و تضمین تجارت ایران و پاکستان

رئیس گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس با اشاره به تحریم‌ها و کارشکنی آمریکا برای جلوگیری از تجارت آزاد درمنطقه به ویژه میان همسایگان، گفت: «اتاق مشترک تهاتر» برای تجارت میان دو کشور باید تشکیل شود و تهران نگاه رو به جلو برای گام‌های عملی اسلام‌آباد جهت تحقق این هدف مشترک دارد.

به گزارش نمایندگان ما، احمد امیرآبادی فراهانی روز دوشنبه در اولین دیدار کاری خود به همراه اعضای هیات گروه دوستی ایران و پاکستان با حضور در مجلس ملی این کشور در شهر اسلام‌آباد با اعضای کمیسیون روابط خارجی و همچنین گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس ملی پاکستان دیدار کرد.

وی در ابتدا جان باختن ده‌ها نفر از شهروندان پاکستانی درپی زمین لرزه اخیر ایالت بلوچستان و همچنین درگذشت بنیانگذار فن آوری هسته‌ای این کشور را به دولت و مردم پاکستان به ویژه نمایندگان مجالس این کشور تسلیت گفت.

این نماینده مجلس با اشاره به نگاه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس به تحکیم مناسبات با همسایگان از جمله کشور دوست و برادر پاکستان، گفت: تقویت تجارت دوجانبه، هم افزایی در حوزه‌های اقتصادی و تقویت امنیت و مراودات مرزی موضوعاتی است که گروه دوستی آن را از نزدیک دنبال می‌کند.

وی با قدردانی از حمایت‌های پاکستان از ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و همچنین حمایت از عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: جدای از مشکلات تحریم، ما از اسلام‌آباد به عنوان دولت دوست و برادر انتظار داریم اقدامات بیشتری برای عبور از این مسائل و گام‌های عملی برای افزایش همکاری‌های همه جانبه انجام دهد.

تشکیل اتاق تهاتر، راهکار مقابله با تحریم و تضمین تجارت ایران و پاکستان

لزوم تشکیل اتاق مشترک تهاتر

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان با اشاره به حجم تجارت مشترک دو همسایه طی سال‌های اخیر، گفت: این میزان از مبادلات تجاری و اقتصادی رضایت بخش نیست و مناسب ظرفیت‌های واقعی ایران و پاکستان نیز نمی‌باشد.

وی تاکید کرد: در سفر دو سال پیش گروه دوستی به پاکستان، طرف ایرانی پیشنهاد تشکیل ستاد مشترک تهاتر و یا اتاق مشترک تهاتر را در اسلام‌آباد مطرح کرد و آمادگی کامل خود را برای آغاز روند جدید تجارت تهاتر اعلام داشت و اکنون نوبت دوستان پاکستانی است که گام‌های عملی را در این خصوص بردارند.

امیرآبادی فراهانی افزود: ایران و پاکستان می‌توانند تحت این اتاق مشترک اقلام و کالاهای مورد نیاز یکدیگر را متناسب با اعداد و ارقام آن به صورت تهاتر تامین کنند.

وی به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت شبانه روزی گمرک در گذرگاه‌های مرزی به ویژه در میرجاوه-تفتان و در هفت روز هفته بدون وقفه اشاره کرد و افزود: البته تعطیلی یک یا دو روز گمرک در طرف پاکستانی ممکن است بر تجارت تاثیر گذار باشد.

رئیس هیات پارلمانی کشورمان افزود: در حوزه اقتصاد مشترک باید در زمینه تهاتر، فعالیت گمرکی و فعال‌سازی بازارچه‌های مشترک مرزی اقدامات جدی‌تر با نقش آفرینی گروه‌های دوستی ایران و پاکستان ایفا کنیم تا به توفیقات بیشتری دست یابیم.

تشکیل اتاق تهاتر، راهکار مقابله با تحریم و تضمین تجارت ایران و پاکستان

همکاری مشترک ایران-چین-پاکستان در منطقه

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس گفت: این گروه دوستی همچنان که در مجلس پاکستان دارای بیشترین نماینده می‌باشد، در ایران نیز تعداد زیادی از نمایندگان عضو گروه دوستی ایران و پاکستان هستند که بیانگر علاقه نمایندگان ملت ایران به کشور همسایه پاکستان است.

وی افزود: به تازگی چین نیز به گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس شورای اسلامی اضافه شده و ما پیشنهاد یک جلسه مشترک میان نمایندگان گروه‌های دوستی ایران، چین و پاکستان را می‌دهیم و برای این مهم آماده میزبانی از این نشست در تهران هستیم.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: همکاری نزدیک تهران-پکن-اسلام‌آباد در منطقه برای ثبات و امنیت اطمینان بخش و موجب دستیابی به منافع مشترک خواهد شد.

مراقبت از اوضاع افغانستان
احمد امیرآبادی فراهانی درباره تحولات افغانستان و پیامدهای آن بر منطقه به ویژه همسایگان این کشور نیز گفت: شرایط فعلی افغانستان یک موضوع پذیرفته شده است اما باید مراقب اوضاع آن باشیم تا وارد جنگ‌های داخلی، قومی یا جناحی نشود.
وی افزود: ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه اصلی افغانستان به طور مستقیم تحت تاثیر نابسامانی‌ها در این کشور قرار می‌گیرند لذا ما حامی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با حضور تمامی گروه‌ها و قومیت‌ها می‌باشیم.
نماینده مردم قم در مجلس درباره کارشکنی آمریکا و سنگ‌اندازی این کشور به بهانه حقوق بین الملل و یا استفاده سیاسی از گروه ویژه اقدام مالی، گفت: جمهوری اسلامی ایران سخت‌ترین قوانین علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم را به اجرا گذاشته است اما آمریکایی‌ها به دنبال بهانه برای تشدید تحریم‌ها هستند.
وی تاکید کرد: انتظار ما از همسایه شرقی یعنی پاکستان این است که به بهانه‌ها و تحریم‌ها توجهی نکند و بهترین روش برای دستیابی به اهداف مشترک به ویژه تجارت سهل و آسان تشکیل اتاق مشترک تهاتر خواهد بود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس تلاش ارتش پاکستان برای حصارکشی مرزهای مشترک با ایران را قابل قبول توصیف و در عین حال بر همکاری موثرتر دو کشور علیه تحرکات غیرقانونی و عناصر تروریستی در مرزها تاکید کرد.
وی پیشنهاد بازدید مشترک اعضای گروه‌های دوستی دو کشور از ۳ گذرگاه مشترک مرزی در تفتان، ریمدان و پیشین به ویژه بازدید طرف ایرانی از بندر گوادر پاکستان را مطرح کرد که با استقبال نمایندگان پاکستان همراه شد.

انتهای پیام

کد خبر 2276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =