عباس پاپیزاده، عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با نمایندگان، اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تابع یک فرد یا نظرات یک مسئول نیست، بلکه در سطح بالای نظام تصمیمگیری میشود. یکی از کسانی که در این حوزه حتماً نظرات کارشناسی خود را ارائه میدهد و در تصمیمگیری نقش دارد، وزیر امور خارجه است.
وی افزود: قاعدتاً سران قوا نیز در این حوزه نظراتی دارند و برخی از مراجع تصمیمگیری کشور، همچون شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادها، در نهایت سیاست کلی و راهبردی سیاست خارجی کشور را اتخاذ میکنند. وزیر امور خارجه مجری و پیگیر این سیاست است، بنابراین سیاست خارجی ما توسط یک شخص مشخص نمیشود. ممکن است افراد نظر شخصی داشته باشند، اما نظر کارشناسی چیز دیگری است.
پاپیزاده تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی، اصولی داریم که از قبل اعلام شده و در قانون اساسی نیز آمده و قطعاً رعایت میشود. اما در مراودات خارجی، رفتار ما با کشورهای مقابل گاهی سیال و قابل تغییر است. تا قبل از تهاجم آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورمان، با بسیاری از کشورها روابط تجاری داشتیم، اما پس از آن به دلیل همنوایی برخی کشورها با آمریکا و رژیم صهیونیستی، مورد تحریم قرار گرفتیم؛ بنابراین قاعدتاً باید سیاست خود را نسبت به آن کشورها تغییر دهیم.
وی در ادامه تأکید کرد: در خصوص کشورهای همسایه که اولویت ما هستند، سیاست ما بر اساس رفتار همان کشور و منافعی که برای جمهوری اسلامی دارد، اتخاذ میشود. اصل اساسی، تأمین منافع مردم و کشور است، که باید در روابط دوطرفه بین ایران و کشور مقابل رعایت شود.
پاپیزاده اظهار داشت: ممکن است برخی کشورها در شرایط بحرانی بیش از دیگران به ما مساعدت و کمک کنند؛ بنابراین طبیعی است که ارتباط ما با آن کشورها پررنگتر شود. بهویژه در یکسال اخیر، پس از تهدیدها و حمله نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورمان، برخی کشورها چه از لحاظ سیاسی و رسانهای و چه در مجامع بینالمللی مانند سازمان ملل و شورای امنیت از جمهوری اسلامی حمایت کردند.
وی افزود: در موضوع «اسنپبک» و برجام نیز مشاهده شد که برخی کشورها بهشدت علیه ما بودند، اما کشورهایی مانند چین، روسیه و حتی الجزایر از جمهوری اسلامی حمایت کردند. بنابراین، به میزانی که این کشورها در راستای منافع ما گام برمیدارند، ما نیز باید چراغ سبز خود را به آنان نشان دهیم؛ بهویژه کشورهایی که در زمان حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی به ما کمک کردند، باید در اولویت سیاست خارجی ما قرار گیرند.
عضو هیئترئیسه مجلس در ادامه گفت: در بحث کماثر کردن «اسنپبک» که دستاوردی مخرب برای اقتصاد کشور بود، برخلاف تحلیل کارشناسان سیاسی و اقتصادی جهان که میگفتند با آغاز آن اقتصاد ایران نابود خواهد شد، دیدیم با مخالفت دو کشور دارای حق وتو، یعنی چین و روسیه، عملاً اجماع جهانی علیه ایران از بین رفت و به نفع جمهوری اسلامی تمام شد. این کشورها اعلام کردند که اسنپبک را به رسمیت نمیشناسند و روابط تجاری خود را با ایران ادامه خواهند داد.
وی تأکید کرد: این مواضع در راستای منافع مردم ایران و کاهش تحریمهاست و پاسخ ما نیز باید در جهت تقویت همگرایی بلوک شرق در برابر بلوک غرب باشد.
پاپیزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه برخی افراد که دیگر مسئولیتی ندارند، بیایند و در رسانهها اظهار نظر کنند و بحران ایجاد کنند، برخلاف منافع ملی است. یکی از نکاتی که کشورهای مقابل ما همواره رصد میکنند، این است که از ایران یک صدای واحد خارج شود. بله، نظرات کارشناسی مختلف وجود دارد، اما پس از جمعبندی مسئولان ذیربط، باید موضع واحد اعلام شود و کسی خارج از آن موضع رسمی نباید پیام متفاوتی به خارج مخابره کند، زیرا این برخلاف منافع ملی است.
وی در ادامه اظهار داشت: تذکر آقای قالیباف، تذکری کاملاً دقیق، کارشناسی و لازم بود. برخی از افرادی که سابقاً مسئولیتهایی همچون ریاستجمهوری یا وزارت امور خارجه داشتند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند؛ چراکه اقتصادی که امروز تحویل گرفتهایم، حاصل عملکرد ضعیف همان افراد در حوزه سیاست خارجی است.
پاپیزاده افزود: «اسنپبک» حاصل بیمسئولیتی همین افراد بود و خود آقای ظریف نیز بارها اعلام کرده بود که تا روز آخر در جریان نبودم و ناگهان فردی به نام فرانچسکو موضوعی را آورد و افزود.
انتهای پیام
نظر شما