کد خبر 2617
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴

نامه نماینده تهران به وزیر نیرو درباره تامین برق مصرفی سال آینده

نامه نماینده تهران به وزیر نیرو درباره تامین برق مصرفی سال آینده

نماینده مردم تهران در مجلس طی نامه ای به وزیر نیرو تصریح کرد: متاسفانه به نظر می رسد وزارت نیرو بنا به دلایلی اعم از عدم کفایت سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های جدید، تاخیر در اجرای برنامه های تعمیرات نیروگاه های حرارتی، افت قابل ملاحظه نزولات جوی در سال آبی های گذشته و... موفق به تامین برق مورد نیاز کشور نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد انرژی کمیسیون اقتصادی مجلس، طی نامه ای به وزیر نیرو خواستار قرار گیری برنامه زمان بندی شده و عملیاتی برای تامین پایدار برق به کمیته اقتصاد انرژی کمیسیون اقتصادی مجلس شد.

متن نامه به این شرح است؛

جناب آقای علی اکبر محرابیان

وزیر محترم نیرو

با سلام و احترام؛

همان طور که مستحضر هستید طبق صدر اصل (33) قانون اساسی مسئولیت نهایی تامین نیروی کشور، به عهده وزارت نیرو واگذار شده است.

متاسفانه به نظر می رسد وزارت نیرو بنا به دلایلی اعم از عدم کفایت سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های جدید، تاخیر در اجرای برنامه های تعمیرات نیروگاه های حرارتی، افت قابل ملاحظه نزولات جوی در سال آبی های گذشته و... موفق به تامین برق مورد نیاز کشور نگردید در نتیجه این وضعیت بدیهی است تداوم این شرایط در کشور، با افت در آمد ملی و کاهش رفاه عمومی و خسارت به بنگاه های تولیدی مواجه خواهد گردید. 

بدیهی است تداوم این شرایط در سال آینده آثار و تبعات به مراتب زیان بار تری به وجود خواهد آورد زیرا در سال جاری حداکثر نیاز مصرف اصلاح شده در پیک روز، به بیش از 67 هزار مگاوات بالغ شد این در حالی است که حداکثر قدرت تامین شده در لحظه پیک سال 1400 با ریسک بالا به حدود55.1 هزار مگاوات رسید.

بنابراین کشور در لحظه پیک امسال با کمبود بی سابقه 11.0 هزار مگاوات مواجه شد. مشاهده می شود حدود 17.7 درصد از مصرف مشترکین تامین نشده است.

در صورتی که روند رشد اوج بار مصرفی همچون سال های اخیر تقریبا 5 درصد در نظر گرفته شود، پیک مصرف سال 1401 به رقم 70.3 هزار مگاوات بالغ خواهد شد. بنابراین در صورت تداوم وضع موجود در تامین حداکثر توان، کمبود برق در زمان اوج مصرف سال 1401 به رقم 15.2 هزار مگاوات معادل 21.6 درصد از مصرف مشترکین در زمان پیک خواهد شد بی شک برای جبران این میزان از کمبود برق در کشور، احتیاج به برنامه ریزی دقیق و قابل اجرا با پیگیری مستمر در بازه زمانی موجود تا خرداد ماه سال 1401 احساس میشود. 

خواهشمند است چنانچه برنامه زمان بندی شده  و عملیاتی برای تامین پایدار برق در تابستان 1401 تهیه شده است، دستور فرمایید در اختیار کمیته اقتصاد انرژی کمیسیون اقتصادی قرار گیرد.

امید است با همکاری و تعامل میان دولت و مجلس، اجرای این برنامه تسهیل شود و از بروز خسارت جبران ناپذیر به مصرف کنندگان برق جلوگیر شود.

مجتبی توانگر 

رئیس کمیته اقتصاد انرژی کمیسیون اقتصادی مجلس

انتهای پیام

کد خبر 2617

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =