کد خبر 3467
۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲

امروز صورت گرفت

برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای بهارستان/ مدیرمسئول «نمایندگان ما» برگزیده شد

برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای بهارستان/ مدیرمسئول «نمایندگان ما» برگزیده شد

نخستین جشنواره رسانه‌ای بهارستان با معرفی برگزیدگان در حوزه‌های مختلف به کار خود پایان داد که محمدرضا نیلچی مدیرمسئول سایت خبری تحلیلی «نمایندگان ما» در بخش موشن، تیزر و کلیپ به عنوان نفر اول انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، نخستین جشنواره رسانه‌ای بهارستان صبح امروز (شنبه، 6 آذر ماه)  با حضور اهالی رسانه، علیرضا سلیمی ناظر فرهنگی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، محمد سعید احدیان دستیار رسانه‌ای و سیاسی رییس مجلس، محمدعلی قندهاری‌نیا مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس، رجبی رئیس اداره اخبار، ایمان شمسایی  مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تجلیل از برگزیدگان این جشنواره برگزار شد.

رجبی: 163 اثر برای شرکت در جشنواره بهارستان ارسال شد

رجبی رئیس اداره اخبار مجلس و دبیر جشنواره رسانه‌ای بهارستان در ابتدای این نشست گفت: این جشنواره اولین اقدام در جهت تقدیر از مطالب برتر خبرنگاران در حوزه پارلمان بوده که در دوره اول آن آثار دریافت شده از نظر نظارت میدانی نمایندگان مجلس و نظارت بر عملکرد دولت، اصلاح ساختار بودجه و تقویت قانونگذاری و تنقیح قوانین در 4 محور کارآمدسازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و شفاف سازی مورد بررسی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: از تیرماه 1400 که اولین فراخوان در رابطه با این جشنواره اعلام شد 163 اثر از سوی خبرنگاران پارلمانی به دبیرخانه مجلس ارسال شد که از میان آنها تعدادی به عنوان اثر برتر انتخاب شدند.

احدیان: ضرورت بازبینی قوانین موجود در حوزه رسانه و مطبوعات

محمد سعید احدیان دستیار رسانه‌ای و سیاسی رئیس مجلس افزود: ما در دوره‌ای قرار داریم که در کل دنیا و به طور خاص در ایران موضوع رسانه از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که در شرایطی قرار گرفته‌ایم که ادراکات مردم از رسانه و واقعیات موجود در جامعه اهمیت بیشتری پیدا کرده است و طبیعتاً رسانه در این زمینه نقش کلیدی دارد و در کنار این اداراکات جامعه، تأثیرگذاری رسانه بر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نقش مهمی دارد که مسئولان فعال در بخش‌های مختلف و قوای سه‌گانه بر اساس آنها تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند بنابراین در این شرایط جایگاه خبرنگاران تخصصی نقش مهمتری دارد چرا که عمق موضوعات و اطلاعات را دریافته و با یک عمق جدی‌تر به جای نگاه سطحی اطلاع‌رسانی دقیقی  به عنوان مشاور انجام دهند.

وی تصریح کرد: البته منظور این نیست که خبرنگاران واقعیات جامعه را وارونه جلوه داده بلکه باید واقعیات قابل انتشار را منعکس کنند و اطلاع‌رسانی دقیق و جدی و اقدامات قابل دفاع و ایجابی در حوزه‌های مختلف از جمله مجلس داشته باشند بنابراین انتظار می‌رود که خبرنگاران تخصصی حوزه پارلمان بر اساس ادراک دقیقی که از این حوزه دارند به انتشار اخبار بپردازند.

دستیار رسانه‌ای و سیاسی رئیس مجلس یادآور شد: ذات ارزش‌های خبری منفی در بخشی از فضای واقع‌گرایانه عالم رسانه نیز به عنوان ارزش خبری محسوب می‌شوند و درست است که بد و تجویزی هستند اما واقعیت این است که در این شرایط برای انتشار خبر ایجابی مثبت که به طور طبیعی نفوذ پیدا نمی‌کند، خبرنگاران تخصصی ورود پیدا کنند ضمن اینکه در کنار پایش و انتشار این اخبار، نقد دقیقی نیز که کمک‌کننده، دلسوزانه، منصفانه و اخلاق مدارانه باشد را با حفظ امانت داشته باشند.

وی افزود: خبرنگاران حوزه پارلمان می‌توانند از ابتدای پیشنهاد یک طرح توسط نمایندگان مجلس و طی فرآیندی که در کمیسیون، صحن و شورای نگهبان طی کرده و تغییر و تحولاتی بر آن اعمال می‌شود، با ارائه نقد سازنده تأثیر مثبتی بر خروجی کار داشته باشند ضمن اینکه انتظار داریم در بیان نقاط ضعف و قوت در جهت ساخت ادراکات جامعه نیز همراهی داشته باشند.

احدیان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اطلاع‌رسانی خبر تأکید کرد: ما در حوزه قوانین مرتبط با مطبوعات و رسانه اشکالات متعدد و متکثری داریم که انتظار می‌رود در طرح پیشنهادی تحت عنوان نظام جامع رسانه‌ای به آنها پرداخته شده و مشکلات اهالی رسانه در همین دوره از مجلس که اتفاقات بزرگی در حوزه‌های مختلف افتاده است، پیگیری و رفع شود آن هم در شرایطی که تعدادی از نمایندگان این دوره از مجلس از اهالی رسانه بودند.

سلیمی: ضرورت همراهی رسانه‌ها برای اجرای قوانین روی زمین مانده

در ادامه علیرضا سلیمی ناظر فرهنگی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش خبرنگاران حوزه پارلمانی افزود: خبرنگاران پارلمانی چه در جلسات صحن، چه کمیسیون‌ها، چه کمیته‌های تخصصی همپای نمایندگان حضور داشته و اگر در این زمینه همراهی نکنند به هیچ وجه این حجم عظیم از فعالیت‌های مجلس در سطح جامعه منعکس نشده و مردم نمی‌توانند از تصمیماتی که پشت درب‌های بسته اتخاذ شده است، مطلع شوند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران پارلمان به طور تخصصی به این حوزه پرداخته  و از این نظر که فعالیت‌های مجلس در دو حوزه تقنین و نظارت صورت می‌گیرد با سایر خبرنگاران متفاوت است ضمن اینکه آنها با انتشار اخبار به نمایندگان نیز ایده می‌دهند و یا باعث تسریع روند بررسی طرح‌ها و لوایح می شوند کما اینکه در حوزه شفاف‌سازی که مورد تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی است که این قطار باید به سرعت به ایستگاه برسد نقش اثرگذاری داشتند که قطعاً تصویب این قانون جامع مسیر روشنی را در حوزه تقنین و نظارت ایجاد می‌کند.

سلیمی یادآور شد: گاه در مجلس اتفاقات مهم با حواشی همراه می‌شود و مانع از برجسته شدن اصل موضوع می‌شود که در اینجا انتظار می‌رود خبرنگاران حوزه پارلمان به طور دقیق و تخصصی به روح مسئله تکیه کنند و نگذارند حواشی اصل موضوع را پنهان کند.

وی یادآور شد: خبرنگاران پارلمان می‌توانند به عنوان مشاور عدم اجرای قوانین که به جامعه آسیب می رساند را یادآوری کنند کما اینکه عدم اجرای ماده22 قانون برنامه ششم توسعه که به ثبت حقوق و مزایای مدیران در سامانه تأکید کرده یکی از این موارد است که اجرای آن مانع از دریافت حقوق‌های نجومی می شود بنابراین رسانه‌ها نقش موثری در این زمینه می‌توانند ایفا کنند.

سلیمی افزود: برخی مطالبات ملی نیز سال‌هاست خاک می خورد و عدم پیگیری آنها به جامعه آسیب می‌رساند کما اینکه اگر موضوع کشته شدن 50 درصد از جمعیت کشور در جنگ جهانی دوم توسط انگلیسی‌ها به طور پی در پی توسط رسانه‌ها یادآوی می‌شد امروز آنها در مسائل داخلی ما مداخله نمی‌کردند یا در حوزه مسائل داخلی نیز درخواست هایی از نمایندگان در حوزه اجرا صورت نمی گرفت.

وی در ادامه خطاب به شمسایی  مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار پیگیری مطالبات خبرنگاران در صندوق هنر شد، همچنین تأکید کرد که قوانین حوزه رسانه و مطبوعات که دارای نواقص بسیاری است باید مورد بازنگری قرار گیرند.

شمسایی: تلاش حوزه مطبوعات وزارت ارشاد برای ایجاد کارگروه هایی جهت حمایت از خبرنگاران حوزه‌های مختلف

ایمان شمسایی  مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست ضمن یادآوری اینکه یکی از شاخص‌های مهم این دوره از مجلس این است که تعداد زیادی از نمایندگان سوابقی در حوزه رسانه و مطبوعات دارند، افزود: برگزاری این جشنواره اقدام موثری در حوزه پارلمان بوده چرا که این نکته را یادآور می‌شود خبرنگاران این حوزه از پرتلاش ترین خبرنگاران هستند که باید از دقت نظر بالایی برخوردار باشند چرا که حوزه پارلمان دارای عبارات تخصصی است که هرگونه خطا در این زمینه می‌تواند اتفاقات نامطلوبی را در زندگی مردم رقم بزند بنابراین  آنها تنها پوشش دهنده اخبار نیستند بلکه مشاوران نمایندگان و سایر سیاستمداران در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند که ضمن ارائه ایده مشکلات موجود در جامعه را به آنها گوشزد می‌کنند بنابراین اتحاد این خبرنگاران می‌تواند به رفع مشکلات کشور منتهی شود.

وی با تأکید بر اینکه این دوره از مجلس و دولت تعامل بسیار خوبی با یکدیگر در سطوح مخلتف دارند، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در عین ایستادگی بر اصول خود، همدلی خوبی با مسئولان دولتی دارد، ضمن اینکه ما نیز در این دوره از فعالیت‌های حوزه مطبوعات به دنبال این هستیم که ضمن حفظ دیدگاه‌های حمایتی و نظارتی به ایجاد کارگروه هایی جهت حمایت از مجامع و کانون‌های مطبوعاتی و تشکل‌های صنفی در این حوزه بپردازیم کما اینکه در نظر داریم مجامعی تحت عناوین خبرنگاران پارلمانی، ورزشی، اجتماعی و ...ایجاد کنیم و با تمرکز بر مشکلات آنها به حمایت از این اقشار بپردازیم. از سوی دیگر در گذشته در نشست‌های مختلف تنها از مدیرمسئولان دعوت می‌شد اما ما در این دوره از فعالیت‌های خود به دنبال این هستیم که با دعوت از خبرنگاران به تحکیم و تقویت ارتباط آنها با حاکمیت بپردازیم.

شمسایی یادآور شد: صندوق هنر برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران ایجاد شده است که تاکنون تعداد ناچیزی از روزنامه نگاران در آن عضویت پیدا کرده‌اند بنابراین تلاش می‌کنیم که اطلاعات خبرنگاران در آن تکمیل شده تا بتوانیم روند احقاق حقوق آنها در این صندوق را تسریع بخشیم.

  مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرنگاران در این نشست به بیان مطالبات خود از جمله ایجاد قوانینی برای حمایت از خبرنگاران، تشکیل اتاق فکر برای خبرنگاران پارلمان توسط اداره اخبار مجلس، تعیین ضوابط برای خبرنگاران از طریق قانونگذاری و تکمیل اسامی خبرنگاران در صندوق هنر و ضرورت استفاده از پتانسیل 200 مشاور رسانه‌ای نمایندگان توسط مجلس پرداختند.

اسامی برگزیدگان جشنواره رسانه‌ای بهارستان

بر اساس این گزارش در بخش خبر و گزارش یونس ترکچین از خبرگزاری تسنیم به عنوان نفر اول، ابراهیم اسدی‌بیدمشکی از باشگاه خبرنگاران جوان به عنوان نفر دوم و یاسین شریعتی از خبرگزاری خبرآنلاین به عنوان نفر سوم انتخاب شدند.

در بخش مصاحبه و گفتگو سیده زهرا عبدالهی از خبرگزاری فارس مقام اول، دریا وفایی از روزنامه نسل فردا مقام دوم و ریحانه شهبازی از خبرگزاری مهر مقاوم سوم را کسب کردند.

بنابراین گزارش در مقاله و یادداشت نیز سیار پیش‌بهار از خبرگزاری صداوسیما به عنوان نفر اول، هادی ابراهیمی سنایی از سایت کارآفرینان اقتصاد نفر دوم و زهرا کورانی از سایت وکیل ملت نفر سوم تعیین شدند.

در بخش گزارش ویدئویی هم ناهید اکبرزاده از خبرگزاری صداوسیما مقام اول، نسرین نوری از شبکه خبرمقام دوم و ساسان گلستانه مجری و تهیه کننده برنامه خانه ملت مقام سوم را کسب کردند.

در بخش موشن، تیزر و کلیپ نیز محمدرضا نیلچی مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی نمایندگان ما به عنوان نفر اول، دانیال معمار کاشانی خبرنگار آزاد به عنوان نفر دوم و مهرداد پارسافر از پایگاه خبری عصرهامون به عنوان نفر سوم برگزیده شدند.

اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای بهارستان برگزار شد/ مدیر «نمایندگان ما» برگزیده جشنواره شد

در بخش اینفوگرافیک  و پوستر احسان نیک روان از خبرگزاری آنا، مهسا واعظی از خبرگزاری خانه ملت و مهدی مظفری از پایگاه خبری هزاره نویس به ترتیب به کسب مقام‌های اول، دوم و سوم نایل آمدند.

و اما در بخش عکس که تعداد شرکت کنندگان بیشتر بوده و آثار برگزیده بیشتری نیز انتخاب شده است، حسین ظهره‌وند از خبرگزاری تسنیم، محمد آهنگر از خبرگزاری فارس، ژوانا ابدیان از خبرگزاری ایرنا، مریم کامیاب از خبرگزاری مهر، احسان قنبرپور از خبرگزاری مهر  و امیر خلوصی از خبرگزاری ایسنا به عنوان منتخبان این بخش انتخاب شدند.

انتهای پیام

کد خبر 3467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =