کد خبر 3511
۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹

در نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه مطرح شد؛،

اژه‌ای: می‌توان تحریم‌ها را خنثی کرد

اژه‌ای: می‌توان تحریم‌ها را خنثی کرد

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه سه قوه می توانند با هم افزایی و تعامل نقشه های دشمنان را خنثی کنند گفت: اگر سه قوه دست به دست هم دهند و از ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند، می توانند تحریم ها را خنثی کرده و به اهداف عالی نظام برسند.

به گزارش خبرنگار  نمایندگان ما، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسولان قضایی گفت: در این مجلس تا به امروز نفرات زیادی آمدند و رفتند. چرا شهید مدرس در تمام این مدت تا به امروز و آخر زنده خواهد بود؟ شهید آیت الله مدرس زنده تاریخ است چرا؟ او فردی با ایمان بود و آشنایی و شناخت خوب از دین و مسائل روز داشت و زمان شناس است.او خدا در چشمش بزرگ و غیرخدا هیچ. او در مقابل بیگانگان ایستادگی و مقاومت داشت.مجلس به تعبیر شهید مدرس و امام (ره) و رهبری، خانه ملت است. مجلس می تواند ریل گذاری صحیح کند و اول و آخر و وسط است. مجلس می تواند منشا قدرت در نظام باشد و جلوی بیگانگان بایستد.

وی افزود: مجلس یازدهم به کمک دولت آمد و در مقابل زیاده خواهان و شیطان بزرگ  ایستاد و با گذراندن یک قانون مسیر را عوض کرد و قدرت آفرید. امروز دولت سیزدهم با تمام توان و قدرت هم در جهت ارتقای نظام و رفع مشکلات است. در قوه قضاییه نیز همه در همین جهت تلاش فوق العاده دارند و در جهت اهداف نظام و جلوگیری از انحرافات و برقراری از عدالت و برخورد با مفسدین بدون تبعیض حرکت می کنند.

محسنی اژه ای ادامه داد: امروز فرصتی است سه قوه دست در دست و با یک ادراک مشترک آسیب شناسی های جدی داشته باشیم و راه حل های مشترک پیدا کنیم و بتوانیم نقشه های دشمن را خنثی کنیم.امروز فرصتی است تا سه قوه دست به دست هم در کنار همدیگر با بحث و گفت و گو با رسیدن به یک فهم و ادراک مشترک نسبت به مسایل آسیب شناسی های جدی داشته باشیم و براساس این آسیب شناسی واقعی راه حل های مناسب و مشترک پیدا کنیم و با هم افزایی و تعامل سه قوه بتوانیم نقشه های دشمنان را خنثی و این گرفتاری را که مستکبرین غرب برای مردم ایجاد کردند برطرف و خنثی کنیم.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد:امت اسلامی و مردم غیور و شهید پرور و شهید داده می توانند تحریم‌ها را خنثی کنند. سه قوه اگر دست به دست هم بدهند و از ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند می توانند آن را نه تنها خنثی کرده و از آن عبور کنند که به اهداف عالی نظام هم  برسند و نزدیک شوند. مهم این است که ما شرایط را خوب درک کنیم و به اشتراک نظر و راه حل های متناسب با کمک مردم برسیم.

سرمایه اصلی ما مردم هستند

وی افزود: سرمایه اصلی ما مردم هستند. سرمایه اصلی ما مردم متدین ما هستند که اگر از این سرمایه سه قوه استفاده کنند می توانیم گرفتارها و مشکلات را حل کنیم.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم به کمک دولت آمد و در مقابل زیاده خواهان و کسانی ایستاد که به نحوی می‌خواستند مردم را تحت فشار قرار دهند . امروز دولت سیزدهم با تمام توان، قدرت و وقت گذاشتن به دنبال ارتقای نظام و رفع گرفتاری‌ها است.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز قوه قضاییه، در جهت تحقق اهداف نظام، جلوگیری از انحرافات، برقراری عدالت، برخورد با مفسدین تلاشی فوق العاده می‌کند. سه قوه هم باید آسیب شناسی‌های جدی داشته و بر اساس آن به راه حل مشترک برسند. با هم افزایی و تعامل بیشتر می توان نقشه‌های دشمنان و گرفتاری‌هایی که مستکبران غرب برای مردم ایجاد کرده را خنثی کنیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در مورد برخی موضوعات خلاء قانونی داریم. الان در قانون هر ترک فعلی جرم نیست و نیاز به قانون در این زمینه وجود دارد.قوه قضاییه باید دستگاهی باشد که بیشتر از همه به قانون احترام می‌گذارد و اگر قانون نداشته باشیم و با نظرات خودمان وارد شویم ممکن است مشکل ایجاد کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه قوه قضاییه به صورت جدی چند مسئله را در دستور کار خود دارد، ادامه داد: یکی از لوازم کوتاه کردن فرایند دادرسی این است که ما الان بیش از ۲ هزار عنوان داریم و اگر به همین ترتیب رو به افزایش باشد و این مقدار عناوین مجرمانه باشد پرونده‌ها هر روز بیشتر می‌شود و با بودجه و نیروی بیشتر هم مشکل حل نمی‌شود. بدنبال این هستیم لوایحی را به شما بدهیم و کاری کنیم که کمتر جرم انگاری شود و در جهت قضازدایی حرکت کنیم.

می خواهیم رسیدگی هایمان عالمانه، عادلانه و دقیق باشد

وی با بیان اینکه می‌خواهیم رسیدگی هایمان عالمانه، عادلانه، به موقع و دقیق باشد، افزود: اگر بخواهیم چنین کاری کنیم به نیروهای متخصص نیاز داریم. اگر یک قاضی در دادسرا یا در دادگاه در روز ۷ تا ۱۰ پرونده و حتی بیشتر را بررسی کند و اگر انواع و اقسام پرونده‌ها به یک قاضی ارجاع شود او چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ و چگونه می‌تواند این چهار صفت را داشته باشد. خودم به دادسرا و دادگاه‌ها رفته ام، اصلا جای کار متعارف هم نیست. امروز تلاش قوه قضاییه این است که هر چه قدر می شود هزینه کمتر برای مردم ایجاد کند و یکی از مواردی که هزینه را کم می کند توسعه رسیدگی های الکترونیکی است.

وی در پایان گفت: برای کسانی که نه پای آمدن، نه زبان گفتن و نه قلم نوشتن دارند و نه پول وکیل و هزینه دادرسی و کارشناسی در تلاشیم برای این قشر کاری کنیم که به حق خود برسند؛ این نیاز به عده و عُده و بودجه دارد.

انتهای پیام

کد خبر 3511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =