کد خبر 3786
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

گزارش اختصاصی؛

آدرس چالش ارزی 

آدرس چالش ارزی 

افزایش قیمت ارز در روزها و هفته‌های اخیر مجددا تحولات این بازار - بازار ارز -  را به سرخط اخبار اقتصادی کشور تبدیل کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: افزایش قیمت ارز در روزها و هفته‌های اخیر مجددا تحولات این بازار - بازار ارز -  را به سرخط اخبار اقتصادی کشور تبدیل کرده است.

رشد قیمت ارز در حالی توجه همه را به خود جلب کرده که پیش تر سوت مذاکرات وین هم به صدا درآمده بود؛ مذاکراتی که ایران در آن حضور جدی داشت و در قالب آن، دو سند برای انجام توافق با 1+4 ارائه کرد.

این در حالی است که برخی کاسبان و دلالان ارزی هم از فرصت ایجاد شده سو استفاده کرده با شروع زنگ مذاکرات سعی دارند تمامی تحولات بازار ارز را به مذاکرات گره بزنند.

حجت الاسلام ذوالنوری در همین زمینه طی گفت‌وگوی تاکید دارد که بیگانگان می‌خواهند با ایجاد نوسان ارزی مسئولان کشور را در مسیر مذاکرات دچار اشتباه محاسباتی کنند.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر از مشکلات ارزی ریشه داخلی دارد و چقدر آن فتنه دشمن است؟ به خبرنگار نماینده گراف می گوید: افزایش قیمت دلار تحت تاثیر فضای سیاسی قرار گرفته و ارتباطی با واقعیت‌های اقتصادی ندارد. به نظر می‌رسد که یک عامل غیر اقتصادی در فضای کنونی کشور بر افزایش قیمت دلار اثر گذار بوده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه تحریکات بیرون از کشور هم بر افزایش قیمت ارز تاثیر گذار بوده است، بیان داشت: متاسفانه این افزایش قیمت زمانی رخ می‌دهد که بر روند مذاکرات تاثیر گذار باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این را هم می گوید که منشا افزایش قیمت دلار محتوای اقتصادی ندارد چراکه ما هیچ تغییری در درآمدهای ارزی کشور نداشته ایم و حتی ما شاهد آثار مثبتی هم در این بخش بوده‌ایم.

پورابراهیمی با اشاره به گزارش اخیر وزارت نفت به کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این گزارش حاکی از این بود که درآمدهای نفتی امسال معادل کل سال ۹۹ است بنابراین تا پایان سال درآمدنفتی ما بیشتر از سال گذشته خواهد بود و خود این مسئله علامت مثبتی به بازار ارسال خواهد کرد.

وی بیان داشت: همچنین از سویی دیگر تقاضای ما برای خروج ارز از کشور جهت خرید کالا، نسبت به سال گذشته بیشتر نشده است و مبحث تقاضای ارز برای خرید کالا در همان وضعیت قبلی است، حتی ورود برخی اقلام هم به دلیل ساخت داخل، کمتر هم شده است.

این در حالی است که رئیس جمهور هم در روز دانشجو در همین زمینه تاکید داشتند که خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاش‌اند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.

با همه این تفاسیر نیاز هست ریشه های اصلی در افزایش قیمت دلار از سوی مسئولین این بخش خشکانده شده تا اقتصاد بیش از این دستمایه منافع برخی افراد و مفسدان اقتصادی نشود.

انتهای پیام

کد خبر 3786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =