کد خبر 3800
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

گزارش اختصاصی؛

مذاکرات زیر چتر مجلس

مذاکرات زیر چتر مجلس

 نماینده مردم اراک در مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی حتما باید در جریان جزئیات مذاکرات انجام شده بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ قرار گیرد. الزاماتی که مجلس شورای اسلامی در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران مشخص کرده است، حتما باید در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد.  

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: مذاکرات ایران و ۱+۴ رسماً از تاریخ هشتم آذرماه در وین اتریش آغاز و نه از سر گرفته شد.

کشورهای غربی به فراخور این سیاست که قصد دارند همانند تجربه اجرای برجام در دوران اوباما انتفاع اقتصادی ملت ایران از توافق را به حداقل میزان ممکن برسانند در پی القاء این گزاره بودند که مذاکرات هشتم آذر بایستی ادامه ۶ دور مذاکراتی باشد که در دولت حسن روحانی در وین برگزار شد.

این در حالی است که این اتفاق رخ نداد و دولت سیزدهم کاملا متفاوت از دولت قبل وارد کارزار مذاکرات شد.

اما پس از چهار روز گفتگوهای فشرده در هتل کوبورگ وین، نمایندگان کشورمان و اعضای۱+۴ روز جمعه (۱۲) آذر بار دیگر در فرمت کمیسیون مشترک پشت میز مذاکرات برای رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران قرار گرفتند

این نشست در حالی برگزار شد که هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی باقری پس از ارائه دو سند برای رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ابتکار عمل را در دست گرفت و عملاً تیم‌های طرف مقابل که فاقد اختیار لازم برای تصمیم‌گیری بودند در وضعیت سردرگمی قرار گرفتند.

از طرف دیگر، ایران یک تیم کاملا فنی و با ماهیت اقتصادی برای رفع یکی از دغدغه‌های اصلی کشور که همان رفع تحریم‌ها است به اتریش اعزام و ثابت کرده است که سیاست خارجی دولت سیزدهم فقط به دنبال نتیجه مطلوب به نفع مردم است و دنبال انتفاع سیاسی زودگذر.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در گفتگو با نمایندگان ما درباره چشم انداز مذاکرات وین گفت: مجلس شورای اسلامی حتما باید در جریان جزئیات مذاکرات انجام شده بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ قرار گیرد. الزاماتی که مجلس شورای اسلامی در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران مشخص کرده است، حتما باید در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد.  

وی این را هم گفت که طرف مقابل نباید باز هم به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات باشد و آنان باید بدون وقت‌کشی، تحریم‌های ایران را به طور کامل لغو کنند. غربی‌ها بدانند که مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نمی‌دهد و در صورتی که بخواهند باز هم تعلل کنند، ما باز هم پاسخ محکمی به آنان خواهیم داد.

حال باید در روزهای آینده منتظر پایان مشورت مذاکره کنندگان در پایتخت ها و سپس بازگشت آنها به وین باشیم. باتوجه به پیشنهادات ایران به۱+۴ که در قالب دو سند ارائه شده است. این بار توپ در زمین غربی هاست اما معلوم نیست اروپایی ها با وجود اختلافات عدیده داخلی و عدم استقلال سیاسی در مقابل آمریکا توان به نتیجه رساندن مذاکرات وین را داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر 3800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =