کد خبر 4019
۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷

موافقت مجلس با بررسی با اولویت طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان

موافقت مجلس با بررسی با اولویت طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان با اولویت بررسی شود.

به گزارش نمایندگان ما، در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس
حبیب الله دهمرده نماینده زابل در توضیح تقاضای خود برای بررسی با اولویت طرح کمیسیون عمران درخصوص انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان گفت: همانطور که بارها در جریان قرار گرفتید آب جنوب شرقی کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان به رودخانه هیرمند وابسته بود و زمانی که این رودخانه به دریاچه هامون جاری می شد، مردم این منطقه هیچ نیازمندی در این خصوص نداشتند و حتی با پرداخت مالیات به حکمرانان نیز در طول تاریخ کمک می کردند. طی دو سال گذشته پس از ورود آمریکا و انگلیس به افغانستان، تصمیمی مبنی بر وارد کردن لطمه به نظام جمهوری اسلامی اتخاذ شد تا این سرزمین خالی از سکنه شود.

وی اضافه کرد: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری سیستان و بلوچستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است. امروز هیچ راه جایگزینی برای تامین آب منطقه شرق کشور جز انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد.طی 2 سال گذشته یک قطره آب وارد ایران نشده است، این پیشنهاد چندین سال پیش به صورت عادی مطرح شد، اما امروز این طرح مورد تاکید کمیسیون عمران و دولت قرار گرفته و انتقال آب از دریای عمران بنایی است که شرق کشور را تا خراسان شمالی به آب می رساند.

وی گفت که این طرح انتقال آب از دریای خلیج فارس نیست، امتاسفانه شاهدیم که سایر کشورها از آب دریای عمان استفاده می کنند، اما ما هیچ بهره ای از آن نمی بریم.اگر امروز چاره ای برای آبرسانی به شرق کشور اندیشیده نشود، شرق کشور دچار مشکل خواهد شد.
 
در مخالفت با این موضوع، حسن نوروزی نماینده رباط کریم گفت: در رابطه با انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان دولت باید تلاش کند که آب را نه تنها به سیستان و بلوچستان بلکه به فلات مرکزی ایران نیز برساند. هر چند سیستان مظلوم است اما یزد، کرمان، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و استان های دیگر را چه کنیم که همه با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

وی گفت که آبرسانی به نقاط مختلف کشور را وظیفه دولت است. زمانی برای دولت قانون تعیین می‌کنیم که دستگاه مجریه کاری انجام ندهد حال که تلاش می‌کند باید آب را به همه نقاط خشک ایران برساند چرا که بسیاری از نقاط کشور با کمبود مشکل آب مواجه هستند و در رأس آن منطقه سیستان است.دولت باید در خط مقدم آبرسانی به کل کشور باشد، دولت باید همه بودجه در مرحله اول صرف آبرسانی به فلات مرکزی و نقاط کم آب کشور کند، این یک موضوع اجرایی بوده و تقنینی نیست.

ابراهیم عزیزی نماینده شیراز نیز در موافقت گفت: زمانی که کشور همسایه نزدیک به 15 میلیون مترمکعب آب را شیرین سازی می‌کرد ما عملیات آب شیرین‌کن را در غرب بندرعباس شروع کردیم. در حال حاضر کشورهای همسایه 22 میلیون مترمکعب در شبانه روز آب از خلیج فارس نمک‌زدایی کرده و آب را برای مصارف مختلفی نظیر شرب، صنعت  حتی جنگل‌کاری شیرین می‌کنند. ما برای انتقال و تأمین آب شرب و یا شیرین‌سازی آب 10 سال از کشورهای دیگر عقب هستیم.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید استان سیستان و بلوچستان را در موضوع تأمین آب یاری کنند، بی‌تردید اگر این طرح به تصویب برسد دولت باید با عزم و اراده بیشتر مشکل تأمین آب شرب را حل کرده و نیازهای استان را برطرف کند.بسیاری از استان‌ها با مشکل کمبود آب مواجه هستند، از ظرفیت شیرین سازی آب دریای عمان و خلیج فارس باید برای آبرسانی به سایر استان‌ها نیز استفاده کنیم.
انتهای پیام

کد خبر 4019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =