کد خبر 4406
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹

مرکز پژوهش های مجلس تحلیل کرد

سایه مذاکرات وین بر فعالیت های تقنینی کنگره ۱۱۷ آمریکا

سایه مذاکرات وین بر فعالیت های تقنینی کنگره ۱۱۷ آمریکا

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی اقدامات کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی اقدامات کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

براساس این گزارش، کنگره ۱۱۷ آمریکا تا پایان آگوست ۲۰۲۱ در مجموع ۲۴ لایحه و ۸ قطعنامه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران ارایه کرده است. مهم‌ترین موضوع در میان این فعالیت ها، اعمال محدودیت برای دولت ایالات متحده در مسیر بازگشت به برجام است. در همین راستا جمهوریخواهان ۱۴ لایحه و ۳ قطعنامه را تا پایان ماه آگوست ۲۰۲۱ به کنگره ارائه کرده تا رئیس‌جمهور آمریکا را به هماهنگی با کنگره در توافق احتمالی با ایران ملزم کنند. در مقابل دمکرات ها با عدم حمایت و همراهی با جمهوریخواهان سعی در کاهش فشارها از سوی کنگره بر مذاکرات دولت آمریکا دارند.

نکته مهم دیگر آنکه با وجود ارائه لوایح و قطعنامه‌های متعدد، تمامی لوایح و قطعنامه‌های ضدایرانی در مرحله بررسی تخصصی در کمیته‌های کنگره قرار دارند. به بیان دقیق‌تر در مرحله ابتدایی فرآیند قانون‌گذاری هستند و عموما به مرحله تصویب و تبدیل به قانون نمی‌رسند.

گزارش دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش ‌های مجلس، با عنوان «اقدامات کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران - گزارش شماره ۱۶ » با شماره مسلسل ۱۷۹۷۲، به بررسی ابعاد مختلف مربوط به لوایح و قطعنامه‌های ارائه شده در کنگره آمریکا درباره جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.  

انتهای پیام

کد خبر 4406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =