کد خبر 4501
۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

گزارش اختصاصی؛

خطر سقوط بیماران نیازمند به دارو به زیر خط فقر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

خطر سقوط بیماران نیازمند به دارو به زیر خط فقر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

دولت و مجلس به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از حوزه دارو هستند و این احتمال وجود دارد که با اجرای این موضوع در سال ۱۴۰۱ قیمت دارو بین ۴ تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده و بیماران نیازمند به دارو به زیر خط فقر سقوط کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بعد از رأی نمایندگان مجلس به کلیات بودجه سال آینده رسمیت پیدا کرد و به نظر می‌رسد که ارز یارانه‌ای از حوزه دارو حذف شده و شاهد افزایش قیمت دارو باشیم.

برخی کارشناسان معتقدند که قیمت داروی تولید داخل چهار برابر و قیمت داروهای وارداتی هفت برابر نرخ فعلی افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع می‌تواند دغدغه‌های مردم را بالا برده و سفره آنان را کوچک کرده و معیشت‌شان را تحت تأثیر قرار دهد.

برخی از دولتمردان و نمایندگان مجلس معتقدند که بایستی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدریجی صورت گیرد البته خیلی از دولتمردان هم معتقدند که ارز ترجیحی از حوزه دارو و گندم حذف نخواهد شد اما آنچه مشخص است عزم دولت و مجلس برای اصلاح رویه تخصیص ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است و به نظر می‌رسد با اجرای این موضوع هم فشار بر بیمه‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم فشار بر خانواده‌ها؛ ضمن اینکه بسیاری از بیماران نیازمند به دارو هم به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد و عملاً شاهد قدرت خرید حقوق‌بگیران و تشدید اختلاف طبقاتی خواهیم بود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حوزه دارو اگر به مرحله اجرا برسد نمی‌توان خیلی امیدی به حمایت بیمه‌ها از مردم داشت چرا که آنها در شرایط فعلی هم دچار مشکلات بودجه‌ای زیادی بوده و در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

در سال جاری دولت با موافقت مجلس توانست ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در نظر بگیرد. هرچند که سال جاری و سال قبل مقادیر زیادی ارز هم برای مقابله با کرونا و واردات واکسن در نظر گرفته شد. این در حالی است که قطعاً در سال آینده هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور بالا رفته و قیمت تمام شده دارو هم افزایش پیدا خواهد کرد.

** باید مانع قاچاق معکوس دارو شویم

محمد علیپور عضو اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ... در همین راستا اعلام کرد که دولت برای سال جاری مقادیر مناسبی ارز ترجیحی برای حوزه‌های مختلف از جمله تأمین کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفت و قاعدتاً نبایستی برای تأمین این موضوعات در سال جاری دغدغه‌ای داشته باشیم. این در حالی است که استمرار تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به حوزه دارو منجر به قاچاق معکوس دارو شد و عملاً در خیلی از کشورهای همسایه شاهد داروهای ایرانی هستیم و آنها هم از نعمات ارز ترجیحی جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا پایان سال جاری نبایستی کمبودی در تأمین کالاهای اساسی و دارو داشته باشیم چرا که دولت ارزهای آن را تأمین کرده است.

وی افزود: دولت برای سال جاری ۲.۵ میلیارد دلار ارز برای تأمین داور در نظر گرفته است ولی دولت بنا دارد در سال آینده فقط یارانه نان و دارو را در نظر بگیرد و حمایت از بیماران نیازمند به دارو را از طریق بیمه‌ها دنبال کند تا مردم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را احساس نکنند.  

** فکری برای ۹.۵ میلیون ایرانی فاقد بیمه کنیم

علیپور گفت: هماهنگی‌هایی بین دولت و بیمه‌ها صورت گرفته تا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه دارو مابه‌التفاوت نرخ از طریق افزایش حمایت‌های بیمه‌ای بیماران جبران شود و عملاً فشاری بر دوش بیماران احساس نشود.

وی عنوان کرد: ۹.۵ میلیون نفر در کشورمان فاقد هرگونه پوشش بیمه هستند و باید راهی برای جبران حمایت از افرادی که بیمه ندارند در نظر بگیریم چرا که وقتی آنها بیمه پایه ندارند قطعاً شرکت‌های بیمه‌ایی هم امکان حمایت از این خانواده‌ها و جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حوزه داروی بیماران را نخواهند داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ای کاش در طول سال‌های گذشته و به مرور زمان چتر بیمه بر سر تعداد بیشتری از هموطنان‌مان قرار می‌گرفت و از تعداد افراد فاقد بیمه کاسته می‌شد؛ در سال آینده قطعاً‌ باید بودجه بسیار مناسبی برای بیمه کردن ۹.۵ میلیون ایرانی فاقد بیمه در نظر بگیریم و اگر این کار را انجام ندهیم فشار بر این افراد به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حوزه دارو شدت خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد خبر 4501

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =