کد خبر 4707
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد

تشریح نگاه دولت به حوزه آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده

تشریح نگاه دولت به حوزه آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی وضعیت اعتبارات حوزه آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات اجتماعی  مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی وضعیت اعتبارات حوزه آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت.

در چکیده این گزارش آمده: با تغییر ساختار و ادغام ردیف های بودجه ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بخش زیادی از عناوین و ردیف های اعتباری مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی حذف شده اند؛ ازاین رو، امکان برآورد دقیقی از میزان اعتبارات این حوزه در لایحه بودجه به مانند سال های قبل وجود ندارد. با وجود این، برحسب عناوین و محتوای برنامه های بیان شده برآورد می شود مبلغ ۴.۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای چهار برنامه ذیل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است:

 در این گزارش تصریح شده: مبلغ ۶۱۹ میلیارد تومان (۳۷۴ میلیارد هزینه ای و ۲۴۵ میلیارد سرمایه ای) برای برنامه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی موضوع ماده (۸۰) قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده که در مقایسه با بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ تنها ۲/۳ درصد رشد داشته است (اعتبار مصوب این برنامه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۶۰۵ میلیارد تومان بوده است).

 در بخش دیگری از این گزارش آمده: برای برنامه های پیشگیری از اعتیاد و مقابله با موادمخدر و روان گردان در سال آینده، ۱.۴۹۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که در مقایسه با اعتبار مصوب این بخش در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۰/۴ درصد کاهش داشته است (اعتبار مصوب این برنامه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۱.۴۹۸ میلیارد تومان بوده است).

 در این گزارش آمده: برای ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه شهرها ۷۸۹ میلیارد تومان اعتبار (سرمایه ای) در نظر گرفته شده که در مقایسه با بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش اعتبار داشته است (اعتبار مصوب این برنامه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۴۹۰ میلیارد تومان بوده است).

 در این گزارش ذکر شده: برای برنامه راهبری و توسعه خدمات سلامت و فوریت های اجتماعی ۱.۲۳۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که در مقایسه با بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ درصد رشد داشته است (اعتبار مصوب این برنامه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۱۰۹۰ میلیارد تومان بوده است).

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: در میان برنامه های عنوان شده، بیشترین میزان افزایش اعتبار مربوط به برنامه ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه شهرها با ۶۰ درصد افزایش اعتبار است. افزایش قابل توجه اعتبارات این برنامه را باید در چارچوب توجه دولت سیزدهم به بخش مسکن و تلاش در جهت حل مسائل و معضلات آن ارزیابی کرد وگرنه سایر برنامه های حوزه آسیب های اجتماعی رشد اعتباری محسوسی نداشته و افزایش صورت گرفته پایین تر از متوسط رشد بودجه عمومی دولت (۹/۵ درصد) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است. فی الواقع، به نسبت مقوله حاشیه نشینی و بافت های فرسوده، سایر آسیب های اجتماعی حداقل از منظر اعتباری مورد توجه جدی دولت قرار نگرفته اند.

در این گزارش تصریح شده: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با هدف جبران کمبود اعتبارات حوزه آسیب های اجتماعی و با همت و پیگیری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مبلغ ۴.۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع تبصره «۱۴» قانون بودجه برای کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی در نظر گرفته شد. لکن، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ یارانه آسیب های اجتماعی توسط دولت حذف گردیده است.

در این گزارش بیان شده: برآورد می شود در پی حذف و ادغام ردیف های اعتباری مرتبط با آسیب های اجتماعی بالغ بر ۳.۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این حوزه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ فاقد نشانه و ردیف مستقل هستند. در حقیقت، ۴۵ درصد از اعتبارات آسیب های اجتماعی در لایحه دولت پنهان و قابل رؤیت نیستند. بخشی از این اعتبارات مربوط به برنامه هایی نظیر ساماندهی کودکان کار و خیابان، استحکام خانواده و کاهش طلاق هستند. بدون تردید، این اتفاق با توجه به وجود مسائلی چون رفتارهای سلیقه ای و انحراف در عملکرد دستگاه های اجرایی، زمینه انحراف و بروز فساد در بودجه آسیب های اجتماعی را فراهم خواهد ساخت. علاوه بر این، کلیت و حذف جزئیات برنامه های موجود در لایحه این نگرانی را ایجاد می کند که مبادا برنامه های مهم و کلیدی این حوزه نظیر برنامه های بخش پیشگیری و بازتوانی تحت الشعاع برنامه های مقابله ای، درمانی و حمایتی قرار گیرند.

در ادامه این گزارش آمده: ازاین رو، در راستای کاهش مسئله انحراف در بودجه آسیب های اجتماعی و تقویت بعد نظارتی آن، لازم است مجلس شورای اسلامی در صورت امکان نسبت به تفکیک ردیف های مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی و در غیر این صورت نسبت به نشان دار کردن آن در ردیف های موجود اقدام نماید.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 4707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =